Přípravy na stavbu metra D pokračují. Pražský dopravní podnik (DPP) nechal ve středu vysvětit sošku svaté Barbory, kterou uloží v šachtě. Do konce roku podnik požádá o stavební povolení a v lednu začnou dělníci razit 322 metrů dlouhou průzkumnou štolu na pražském Pankráci směrem k ulici Budějovická.
Horníky, kteří budou razit trasu nového metra D, pohlídá svatá Barbora
Svatá Barbora má hlídat horníky a stavaře, kteří se stejně jako jejich dřevěná opatrovnice budou snášet do 36 metrů hluboké díry. Soška, již pro dopravní podnik ve středu vysvětil páter Vojtěch Eliáš, bude horníky hlídat v nice šachty poblíž krčského hřbitova.
Šachtu, v níž soška spočinula, vyhloubili raziči za půl roku. Od 2. ledna tam budou pokračovat v ražbě štoly, která povede ke stanici metra Pankrác. „Zahájíme ražbu doplňkového geologického průzkumu,“ potvrdil vedoucí projektového týmu Radek Kozubík.
„Tady na Pankráci jsou složité geologické podmínky. Štoly jsou proto, aby se následně zvolila nejvhodnější technologie samotné stavby,“ doplnil generální ředitel DPP Petr Witowski.
Průzkum geologové dělají na čtyřech místech, na dvou skončí příští rok v létě, na dalších dvou bude pokračovat do léta roku 2021. Jen letos vynaloží Praha na průzkum 445 milionů korun.
Dopravní podnik požádá o stavební povolení ještě v prosinci
Poté chce dopravní podnik navázat výstavbou metra D, o stavební povolení na první čtyři stanice požádá 30. prosince. Potřebné pozemky pro jeho získání už má prý investor vyřešené. „Některé štoly se dokonce využijí i pro samotnou stavbu metra D třeba jako únikové východy nebo jako větrací východy,“ uvedl náměstek pro dopravu hlavního města Adam Scheinherr (Praha sobě).
První cestující se od Pankráce do Depa Písnice svezou nejdřív v roce 2027. Tato první část výstavby nové linky metra, kde mají jezdit vlaky bez řidiče, bude stát podle předběžných odhadů 57 miliard korun. V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na náměstí Míru.