Rychlostí 200 kilometrů za hodinu se prohnal vlak z Brna do Břeclavi. V budoucnu běžná věc

9 minut
Události: Správa železnic chce zrychlit jízdu, na trati z Břeclavi do Brna zkouší dvoustovku
Zdroj: ČT24

Dvousetkilometrovou rychlostí v pondělí projel vlak úsekem trati mezi Břeclaví a Brnem. Šlo o jednu z prvních zkušebních jízd s tak vysokou rychlostí a novým zabezpečovacím systémem. Aby se tak cestovalo běžně, je třeba koridor upravit, Správa železnic (SŽ) chce mít hotovo v roce 2025. Do té doby je možné vlak rozjet nejvýše na 160 kilometrů za hodinu.

Jak se bude chovat vlak při rychlosti 200 kilometrů v hodině, zkoumají pracovníci Správy železnic při testovacích jízdách mezi Brnem a Břeclaví. „Uvidíme uvolněnost koleje, křivka nás pustí po tu dvoustovku. Kdyby to jelo rychleji, tak ten systém zastaví,“ řekl strojvedoucí Milan Mužík.

Kromě samotného vlaku totiž železničáři zkoušejí i bezpečnostní systém, který kontroluje nejen rychlost, ale i zda jede po správné trati. „Je to vlastně první zabezpečovač s kontrolou rychlosti strojvedoucího. V případě, že strojvedoucí nedodržuje danou rychlost, je schopný zastavit, což předchozí zabezpečovače neumožňovaly,“ popsal Vladimír Říha z Technické ústředny dopravní cesty SŽ.

V úseku mezi Brnem a Břeclaví by se totiž v budoucnosti mohly vlaky dvousetkilometrovou rychlostí prohánět běžně. Dnes je přitom v Česku nejvyšší povolená rychlost 160 kilometrů v hodině.

Zvýšení rychlosti budou předcházet velké investice

Pro cestující by změna znamenala jen rychleji ubíhající krajinu za okny. Pro správce železnic ale rekonstrukci dvou stanic, opravu mostů nebo zavedení vlaků s novým zabezpečovacím systémem a mimoúrovňové křížení.

„Týká se to železničních přechodů a přejezdů, které podle evropských a národních norem mohou být zřizovány na tratích provozovaných rychlostí 160 kilometrů v hodině a nižší,“ popsal Libor Tkáč ze Správy železnic. Přejezd, který projel vlak rychlostí o 40 kilometrů vyšší, tak museli hlídat policisté.

„Je potřeba se zamyslet v daných částech i nad nástupišti, musí se posunout ochranná hrana, nárazová vlna je větší,“ vysvětlil ředitel SŽ Jiří Svoboda. Navýšit rychlost v úseku zvládne Správa železnic podle aktuálních odhadů do konce roku 2025.

Dvoustovka se plánuje i na dalších čtyřech místech Česka

Trať mezi Brnem a Břeclaví v budoucnu zřejmě nebude jediná, kde vlaky běžně pojedou rychleji. Mělo by jít rovněž o trať Plzeň–Ejpovice, tam by se takto mohlo jezdit do dvou let. Dalším úsekem, kde je zvýšení rychlosti v plánu, je trať mezi Dluhonicemi a Olomoucí.

Výhledově by pak mohlo jít o celou trať mezi Brnem a Přerovem. V Čechách jsou v plánu ještě dvě místa: úsek mezi Chocní a Pardubicemi a mezi Kolínem a Poříčany.

Plánované vysokorychlostní koridory
Zdroj: Správa železnic

„Pokud bychom porovnávali přímo to, že chceme ze 160 na 200, tak taková změna bude v řádu stovek milionů. V rámci rekonstrukce budeme ale dělat celé tratě, čili bude to v řádu miliard,“ dodal Svoboda.

