Automobilový průmysl v Česku má i nadále velký problém s nedostatkem čipů, které se používají v palubní elektronice. Například Škoda Auto musela už dříve zaparkovat tisíce nedokončených vozidel na letišti v Hradci Králové, kromě toho ale omezuje i další výrobu. To se dotýká i subdodavatelů Škodovky, které výrobci aut dodávají další potřebné komponenty. Problémy tak má například družstvo Sněžka Náchod, které vyrábí opěrky hlavy do osobních aut.
Chybějící čipy omezily výrobu aut. Do problémů se už dostávají i subdodavatelé
Kvůli nedostatku zakázek už muselo družstvo v Náchodě nechat doma desítky zaměstnanců. Týká se to nejen pracovníků náchodské pobočky, ale také té v Hradci Králové. Pracovníci nyní dostávají šedesát procent mzdy. „Toto omezení znamená pro družstvo statisícové náklady,“ uvedla redaktorka ČT Věra Hofmanová.
Vedení náchodského družstva nyní čeká další jednání s automobilkou Škoda Auto, chce vědět, kdy bude opět možné opěrky do aut opět vyrábět. „Podle posledních informací ani automobilka zatím nestanovila žádný termín, kdy se její výroba vrátí do starých kolejí,“ dodala Hofmanová. Na začátku července se Škodovka vyjádřila ve smyslu, že dostupnost čipů bude omezena natolik, že ucelená výroba zatím nebude možná.
„Snažíme se komunikovat se Škodovkou, protože pokud by tato situace měla být dlouhodobě, tak musíme přijmout nějaká opatření, například najít nějaký jiný výrobní program mimo automobilový průmysl,“ řekla ekonomická ředitelka výrobního družstva Sněžka Jana Hetfleischová.
Problémy má i Hyundai nebo Toyota
Kromě Škodovky se omezování výroby týká i dalších výrobců, například nošovické automobilky Hyundai. Ta už v červnu musela na celý den zastavit výrobu kvůli výpadku dílů od subdodavatele z Tuniska. Zaměstnanci podniku tak zůstali doma a dostali osmdesát procent svého běžného výdělku.
Už v březnu musela kvůli nedostatku čipů zastavit produkci také kolínská Toyota. Výrobní linky se tehdy musely zastavit až na dva týdny. Nedostatek čipů však není jenom v Česku, podle odborníků na automobilový průmysl jde o globální problém. V případě české Škodovky je však výraznější.
„Jsou automobilky, které se na to připravily, například Toyota, Hyundai nebo další asijské firmy. Ty nemají v současné době takové problémy s výrobou svých aut. Ne každá společnost se dokázala připravit na to, že když bude chtít po svých dodavatelích znovu mikročipy, tak už jich nebude moci mít tolik jako dříve,“ řekl automobilový novinář Ondřej Chamilla.
Důležité komponenty mohou chybět ještě dlouhé měsíce
Automobilky v Česku odhadují, že čipů by mohlo být dostatek možná až koncem letošního roku. Podle odborníků se tak dá očekávat nejen nárůst cen nových vozů, ale také vyšší ceny ojetých aut, kterým v současné době neklesá tolik prodejní cena jako dříve.