Praha hledá projektanta dopravního terminálu, který má vzniknout u rekonstruovaného smíchovského nádraží. Z tramvají a autobusů by to mělo být k vlakům blíže než nyní, město chce terminál rozdělit do několika úrovní, takže příměstské autobusy by měly zastavovat nad vlaky. Stavba bude stát několik miliard korun.
Autobusy nad vlaky, tramvaje hned vedle. Na Smíchově má vzniknout velkorysý terminál veřejné dopravy
Rekonstrukce smíchovského nádraží by měla železniční stanici posunout z věku páry – kdy vznikla její současná podoba a nedoznala od té doby nikdy zásadních změn – do současnosti, ale pražský magistrát má ambici přenést ji ještě o něco dál. Vizualizace budoucí podoby smíchovského dopravního terminálu mohou trochu připomínat nádraží v Amsterdamu nebo švýcarském Churu – bude mít několik podlaží a v každém bude něco zastavovat.
Vlaky zůstanou tam, kde jsou. Rekonstrukce nádraží jako takového je investicí Správy železniční dopravní cesty, která plánuje přistavět i čtvrté nástupiště a také chce část nádražní budovy použít jako své nové sídlo. Nad ním a nad vlaky ale ještě budou zastavovat příměstské i dálkové autobusy, které se k nádraží přesunou z nynějšího stanoviště Na Knížecí.
Na Nádražní ulici naopak bude stavět jen MHD, tramvajová trať by se přitom měla přesunout blíže k nádražní budově. Pod zemí potom zůstane stanice metra. „Je to jeden z prvních projektů, kdy skutečně v pražské dopravě propojujeme všechny různé módy dopravy,“ podotkl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Lukáš Tittl z Institutu plánování a rozvoje (IPR) považuje co nejbližší propojení veřejné dopravy za způsob, jak ji zatraktivnit. „Snažili jsme se, aby to byl jeden prostor,“ uvedl.
Terminál bude určen veřejné dopravě, autům zůstane velmi okrajový prostor v Nádražní ulici – vznikne v ní parkovací prostor systému K+R, tedy pro krátkodobé zastavení k vyložení pasažérů a pro taxíky. Projíždět kolem smíchovského nádraží nebude možné.
Cena za celý komplex bude činit několik miliard. Město pro svoji část zatím teprve hledá generálního projektanta, SŽDC je už dále. Počítá s tím, že investuje zhruba 2,5 miliardy korun. „My tady připravujeme pro nás důležité projekty. Jednak je to přestavba infrastrukturní části železniční stanice a plánujeme i přestavbu stávající výpravní budovy,“ řekl náměstek ředitele Stavební správy západ SŽDC Pavel Paidar. SŽDC vybuduje i nové technologické zázemí, které bude na místě budovy s načervenalou fasádou u tramvajové smyčky.
První práce by chtěla SŽDC zahájit v roce 2021. Celý terminál by měl být hotový o čtyři roky později, tedy v polovině příštího desetiletí.