Čepický: Těsno v pražských ulicích. Pomozme tramvaji, ona pomůže nám

Pokud jste v posledních letech navštívili Prahu nebo patříte k mnoha stům tisícům jejích obyvatel stálých či oficiálně nepřiznaných, jistě vás čím dál častěji popadá intenzivní dojem, že je v ulicích poněkud nepříjemně plno. Ulice středověkého centra ani okolní rezidenční uliční síť z 19. století logicky nezvládají nápor ruchu století jednadvacátého.

Myšlenka, že se zde mohou svobodně setkávat proudy individuální automobilové dopravy, cyklistů, chodců, městské dopravy, turistů a takzvané nové mobility, tedy různých elektrokol, koloběžek a skútrů, se ukazuje jako neuskutečnitelná.

Budeme si zkrátka muset vybrat, koho do centra Prahy pustíme.

Cílem tohoto textu není dehonestace různých druhů dopravy, ale naopak podpora toho, který nám v centru pomáhá nejvíce: tramvají. A tramvaje potřebují pomoci. Místo toho, aby bez většího zájmu města a policie musely v úzkém uličním profilu nesmyslně bojovat s neukázněnými řidiči aut, koloběžek, turistických vozítek (považte, i koňských povozů) a samozřejmě od reality odtrženými chodci.

Co by metropole bez tramvají dělala?

Pražskou tramvajovou dopravu považujeme za přirozený uliční kolorit, málokdy si ovšem plně dokážeme uvědomit její mimořádný význam pro základní funkčnost zejména centra města. Zatímco metro nezastupitelně funguje v radiálních směrech a dostává obrovské objemy cestujících z okraje města do jeho centra, tramvaj (kromě obdobné funkčnosti v případě menších sídlištních celků, jako jsou sídliště Řepy, Modřany, Barrandov či Zahradní Město) zejména pomáhá s pohybem přímo v přeplněném centru.

Tramvaje denně převezou přibližně tolik cestujících, kolik má Praha stálých obyvatel. Číslo je téměř srovnatelné s počtem přepravených osob v metru. Metro ovšem ve dvouminutových intervalech vozí cestující na oddělených trasách v tunelech pomocí pětivozových souprav s kapacitou kolem 1500 osob, zatímco tramvaj totéž musí zvládnout během kličkování centrem mezi ostatní dopravou a se soupravami o kapacitě kolem 250 osob.

A nyní si představme, co by Praha bez tramvají dělala. Denně by bez nich v ulicích přibylo několik set tisíc automobilů – je zjevné, že by doprava zkolabovala. Nebo bychom potřebovali několik nových tras metra. Vzhledem k rychlosti jeho výstavby to je nemyslitelné. Do ulic by se ovšem nevešel ani odpovídající počet koloběžek či bicyklů.

Pokud chceme čelit stále rostoucímu počtu obyvatel hlavního města a zachovat jeho základní funkčnost, je třeba si nezastupitelnost tramvají uvědomit a začít pracovat na zrychlení a zkapacitnění celého tramvajového systému. To se ale dlouhodobě nedaří.

1 tramvaj = 100 aut

Představitelé města i dopravního podniku se rádi chlubí rostoucími preferenčními opatřeními městské dopravy. Realita však vypadá zpoza ovládacího panelu tramvaje daleko smutněji.

Zatímco se velmi pomalým tempem na některých světelných křižovatkách objevují programy s dynamickým řízením, které dokážou rychleji odbavit městskou dopravu, podrývají celou preferenční snahu jednotlivci, kteří jsou schopni tramvaje na dlouhé minuty zcela zbytečně – a beztrestně – brzdit.

Zářným příkladem jsou situace, kdy automobil, koloběžka, bicykl či koňské spřežení, přestože mají dostatek místa vedle kolejí, zbytečně zasahují do průjezdního profilu tramvaje, či si rovnou jízdou po kolejích zkracují cestu (Smetanovo nábřeží, mosty přes Vltavu, Radlická).

Podobným problémem jsou automobily parkující v bezprostřední blízkosti tramvajových tratí, mnohdy přímo v profilu trati. Jednotlivé případy takovýchto zdržení mohou působit marginálně, ale v síťovém provozu dokážou způsobit desítky minut zpoždění a ucpávání uzlů i na nedotčených linkách. Policie však podobné prohřešky pokutuje minimálně, odtahová služba prakticky nefunguje a parkovací místa nadále vznikají na místech hrozících kolizí zaparkovaného vozu a tramvaje. V místech, kde nemají co dělat.

