Konec olomoucké kauzy s byty. Nájemníci je získali, ale s doplatkem

3 minuty
Události v regionech: Konec bytové kauzy
Zdroj: ČT24

Město Olomouc udělalo tečku za sporem o převodu 350 družstevních bytů na jejich nájemníky. Při výstavbě v roce 2000 hradil část nákladů na vybudování domů stát, část nájemníci hotově a zbytek spláceli formou nájemného. Po dvaceti letech měly byty přejít do jejich osobního vlastnictví za symbolickou korunu, jenže se tak nestalo. Po tříletých dohadech je nakonec získali s doplatkem. Nájemníci nakonec přeplatili celkem 51 milionů korun.

Ve čtvrtek podepisovali převody noví majitelé zhruba 120 bytů v ulicích Jiráskova a Sladkovského. Mezi nimi byl i Petr Chalupa, který za svůj byt složil šedesát tisíc korun hotově, další dvě třetiny doplácel po dobu dvaceti let na nájemném.

Jeho byt o dispozici 1+1 už tehdy přišel na zhruba osmnáct tisíc korun za metr čtvereční, což na začátek nového tisíciletí nebylo vůbec levné. „Výhodné to bylo v tom, že nebyla hned požadovaná plná cena, ale jen třetina, a s takovou výhodou, že po dobu dvaceti roků splácení se částka už neměnila,“ vysvětlil Chalupa.

Vše se ale změnilo v srpnu 2020, kdy mělo dojít k převodu bytů. To se nestalo. Radní se hájili tím, že miliardový majetek nelze přepsat jen tak. „Žádný z nově zvolených zastupitelů na sebe nebyl ochoten vzít riziko, že způsobí škodu, byť v dobrém úmyslu naplnit právní vztahy,“ vysvětlil olomoucký primátor Miroslav Žbánek (ANO). 

„Hledalo se modelové řešení na základě odborných výpočtů, kolik lidé vložili a kolik činila cena dnes, a vyšel z toho nějaký matematický model,“ uvedl právní zástupce nájemníků Zdeněk Joukl.

Špatný příklad z Olomouce?

Výsledkem nakonec bylo, že například Petr Chalupa musel za svůj byt doplatit městu ještě sto tisíc korun. Jednání radních se nelíbilo jemu ani sdružení, které se převodem družstevních bytů zabývá po celém Česku.

„Byla bych ráda, aby si žádné město nebralo příklad z města Olomouce. Nájemci se dostali do situace, kdy se jim to otřásalo pod rukama a oni si vlastně doplácejí za něco, co už jednou zaplatili,“ reagovala předsedkyně spolku Spravedlnost pro bytová družstva Lenka Šlapáková.

Definitivně však celá kauza u konce ještě není. Joukl připomněl, že se musí vyřešit ještě předplacené nájmy a převod garážových stání. 

Noví majitelé bytů žádají, aby jim nájemné, které za dva roky průtahů platili navíc, město vrátilo. Použít ho chtějí na opravu domů. Některé z nich už potřebují výměnu střechy nebo izolace. Zastupitelé o tom budou nejspíše jednat hned na začátku příštího roku. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Renovuje se unikátní Baťův výtah ve zlínském mrakodrapu

Řemeslníci renovují Baťův výtah v budově 21 ve Zlíně, takzvaném Baťově mrakodrapu. Obnoví vnitřní i vnější části výtahu, vymalují šachtu a zajistí hloubkové čištění a ošetření podlahy v přilehlé expozici ve druhém podlaží. Práce, které přijdou na necelé tři miliony korun, potrvají do konce června. Do té doby bude unikátní pojízdná kancelář ředitele firmy Baťa Jana Antonína Bati pro návštěvníky uzavřena.
před 11 hhodinami

Soud poslal do vazby dva obviněné po zásahu na plzeňském úřadě

Okresní soud Plzeň-město poslal kvůli možnému ovlivňování svědků do vazby dva lidi obviněné v souvislosti se zásahem Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) na krajském úřadě Plzeňského kraje. Informovala o tom okresní státní zástupkyně Ivana Hostašová. Obžalovaným hrozí až osmileté vězení.
před 12 hhodinami

Soud v kauze Stoka II potrestal dalšího podnikatele a jeho firmu

Městský soud v Brně ve čtvrtek v korupční kauze Stoka II uložil podnikateli Karlu Weiglovi a jeho firmě KWM PLUS peněžité tresty. Za zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a účastenství ve formě pomoci soud podnikateli uložil trest 410 tisíc korun, firmě 300 tisíc. Při zakázkách brněnské Správy železnic dělali takzvaně křoví. Podnikatel i zmocněnec firmy přiznali vinu. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Tresty ve věci soud ukládal už i dříve.
před 13 hhodinami

Někdo zřejmě otrávil čtyři vlky v Rychlebských horách

V Rychlebských horách na Jesenicku byli mezi únorem a dubnem nalezeni čtyři mrtví vlci. Pitvu zvířat provedli experti z Veterinární univerzity v Brně, podle nich šlo s největší pravděpodobností o otravu dosud nezjištěnou látkou, upřesnit by to měly toxikologické testy. Kvůli podezření, že vlci byli otráveni, podala Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK ČR) trestní oznámení.
před 15 hhodinami

Plodiny i ryby v okolí nehody v Hustopečích jsou v pořádku, prokázaly testy

V okolí havárie vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku je možné pěstovat plodiny i lovit ryby kromě jednoho jezera. Vzorky zemědělské půdy tam neprokázaly zvýšenou přítomnost látek vznikajících z hoření benzenu a stopy benzenu neodhalily ani vzorky ryb z vod v okolí havárie s výjimkou jezera číslo 6, řekli ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
před 16 hhodinami

Na horách sněží, o víkendu bude oblačno

Přes Česko ve čtvrtek přejde studená fronta a ochladí se. Víkend bude velmi oblačný a při protrhání oblačnosti hrozí přízemní mrazíky, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). V Jeseníkách a Krkonoších ve čtvrtek ráno teploty spadly pod nulu a začalo sněžit.
před 17 hhodinami

Řeku Smědou jako první v republice zpomalí příčné prahy

Příčné prahy mají zpomalit řeku Smědou v Bílém Potoce na Liberecku. Budou vůbec první v Česku. Řeku by měly mírnit při velké vodě a taky by měly zabránit vymílání jejího koryta. Usnadní i migraci ryb a dalších živočichů. Stavbu opatření zhruba za čtrnáct milionů zaplatí Povodí Labe. „Projektant čerpal inspiraci v alpských tocích a horských bystřinách na Madeiře,“ informoval mluvčí Povodí Labe Aleš Prokopec.
před 20 hhodinami

Auta je nesmí prorazit. V Liberty se opět rozjela výroba svodidel

Výroba svodidel se v huti Liberty po delší pauze znovu rozjela jako jedna z prvních. Svodidla je nutné nejprve vyválcovat, poté vytvarovat a nakonec pozinkovat. Pracovníci přitom nevyrábějí jen je samotná, ale vytvářejí také matematické modely, které jim pomáhají zjistit dopady srážky vozidel s těmito ochrannými prvky na silnicích. Vozidlo totiž nesmí prorazit žádný podélný prvek ani se dostat za svodidlo, vysvětlil konstruktér Radim Žídek, který jako jeden z mála v huti zůstal pracovat.
před 21 hhodinami
Načítání...