Recenze: Frankofonie je artová filmová esej o artu

Není nic mrtvějšího než země bez muzeí, která vyrůstají z jejích kořenů, propletených s kořeny těch, s nimiž na tomto divném, ale přesto jediném světě, který máme, sdílíme společný osud. A není nic komplikovanějšího, nežli sebestředný monolog ruského intelektuála s uměleckými ambicemi, když se pustí do meditativní eseje o vztahu umění, moci, totality destrukce a rozkladu, v níž se tohle vše propojí. Artové muzeální retro Frankofonie je toho důkazem.

Rodák z Irkutska, režisér, filozof a chráněnec Andreje Tarkovského Alexandr Sokurov sice nebyl (jak se často stává) doma prorokem, zato ho dobře znají na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes, kde pětkrát soutěžil o Zlatou palmu, v Berlíně, odkud si v roce 1987 odnesl za Truchlivou netečnost Zlatého medvěda, či v Benátkách, kde jeho Faust vybojoval vítězného Zlatého lva.

Jeho poslední, žánrově velmi obtížně zařaditelný opus Frankofonie, který lze označit za něco jako „pocitový film“, je tematicky spřízněný s Ruskou archou, v níž Sokurov před časem pátral po tajemství ruské duše. Tehdy je hledal v labyrintu chodeb petrohradské Ermitáže - tentokrát s Napoleonem a symbolem Velké francouzské revoluce Mariannou surreálně putuje nacisty okupovaným Louvrem, který (jak odvážně tvrdí) má větší cenu nežli Francie, protože kdo by byl zvědavý na Francii bez Louvru?

Frankofonie
Zdroj: Film Europe/Jaap Vrenegoor

Jakkoli patřím k těm, kteří by stále zvědaví na ledacos byli, chápu tenhle výkřik jako znepokojivé zvolání intelektuála, který varovně upozorňuje na to, o co chudší a prázdnější bychom byli bez muzeí, z nichž by zbyly jen prázdné budovy a vyrabované expozice.

Oskar Schindler pro umění

Čachry s uměním v opkupované Francii už reflektoval obchodník se starožitnostmi Alain Delon v Panu Kleinovi nebo válečné drama Vlak, v němž se nacisté snaží odvézt uloupená umělecká díla do Německa a Burt Lancaster jim do toho statečně háže vidle. Teď se k nim připojuje i Sokurova Frankofonie, ve které nad střechami okupované Paříže hledá kamera v dlouhé panorámě Louvre, jenž pozornosti nacistických „sběratelů“ umění nemohl uniknout.

Vysoký státní úředník a ředitel Louvru Jacques Jaujard ví, že bude muset spolupracovat. Ale netuší, jak všechno změní návštěva jednoho z představitelů německého velení města, který je také historikem umění a hlavním památkářem kulturního dědictví v Porýní, hraběte Franze Wolffa-Metternicha, jenž vede speciální sekci Kunstschutz.

Frankofonie
Zdroj: Film Europe/Jaap Vrenegoor

Tihle dva téměř stejně staří muži a o něco starší Louvre, jsou hlavními protagonisty filmu, který osamělý intelektuál Alexandr Sokurov jakoby točil pro sebe.

Jeho netriviální projekt lze strukturovat do tří prolnutých rovin. Jednu tvoří svérázný bedekr Louvru a druhou jen jemně načrtnutý příběh ředitele sbírek Jaujarda a majora Metternicha, který (podobně jako v jiné rovině Oskar Schindler) pomáhá zachraňovat umělecké památky tím, že umožňuje jejich evakuaci z nebezpečné Paříže do relativního bezpečí nenápadných depozitářu provinčních zámků.

Porozumění pod nesrozumitelností

Třetí rovinou, která je spirituálním rámcem obou předchozích, jsou meditativní glosy o vztahu umění, násilí a moci. Celek je tak sice intelektuálně nasycený, ale nedějový (byť tandem Jaujard – Metternich nabízí námět na silný dramatický příběh) a také ne vždy a ne pro každého jednoznačný a srozumitelný.

Sokurovův akademismus to divákovi neulehčuje ani tím, jak kombinuje různé formy snímání, zařazuje autentické materiály, tónuje záběry a pracuje s alegoriemi a metaforami. V jeho narativním stylu je snadné se ztratit, protože nenabízí standardní dějovost ani bezpečná žánrová vodítka, neboť Frankofonie bezstarostně poletuje mezi dramatem, historickým filmem, aranžovaným dokumentem, ale také fantasy či impresionistickou pseudorekonstrukcí.

Sokurov bude vždycky točit za sebe a po svém, tak, jak to právě cítí a vztahuje i ke kulturním hodnotám minulé i současné Evropy. Snaží se probudit Čechova nebo Tolstého, protože tihle „otcové“ usnuli někdy na počátku 20. století. A pokládá otázku, koho bychom dnes měli probudit my a zdali někdo takový vůbec je? Řešení nenabízí, ale někdy je otázka důležitější nežli odpověď. Zdá se mi, že mu přitom nejde o to, abychom ho pochopili, ale abychom hlavně porozuměli sami sobě. Když Frankofonii „přežijete“, stojí za to, se do toho pustit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
před 37 mminutami

Zemřel filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler

Ve věku 84 let zemřel v pondělí v Hradci Králové filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler. Učil na Katedře dokumentární tvorby FAMU, byl také autorem rozhlasových her a odborných studií o dokumentárním filmu. Věnoval se především filmům se sociální a etnografickou tematikou a dokumentárním portrétům.
před 3 hhodinami

Alžírsko propustilo vězněného spisovatele Boualema Sansala, je v Berlíně

Alžírsko omilostnilo a propustilo vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP. Sansal byl v červenci odsouzen k pěti letům vězení, protože se podle soudu provinil výroky, které údajně poškozují územní celistvost země. Spisovatel přicestoval do Berlína, potvrdila agentuře AFP mluvčí německého prezidenta Cerstin Gammelinová.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
včera v 07:00

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
11. 11. 2025

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025
Načítání...