Zdálo se, že vydáním čtyřdiskového boxu Život a dílo písničkářské dvojice Vodňanský & Skoumal je seznamování s jejich nahrávkami z dob minulých ukončeno. Jenže jak ukazuje právě vydané album s příhodným názvem Všechno je proměnlivé, je stále co nacházet.
Recenze: A pak to zakázali. Vodňanský & Skoumal navzdory cenzuře
Pomohli jsme si v titulku textem jiné zakazované kapely, Chadimova Extempore, ovšem ve stejné situaci byli i Jan Vodňanský a Petr Skoumal. Přestože působili víceméně legálně, ani jim se zakazování nevyhnulo – navzdory tomu, že se ve svých textech spíše drželi umění chytrých náznaků.
Cenzoři se zkrátka raději drželi preventivního zákazu. Okolnosti jednoho takového střetu, v Olomouci v roce 1981, popisují v bookletě, a přestože se dnes můžeme nad omezeností tehdejších místních funkcionářů pousmát, v reálu to vždy smrdělo menším či větším průšvihem. Snad jen jednu typickou citaci: „Hoši, vy jste inteligentní, mohli byste tu mládež někam vést, ale vy se vyžíváte ve vulgaritách.“
Netřeba snad ani dodávat, že v písních V&S žádné nebyly… A možná ještě jednu vzpomínku Jana Vodňanského, to aby bylo jasné, že ani oni skutečně nevěděli dne ani hodiny: „Od samého počátku v Činoherním klubu bylo koncertování dvojice Skoumal & Vodňanský jízdou na neosedlaném a navíc nenažraném tygrovi. Šířící se fámy předcházely zákazy, které přiváděly na každou reprízu do divadla i ty diváky, kteří se už nevešli a tak se tísnili na balkoně vestoje. Pokaždé se hrálo, jako by to bylo naposled.“
„Po letech se mi přiznali moji blízcí přátelé, proč chodili až notoricky na každou reprízu S úsměvem idiota. Prý chtěli být u toho, až nás budou zatýkat přímo na scéně,“ pokračuje Vodňanský. Na zatčení sice naštěstí ne, ovšem na zákaz nakonec stejně došlo.
Decentně o choulostivých tématech
Album Všechno je proměnlivé proto právem nese podtitul Zakázané koncerty 1974-1981 a nabízí nově objevené nahrávky z oné neveselé doby. Mají mnoho společného: jak nápadité melodie Petra Skoumala (k jehož nedožitým osmdesátinám album vychází), tak v textech chytře podávaný humor, s nadsázkou reflektovaná trápení jak všední, tak obecnější.
Sehrané duo dokázalo velice decentně zpívat o choulostivějších tématech, jako v písni Puberta, či ve zde obsažené písni Ono to šplouchá nebo ve skladbě Povídá matka Bedřiše, pojednávající o trápeních dívky, jež se strašně ráda, i „před pány“, drbe na břichu, matka ji za to ovšem kárá.
Vodňanský se Skoumalem uměli pracovat se slovem, jako třeba i ve dnes vtipném parodování dobových reklamních sloganů na tuk Hera („Héra, narostou ti péra“ či „S Hérou za kariérou“), což nás přivádí k další charakteristice jejich tvorby: nezestárla, byť některé reálie, na něž narážejí, naštěstí zmizely. Ovšem lidská blbost, ta zůstává.