Stavba druhé části brněnského velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici po zrušení zakázky Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže začne s několikaměsíčním zpožděním. Stavbu buď odloží rozklad od Ředitelství silnic a dálnic proti rozhodnutí antimonopolního úřadu, nebo případné nové výběrové řízení. S vedením Brna řeší, jak postupovat dál.
Začátek stavby další etapy brněnského okruhu se zpozdí o měsíce. ŘSD zváží nové výběrové řízení
Stavba v Žabovřeské se několik let odkládala a je klíčová, protože má v západní části města výrazně zrychlit dopravu a dostat auta z alternativních tras. Hotovo mělo být podle plánu na konci roku 2023. „Uvidíme, jak moc nás rozhodnutí ÚOHS zbrzdí,“ řekl brněnský ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. Podle něj bude možné ještě nyní zahájit kácení stromů, než začne vegetační sezona, aby bylo staveniště připravené.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepravomocně zrušil zakázku na stavbu kvůli nadbytečnému požadavku na doložení oprávnění ke zkouškám elektrických zařízení. „Zadavatelé požadovali, aby dodavatel disponoval živnostenským oprávněním v zásadě pro elektromontáže. Tato podmínka je nepřiměřená. Stačí živnostenské oprávnění pro provádění stavebních prací,“ řekl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda.
Podle Fialy bylo rozhodnutí antimonopolního úřadu překvapivé. „Vždy ve výběrovém řízení požadujeme několik živnostenských oprávnění a není podle mě nic diskriminačního na tom, když chceme oprávnění pro montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení, protože stavební soubor za sto padesát milionů to vyžaduje,“ vysvětlil Fiala. Součástí stavby je totiž přeložka tramvajové tratě do tunelu.
Podle brněnského ředitele ŘSD je toto rozhodnutí důležité i pro budoucnost a nechce se smířit s tím, že by něco takového nebylo příště možné vyžadovat.
Firma se výběrového řízení ani nezúčastnila
Fiala zpochybnil motivaci slovenské firmy Deštrukprojekt k podání stížnosti, protože se neúčastnila výběrového řízení a její roční obrat činil podle veřejných zdrojů v přepočtu deset tisíc korun. Výběrové řízení vyhrálo sdružení tří firem, nabídlo cenu téměř dvě miliardy korun.
Po rozhodnutí antimonopolního úřadu je nejistý i začátek výluky tramvají mezi Komínem a Pisárkami. Měla trvat dva roky a začít letos 1. září. Podle generálního ředitele brněnského dopravního podniku Miloše Havránka se však nic neděje a jde jen o to včas informovat cestující. „Organizaci náhradní dopravy jsme již řešili, jen bude všechno patrně se zpožděním,“ řekl Havránek.
Stavební práce na dalších úsecích okruhu pokračují
Městský okruh se tak staví pouze v severní části Žabovřeské a plný provoz se očekává v listopadu či prosinci letošního roku. U dalších částí velkého městského okruhu, tedy v úsecích Tomkovo náměstí a Rokytova, se stále počítá se zahájením stavebních prací někdy ve druhé polovině roku.
Stavby ŘSD omezí letos provoz ještě v Bítešské ulici, která slouží jako nájezd na dálnici D1, kde se budou během letních prázdnin opravovat propustky. V Opuštěné ulici se bude ve stejné době opravovat vozovka.