Pražská Technická správa komunikací (TSK) uskuteční o víkendu na Hlávkově mostě zátěžové testy. Při nich bude omezen průjezd aut a zcela přerušen provoz tramvají. Zkouška je součástí celkové diagnostiky mostu, který je dlouhodobě ve špatném stavu. Odborníci nyní rovněž zkoumají piloty a materiály, z nichž je most postaven. Oprava mostu by mohla začít už v příštím roce.
Hlávkův most projde o víkendu zátěžovými testy. Tramvaje neprojedou, auta čeká omezení
„Doprava bude vedena po starém mostě. Řidiči ve směru od centra budou přejíždět přes tramvajový pás do protisměru. Bude zde jeden a jeden jízdní pruh v každém směru,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková. Provoz tramvají mezi Těšnovem a Vltavskou bude zcela přerušen.
Omezení začnou platit v sobotu ráno a od 9:00 budou na most najíždět nákladní vozy, s jejichž pomocí budou zatěžkávací zkoušky provedeny. Bude jich šest a na most budou najíždět postupně.
V jakém stavu most je, se zkoumá už od léta
Odborníci nyní také zkoumají ty části víc než stoletého mostu, které jsou pod vodou. „Pod základy jsou dřevěné piloty z tvrdého dřeva a na nich je betonová konstrukce. Je to historicky velmi používaný prvek. Zjistili jsme, že piloty jsou v pořádku,“ řekl ředitel Kloknerova ústavu ČVUT Jiří Kolísko. Piloty sloužily jako pomůcka k vybudování základů, před rozpadem je ochránila voda a dnes jsou „téměř zkamenělé“.
Kolem základů jednoho z pilířů nyní odborníci vytvořili šachtu, očistili konstrukci a začali odebírat vzorky materiálů i vody. Z pilíře mostu získali ke zkoumání téměř devět metrů betonu. Šestimetrovou sondu trvalo vyhloubit čtyři týdny, její dno se nachází metr pod hladinou Vltavy.
Odebrané vzorky betonu teď čeká chemický rozbor nebo zkoušky pevnosti a pružnosti. Už teď je ale jasné, že základy se pravděpodobně budou zpevňovat. „Vidíme relativně velkou mezerovitost. Betonářská práce v tehdejší době nebyla úplně dokonalá, ale případné drobné poruchy je možné opravit, technologie na to jsou,“ sdělil Kolísko.
Původní konstrukce Hlávkova mostu je z roku 1914 a v 60. letech k ní byla přistavěna nová.
Diagnostika mostu začala loni v létě. „Projekt už byl zčásti hotov, ale památkáři s ním nesouhlasili, proto se přistoupilo k této odborné diagnostice. Jak přicházejí výsledky, projekt se upravuje. Někdy v polovině roku bychom měli mít nejen závěry, ale základ toho projektu. Počítám, že když vše půjde hladce, tak někdy příští rok nebo v roce 2021 by se mohlo začít rekonstruovat,“ řekl náměstek primátora Adam Schenherr (Praha sobě). Cena oprav není jasná, bude záležet na projektu.
Aby mohla oprava začít, dva roky se stavěl pod mostem kolektor. „V nejbližší době můžeme všechny sítě, které vedou po mostě, přemístit do tohoto kolektoru,“ plánoval koncem loňského roku náměstek primátora Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu).
Problémy se stavem mostů má Praha dlouhodobě. Na začátku prosince 2017 spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé. Praha aktuálně řeší také opravu Libeňského mostu, jehož rekonstrukce má začít letos opravami některých částí. Ve špatném stavu je také Palackého most a Praha chystá opravu Barrandovského mostu.