Řidiči aut často blokují provoz pražských tramvají
Zdroj: archiv/Vít Čepický

Dokud budeme tolerovat podobné poklesky, můžeme sice o preferenci vzletně mluvit, ovšem v běžném provozu to pak působí jako směšné plácání do větru. I pouhé vymáhání současných předpisů by mohlo tramvajím hodně pomoci. Dokud ale může řidič automobilu po dvacetiminutovém stání na kolejích s kolonou třiceti tramvají za sebou s úsměvem z místa odjet, přibližujeme se kulturou provozu kamsi k Rusku.

Víc tratí do centra

Zásadním problémem v plynulosti tramvajového provozu je také fakt, že je v centru Prahy na hraně své kapacity. To už jsem ostatně zmiňoval v jednom ze svých předchozích blogů.

Pokud na provozně přetížených tratích v centru města vznikne sebemenší problém (zaparkovaný vůz v profilu, drobná dopravní nehoda), celý systém se i přes značnou snahu tramvajového dispečinku i samotných tramvajáků rychle sesypává. V centru totiž chybí alternativní trasy a vznikají úzká hrdla, která nestíhají odbavovat přijíždějící počet tramvají (typicky I. P. Pavlova, Karlovo náměstí, Lazarská, Palackého náměstí – atd.).

Ilustrační foto
Zdroj: archiv/Vít Čepický

Řešením je budování tratí v centru, ve většině případů v ulicích, kde tramvaje dříve jezdily. Nejen na diskutovaném Václavském náměstí, kde se příprava nové trati v jeho horní polovině nesmírně natahuje. Tratě chybí i na Příkopech, v dolní části Václavského náměstí, kolem hlavního nádraží nebo třeba na Dvořákově nábřeží mezi Právnickou fakultou a Revoluční. Tratě se však nedaří stavět ani na periferii. Reálně by pomohly s obsluhou Bohnic nebo Suchdola, velmi chybí tangenciální spojnice Pankrác–Dvorce–Zlíchov nebo směr Malešice a Jižní Město.

Díky tramvajím se nám žije lépe

Je třeba si ještě jednou připomenout, že každá tramvaj, která ve špičce projíždí městem, nahrazuje několik autobusů nebo desítky osobních automobilů. Díky tramvajím máme čistší ulice, násobně kratší kolony aut, relativně rychlý a bezpečný dopravní prostředek, z funkční tramvajové sítě v důsledku výrazně profitují i ti, kteří jimi nejezdí. Podobný komfort v poměru s investicemi nám ostatní druhy dopravy nedokážou ani vzdáleně nabídnout.

Dopřejme tedy tramvajím podporu nejen slovní, ale i reálnou. Jejich rozvoj pomůže nám všem.

Od dopravy přes žurnalistiku zpět k dopravě.
K novinařině se dostal skrze své dvě veliké záliby: Pasivní sledování hokeje a problematiku veřejné dopravy, zpočátku zejména trolejbusové a zejména ústecké. Nejprve psal v Ústí nad Labem o dopravě do již zaniklého týdeníku, mezi lety 2011 a 2016 pak působil v České televizi na pozici redaktora webu ctsport.cz. Zájem o veřejnou dopravu ho však neopustil a postupně sílil, až jej před dvěma lety donutil vyměnit kancelář na Kavčích horách za poněkud menší, avšak pojízdnou. Nyní řídí tramvaj po pražských kolejích a čas od času se vrátí ke klávesnici.

Vít Čepický
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023

Rusko musí ukazovat jaderné svaly, protože na Ukrajině selhává, míní bezpečnostní analytik Bříza

Rusko ve skutečnosti rozmístit taktické jaderné zbraně v Bělorusku vůbec nepotřebuje, protože disponuje nosiči, díky kterým může udeřit kdekoli v Evropě i ze svého území. V rozhovoru pro Interview ČT24 to uvedl bezpečnostní analytik a expert na jaderné zbraně Vlastislav Bříza z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Podle Břízy chce Moskva vyslat signál dovnitř Ruska a také odradit Západ od další eskalace. Řinčet nukleárními zbraněmi musí, protože mu nic jiného nezbývá – splnit vojenské cíle na Ukrajině se Rusům dosud nepodařilo, poznamenal Bříza.
29. 3. 2023
Načítání...