Denní provoz pražské integrované dopravy (PID) se od pondělka zkracuje. Končit bude po 22. hodině, dosud vyjížděly noční spoje po půlnoci. Po 21. hodině se také prodlouží intervaly příměstských vlaků, nevyjede většina nočních příměstských autobusů. Důvodem je zákaz vycházení po deváté večer, který jako jedno z opatření proti šíření koronaviru nařídila vláda. U tramvají se také přes den prodlouží intervaly.
Noční provoz po desáté a delší intervaly. Pražská MHD jezdí v omezeném režimu
Denní provoz metra, tramvají a autobusů bude ukončen postupně mezi zhruba 22:00 a 22:30. Současně s tím začnou vyjíždět noční linky tramvají a autobusů. Nabídka spojů zůstane i tak vysoko nad aktuální poptávkou, která klesla nejvýrazněji právě v noci, a to asi o 80 procent, avizuje Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD.
Podle mluvčího jsou změny navrženy tak, aby neomezovaly pracovníky zdravotnických zařízení a dalších profesí v nepřetržitých provozech. Při cestě do práce a zpět domů budou moci využívat poslední denní spoje.
Městské autobusy intervaly nemění
Přes den budou tramvaje jezdit podle prázdninového jízdního řádu s celodenním intervalem v pracovní dny deset minut. Páteřní linky číslo 9, 17 a 22 mají pětiminutové intervaly. U městských autobusů, kde cestujících ubylo nejméně, se denní jízdní řády nezmění. Noční tramvaje jezdí po půlhodině, stejně jako páteřní noční autobusy číslo 904, 905, 910 a 911. Ostatní noční autobusy mají hodinový interval.
Po dohodě se Středočeským krajem se zkrátí také denní provoz na příměstských autobusových linkách, které navazují na metro. S výjimkou linek 951 a 953 bude po dohodě s městy a obcemi zrušen provoz nočních příměstských linek. Na železnici bude po 21. hodině prodloužen interval z 30 na 60 minut. Popůlnoční rozjezd vlaků z Prahy bude zachován.
Koronavirová omezení se do provozu pražské integrované dopravy promítla už dřív. Uzavřeny jsou první dveře vozů, řidiči tramvají a městských autobusů neprodávají jízdenky.
V Brně platí prázdninový jízdní řád
Spoje už omezila i některá další města. Dopravní podniky ke změnám řádů přistupují z důvodu nižšího vytížení. Například brněnskými nočními spoji aktuálně jezdí jen asi pětina lidí proti normálnímu stavu. „Brněnská hromadná doprava jezdí od druhé poloviny října podle prázdninových jízdních řádů,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Dopravní podnik ale podle ní další omezení neplánuje. A to i přesto, že vytíženost klesla ze zářijových 95 % na současných zhruba třicet procent. „Neplánujeme další omezování nočních spojů, protože vnímáme to, že řada lidí ve specifických profesích tyto noční spoje využívá pro cesty do zaměstnání nebo ze zaměstnání,“ vysvětlila Tomaštíková.
Ani Ústí nad Labem neplánuje rušení dalších spojů. Město tím chce zabránit hromadění cestujících MHD na zastávkách i ve vozech. Jiná je ale situace v Ústeckém kraji. V dopravě už je zrušená většina nočních spojů. Omezené budou i ty školní, a to od 9. listopadu. Kraj postupně sníží počty spojů až o tři procenta.
V souvislosti s epidemií onemocnění covid-19 platí ve veřejné dopravě povinnost nosit roušky ve vozech i na zastávkách.