Třetí výročí Blanky připomnělo, co vše chybí. Marně se čeká na vnitřní i vnější okruh Prahy

6 minut
Události v regionech: Komplex Blanka zůstává nejdelším silničním tunelem v Česku
Zdroj: ČT24

Tři roky uplynuly od okamžiku, kdy si pražské Holešovice a několik dalších míst výrazně oddychly. Tehdy ještě docela noví vládci Prahy – primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a její náměstek Petr Dolínek (ČSSD) – otevřeli spolu s kardinálem Dominikem Dukou tunelový komplex Blanka, který ovšem nepřinesl jen úlevu, ale i komplikace. K nejhůře postiženým místům patří ulice V Holešovičkách. Teprve letos výrazněji pokročila příprava stavby, která má na Blanku navázat.

Třetí výročí často prochází bez povšimnutí, v případě Blanky to však nejde. Jak zásadní stavba pro Prahu to je, se ukázalo letos na jaře, když tunelový komplex uzavřela na většinu jednoho pracovního dne technická závada a severozápadní okraj městského centra se proměnil v parkoviště. Každý den ale zároveň ukazuje, že Blanka vznikla jako solitér, přičemž by byla potřeba řada navazujících staveb. Ty chybějí dodnes.

Od 19. září 2015, což byla slunná sobota, projelo Blankou přes sto milionů vozidel. Již první měsíce ukázaly, že se „rekrutují“ mimo jiné z řad těch, která dříve jezdila ulicí Bubenskou, Veletržní či Milady Horákové. Těm se výrazně ulevilo, tradiční zácpy, které léta sužovaly Letenskou pláň nebo křižovatku u bubenského nádraží, buď zmizely, nebo alespoň jsou kratší, než bývaly. Jinde se ale situace zásadně zhoršila. Zpočátku bylo velmi špatně v okolí Vítězného náměstí a ve Svatovítské ulici, aut také přibylo v ulici V Holešovičkách. 

12 minut
Studio 6: I po třech letech od otevření je Blanka stále ve zkušebním provozu
Zdroj: ČT24
  • Bubenečský tunel: vede z Troje na Letnou (křižovatkou U Vorlíků v lokalitě Špejchar), je dlouhý 3090 metrů
  • Dejvický tunel: vede zpod Letenské pláně (od křižovatky U Vorlíků) k Prašnému mostu, měří 1007 metrů
  • Brusnický tunel: vede od Prašného mostu na mimoúrovňovou křižovatku Malovanka, za kterou začíná Strahovský tunel, je dlouhý 1405 metrů

Podle mluvčího Prahy 6 Ondřeje Šrámka je v současnosti největší problém v Patočkově ulici. Důvod je ten, že ve špičkách regulují vjezd do tunelu semafory, aby se auta nezastavovala uvnitř. „Kvůli uzavírání tunelu Blanka stojí kolony půl až tři čtvrtě hodiny. Sahají až nahoru na Vypich,“ upozornil mluvčí. Na severovýchodě vyjíždějí auta z tunelu na světelnou křižovatku, hrozba vzniku kolony, která by dosahovala až do tunelu, je tak zcela reálná.

Čekání na Vlastu a Pětsetosmnáctku

Světelná křižovatka u výjezdu z Blanky měla být pouze dočasným opatřením. Je třeba postavit i další část okruhu, na magistrátu však dlouho probíhala zákopová „válka“ o její trasu. V poslední době se trochu uklidnila, radou koncem srpna prošla zakázka na projektovou dokumentaci ve variantě nazvané Vlasta, jejíž součástí by měl být tunel pod Bílou skálou, další u libeňského nádraží a třetí v Malešicích.

„Je 8,8 kilometru dlouhá bez Libeňské spojky – s ní je to deset kilometrů. Asi pět kilometrů z celé stavby je v tunelech,“ vyčíslil mluvčí Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha.

Město za dokumentaci zaplatí společnostem Satra a SG 0081 PB celkem 307 milionů korun. Zakázku však Praha zadala proti vůli Trojkoalice, která prosazovala alternativní variantu vedení okruhu, kde by byl jen jeden tunel.

Další chybějící stavbou, která vystavuje Blanku i okolní ulice většímu náporu, je severní část vnějšího Pražského okruhu. Kvůli tomu, že okružní dálnice zatím ani zdaleka nestojí, je navíc tunelový komplex od počátku formálně ve zkušebním provozu. Ve stavebním povolení je podmínka, že se Blanka nemůže otevřít, dokud vnější okruh nebude. Příprava staveb 518 a 519 v úseku Ruzyně – Suchdol – Březiněves je přitom ještě více pozadu než příprava dokončení okruhu vnitřního.

Jak poznamenal dopravní expert Zdeněk Lokaj z ČVUT, odklady kolaudace stavby souvisejí také s „některými detaily, co se týče bezpečnostních systémů“. Ujistil však, že nejde o problémy, které by bránily provozu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 18 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 26 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...