Rychleji než 160 kilometrů za hodinu se jezdí například v Rakousku na takzvané Západní dráze z Vídně do Lince; vlaky tam mohou na nové trati jezdit až 230 kilometrů za hodinu. V Německu jezdí vlaky ICE okolo 300 kilometrů za hodinu. V Polsku se zatím jezdí po nové trati z Varšavy do Katovic a do Krakova 200 kilometrů za hodinu. V Česku by se měla stavět ve 20. letech nová trať pro dvousetkilometrovou rychlost z Brna do Přerova.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Jihomoravský kraj

Kameny zmizelých připomínají v Brně architekta Wiesnera a jeho rodinu

V Brně přibyly další kameny zmizelých, tentokrát v Pekařské ulici 10, před domem, kde žil významný architekt židovského původu Ernst Wiesner. V Brně připomínají jeho rodinu a osobnost nejen mosazné kostky. I řada jeho funkcionalistických staveb z dvacátých let minulého století totiž patří k nejcennějším památkám města. Například Palác Morava, který teď prochází rekonstrukcí, vila Stiassni či budovy Českého rozhlasu a brněnského krematoria.
před 12 hhodinami

Na Znojemsku končí provoz cukrovaru, o práci přijde 150 lidí

Dozorčí rada firmy Moravskoslezské cukrovary ve středu rozhodla o zavření závodu v Hrušovanech nad Jevišovkou na Znojemsku, o práci přijde 150 lidí. Výrobu zachová jen v Opavě. Mateřská rakouská společnost Agrana současně zavře i závod v Leopoldsdorfu východně od Vídně, kde skončí 120 zaměstnanců. I v Rakousku zůstane jen jeden závod, a to v Tullnu.
12. 3. 2025Aktualizováno12. 3. 2025

Stovky lidí musely kvůli nálezu letecké pumy v Brně opustit na dvě hodiny domovy

Kvůli nálezu nevybuchlé letecké pumy v Brně-Bohunicích od šesti hodin večer evakuovali policisté lidi z osmi vchodů panelových domů v ulicích Uzbecká a Ukrajinská. Šlo o stovky lidí. Pyrotechnikům se krátce před osmou hodinou podařilo padesátikilovou pumu deaktivovat, převezou ji k bezpečné likvidaci. Lidé se mohli začít vracet domů.
10. 3. 2025

Za pokus o vraždu na Rumišti v Brně si muž odsedí patnáct let, potvrdil soud

Nejvyšší soud (NS) potvrdil patnáctiletý trest vězení za pokus o vraždu na Rumišti v Brně. Polák Krzysztof Antoni Bugla založil požár u zchátralé budovy, kde přebývala jeho bývalá partnerka s novým druhem. Oba utrpěli popáleniny. Horším následkům zabránila pomoc jiného muže a rychlý příjezd hasičů. NS rozhodl bez veřejného jednání, mužovo dovolání odmítl, sdělila bez dalších podrobností mluvčí soudu Gabriela Tomíčková. Bugla by nyní ještě mohl podat ústavní stížnost.
10. 3. 2025

Policie pátrá po soudci Kafkovi, byl žalobcem v metanolové kauze

Policie pátrá po soudci Romanu Kafkovi. Rodina oznámila policii, že ho pohřešuje. Sedmačtyřicetiletý Kafka je soudcem Krajského soudu v Brně, dříve byl státním zástupcem, dozoroval metanolovou kauzu, která vypukla v září 2012.
8. 3. 2025

Na Slovensku pokračovaly protivládní demonstrace

Na Slovensku v pátek pokračovaly protivládní demonstrace, které začaly po prosincové schůzce slovenského premiéra Roberta Fica (Smer) s ruským prezidentem Vladimirem Putinem. Občanští aktivisté svolali shromáždění mimo jiné za proevropské směřování Slovenska opět do několika desítek měst po celé zemi a do zahraničí, včetně Česka.
7. 3. 2025

První část rychlotrati z Brna do Přerova vyjde na 6,7 miliardy

Modernizaci první části železniční trati z Brna do Přerova, úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem, provedou firmy Strabag Rail, Eurovia CZ a Porr. Podaly nejlepší nabídku ve výši 6,69 miliardy korun. Stavba by měla začít letos v květnu, dokončení se plánuje koncem roku 2028. Na přibližně desetikilometrovém úseku přibude druhá kolej, vlaky tu zrychlí ze 100 na 200 kilometrů v hodině.
7. 3. 2025

Konec pálení. Zahrádkáři musejí listí a trávu dávat už jen do kontejnerů na bioodpad

Od začátku března musí zahrádkáři dodržovat novelu zákona o ovzduší, která v kombinaci se zákonem o odpadech zakazuje pálení trávy nebo listí. Brněnští zastupitelé proto zrušili vyhlášku, která právě pálení upravovala. Některé radnice kvůli zákazu pálení v době jarních prací posilují svozy biologického odpadu.
7. 3. 2025
Načítání...