Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podalo rozklad proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zrušil zakázku na stavbu části brněnského velkého okruhu v Žabovřeské ulici. ŘSD se k tomu rozhodlo po domluvě s vedením Brna. Do rozhodnutí plánuje státní firma kácení a archeologický průzkum.
Ředitelství silnic a dálnic nesouhlasí se zrušením zakázky na městský okruh v Brně. Podalo rozklad
Hlavním argumentem v rozkladu je nedostatečná aktivní legitimace navrhovatele, kterou byla slovenská firma Deštrukprojekt. „Podle nás nesplnila ani jednu podmínku pro aktivní legitimaci. Zaprvé tato firma není schopna zakázku splnit, zadruhé jí tím pádem nehrozí újma, ani jí nebyla způsobena,“ řekla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).
Firma se totiž do výběrového řízení na zakázku za téměř dvě miliardy korun nepřihlásila. Ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala také uvedl, že ŘSD v rozkladu poukazuje na to, že zmíněná společnost mohla být pouze nastrčená a ve skutečnosti za podnětem k ÚOHS stojí jedna z největších slovenských stavebních firem Váhostav.
Úřad nepravomocně zrušil soutěž kvůli tomu, že ŘSD vyžadovalo samostatně živnostenské oprávnění pro montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení. Podle Fialy si ale za touto podmínkou stále stojí. „Vždycky ve výběrovém řízení požadujeme několik živnostenských oprávnění a není podle mě nic diskriminačního na tom, když chceme i toto, protože stavební soubor za 150 milionů to vyžaduje,“ řekl. Důvodem požadavku jsou podle něj i rozdílné právní úpravy v zahraničí.
Než úřad rozhodne
Silničáři zatím pozastavili činnost hodnotící komise a Fiala předpokládá, že rozhodne-li antimonopolní úřad kladně v obvyklé lhůtě 50 až 60 dnů, bude možné plynule navázat uzavřením smlouvy a zahájením stavby. „Abychom neztráceli čas, vyjmuli jsme ze zakázky práce na kácení zeleně, které je potřeba udělat mimo vegetační období. Zadáme zde také archeologický průzkum a stihnout by se to mělo zhruba za dva měsíce,“ řekl Fiala.
V případě, že by ÚOHS rozkladu nevyhověl, bylo by nutné vypsat výběrové řízení znovu a stavba by se poté zdržela o několik měsíců.
S dokončením stavby se dosud počítalo do konce roku 2023. Již na konci letošního roku má být hotová první etapa od křižovatky s Kníničskou po Kamenomlýnský most. Druhá etapa vede od něj do Pisárek. Dosud tam auta jezdí v jednom pruhu v každém směru, nově budou dva pruhy v obou směrech a tramvajová trať bude přeložena částečně do tunelu.