Po úniku benzenu do podzemních vod v Hustopečích se chystá rozsáhlá sanace

2 minuty
Zprávy ve 12: Přečerpávání benzenu z havarovaných cisteren
Zdroj: ČT24

Toxický benzen, který unikl minulý týden z havarovaných cisteren v Hustopečích nad Bečvou, se dostal do podzemních vod, nijak ale neovlivnil místní pitnou vodu nebo ovzduší, řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Odborníci vyhloubí další tři sanační jámy, celkem jich bude osmnáct. Benzen z nich začali ve středu odčerpávat a odvážet k likvidaci, řekl soudní znalec a hydrogeolog Milan Geršl, který má sanační opatření na starosti.

„Pitná voda v tuto chvíli ohrožena není, kdežto u podzemní a povrchové riziko ohrožení hrozí. Proto se tam udělalo několik výkopů a budeme pokračovat dál, abychom monitorovali a odčerpávali vodu, která benzen obsahuje,“ řekl Hladík. Dodal, že vláda nepředpokládá vyhlášení krizového stavu. Lidé by se k místu požáru stále neměli přibližovat.

Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) uvedl, že řekla Bečva není po havárii kontaminovaná, v bezprostředním ohrožení jsou ale tři nejbližší vodní díla. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) pak řekl, že zatím nedokáže odhadnout, kdy se v místě podaří obnovit vlakovou dopravu. Podle něj nehodu vyšetřuje Drážní inspekce i policie.

„Dosud bylo vybagrováno patnáct sondážních jam, ve čtvrtek budou vybagrovány další tři. Ty tři se však budou hloubit preventivně ve směru, kde to neočekáváme,“ uvedl hydrogeolog Geršl. Díky jámám je podle něj kontaminace benzenem v místě podchycena. „V jámách sledujeme, jak se benzen šíří, v momentě jejich výskytu jej z hladiny odsajeme,“ doplnil.

Ve dvou jámách, ve kterých byla kontaminace těkavými organickými látkami zjištěna, však bylo benzenu podstatně méně, než odborníci čekali. Dodal, že cílem těchto kroků je, aby se toxická látka zachytila včas, aby se nedostala do sousedního jezera a nezůstala v půdě. Již dříve uvedl, že pracovat je podle něj nutné rychle, látka se nesmí dostat dál do geologických struktur, kde se nemá jak rozkládat a setrvat zde může i desítky let.

Podle místostarosty Hustopečí nad Bečvou Zdenka Vahaly (KDU-ČSL) by měli hasiči pokud možno co nejdříve poškozené cisterny naložit a odvézt a začít s vykopáváním kontaminované zeminy. „Ve spolupráci s ČIŽP a krajskou hygienickou stanicí se vytipovalo pět lokalit na odběr vzorků vody ze studní, jde o místa relativně nejblíž havárii. Hygienici vzorky ve středu odebrali, výsledky by měly být známy ve čtvrtek,“ řekl místostarosta. Z jam podle něj čerpají odborníci spodní vodu, která do nich spádově přitéká.

Rybáři budou společně s hasiči na místě instalovat provzdušňovače, které přispějí k uvolňování benzenu. „Navrhoval jsem, že by nebylo marné po celé délce havarovaného úseku instalovat larseny, což jsou železné zábrany, které do sebe zapadají, zatloukly by se do země a tím by se netlačila voda z jezera k trati a k tomu zasaženému úseku, ze kterého benzen uniká. Je to však otázka dlouhého času, výrobců je u nás málo a dodací lhůty jsou dlouhé,“ uvedl šéf hustopečských rybářů Stanislav Pernický.

Bezprecedentní katastrofa

„Práce je potřeba provést bezodkladně. Katastrofa tohoto typu je bezprecedentní. Havárii tohoto typu a takového rozsahu čelíme v České republice poprvé,“ uvedl již dříve odpoledne ředitel České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Petr Bejček.

Nejvíce ohroženo je podle inspekce zhruba sedmnáctihektarové jezero č. 6, ve kterém se již projevují zvýšené obsahy benzenu. Ten je zatím zachytáván při okraji nádrže pomocí sorpčních hadů, které instalovali hasiči. Výtok z nádrže je od začátku havárie monitorován a hodnoty benzenu jsou aktuálně nízké a pod limity znečištění, uvedla mluvčí ČIŽP Miriam Loužecká.

Další kontaminaci podzemních a povrchových vod má zabránit odtěžení kontaminované zeminy a odčerpání kontaminovaných vod. Zahájení sanace zemin v místě havárie je však závislé na konečném odstranění cisteren a železničního svršku. „Všechny zainteresované subjekty se teď musí mobilizovat a udělat opravdu maximum pro zmírnění následků této katastrofy, která je naprosto bezprecedentní,“ prohlásil Bejček.

Od počátku havárie provádějí pracovníci Povodí Moravy také systematický monitoring řeky Bečvy. Podle generálního ředitele Davida Fína jsou výsledky analýz koncentrací benzenu v pěti odběrných profilech na řece Bečvě stále výrazně pod limitní hodnotou pro povrchové vody. ČIŽP oslovila také resort zdravotnictví se žádostí o monitoring pitné vody v okolních studnách. Hygienici by měli provést odběry vzorků a jejich analýzu v nejbližších dnech. ČIŽP také preventivně ministerstvo zdravotnictví informovala o možném ohrožení koupacích vod; vodní nádrž č. 6 však není vedena jako koupací – jde o jezero pro sportovní rybolov.

Ti označují kontaminaci podzemních vod za tragédii. Podle předsedy hustopečských rybářů Pernického těkavá toxická látka ohrožuje nejen jezero č. 6, ale i spodní, odkud teče voda do Bečvy. „Pokud se nepodaří urychleně odtěžit zeminu zasaženou benzenem a hasební vodou, se kterou benzen přišel do styku, tak se můžeme rozloučit s rybařením na tomto jezeru. Pokud se kontaminovaná půda urychleně neodtěží, je to špatně,“ uvedl Pernický.

Přečerpávání cisteren

Hasiči k otevírání cisteren použili speciální zařízení s vodní tryskou. „Technika řezání vodním paprskem rozprašuje vodu a vytváří velmi jemnou mlhu, která má ochlazovat prostor požáru a hasit oheň. Toto studené řezání umožnuje práci v nebezpečném a výbušném prostředí. Systém je ovládaný dálkově,“ popsala redaktorka České televize Barbora Ďulová.

Hasiči budou instalovat další norné stěny do přilehlého rybníka. „Probíhá pravidelná detekce ovzduší i povrchové vody. Stále platí preventivní opatření, aby lidé nevětrali. Výsledky jsou nadále negativní,“ dodala  mluvčí krajských hasičů Lucie Balážová.

Vlak, který v pátek vykolejil, převážel v sedmnácti cisternách více než tisíc tun toxického benzenu, patnáct z nich po vykolejení vzplálo. Nikdo nebyl zraněn, příčiny požáru se stále vyšetřují. Škoda na životním prostředí byla odhadnuta na sto milionů korun, dalších přibližně 125 milionů korun je škoda na infrastruktuře a vlaku. Chemička DEZA, ze které benzen cisternový vlak vezl k odběratelům, odhadla škodu na několik desítek milionů korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 18 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 20 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...