Jihlavské autobusy bude pohánět plyn vyrobený z trávy a dalšího bioodpadu z nedaleké farmy v Herálci. Její majitelé spustili v Česku ojedinělé zařízení, které dokáže kromě výroby elektřiny stlačit i nízkoemisní plyn do mobilních zásobníků. Dopravní podnik už na ně začal chystat speciální tankovací zařízení.
Autobusy v Jihlavě budou jezdit na bioplyn z nedaleké farmy
V Herálci u Humpolce stojí bioplynová stanice a u ní je zařízení, které dokáže stlačit plyn do mobilních zásobníků. Takové zatím v Česku nemá obdoby. K výrobě stlačeného bioplynu využívají místní zemědělci jen plodiny a odpady z vlastního hospodaření. „V našem případě se především jedná o mix z travních senáží, z druhých a dalších sečí. To znamená těch, které už nejsou primárně určené ke krmení dobytka. K tomu přidáme hovězí kejdu a hnůj a jablečné zbytky ze sušárny,“ vyjmenoval energetický expert společnosti SUR LIE Ondřej Malinovský.
Pak svoji práci udělá nově nainstalované zařízení. Bioplyn vyčistí do formy biometanu v kvalitě zemního plynu. Přes výdejní bod jde plyn do tlakových lahví na kontejneru. Přeprava natlakovaných lahví má svá úskalí. S tím si ale v Herálci poradili. „V České republice neexistují auta, která by byla připravena na přepravování takovýchto svazků lahví, takže v rámci našeho projektu bylo nutné pořídit i vlastní auto, které bylo uzpůsobeno přímo pro převoz,“ vysvětlil Malinovský.
První autobusy vyjedou v červenci
V dopravním podniku tento zdroj ekologických pohonných hmot vítají. „My jsme docílili toho, že jsme diverzifikovali zdroje stlačeného zemního plynu pro potřeby našich autobusů mezi klasickou dodávku zemního plynu a bioplynu, což je z pohledu budoucnosti velice bezpečné,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Radim Rovner.
V podniku připravují stojany na čerpání bioplynu a plochy na uskladnění kontejnerů s láhvemi. První autobusy by na tento nízkoemisní ekologický pohon měly vyjet začátkem července.
Chybí síť čerpacích stanic na bioplyn
Podle údajů Zemědělského svazu z loňského října je v Česku zhruba pět set bioplynových stanic, z toho čtyři sta v zemědělských podnicích. Rychlejšímu rozvoji využití bioplynu v dopravě v Česku brání podle serveru bioplyn.cz například chybějící síť čerpacích stanic, ale také problematické a cenově náročné pořízení vhodných automobilů.
„Používá se to málo, používá se to tak dvě tři dekády, mají s tím zkušenosti i rozvojové země. Proč se to v České republice dosud nerozvinulo, je záležitost veskrze politická,“ poznamenal Josef Maroušek z Environmentálního výzkumného pracoviště VŠTE České Budějovice.