Oscarovému kameramanovi filmu Na západní frontě klid pomáhali i piloti dronů z Olomouce

Rozhovor s FIlipem Brázdilem a Antonínem Nevrlým (zdroj: ČT24)

Filip Brázdil a Antonín Nevrlý začínali před třinácti lety ve stejné garáži, která jim jako zázemí slouží dodnes. Jen tenkrát si na koleni vyráběli drony ze součástek nakoupených v hobbymarketu, dnes s profesionálními stroji splňují požadavky i zahraničních filmových produkcí. Třeba německého štábu válečného dramatu Na západní frontě klid, který byl před pár dny oceněn čtyřmi Oscary. Jednu ze sošek si převzal i kameraman James Friend, letecké záběry pořizoval právě i díky dvěma pilotům dronů z Olomouce.

Filip Brázdil drony pilotuje, Antonín Nevrlý se stará o kameru. Na začátky před třinácti lety vzpomínají s úsměvem. „Byl poskládaný z profilů z hobbymarketu, když ho dneska někdo vidí, diví se, že vůbec mohl lítat,“ popisují stroj, díky němuž vydělali své první peníze v oboru.

Jako raritu ho mají stále schovaný, dávno ale už pracují s profesionálním vybavením, které unese i velké filmové kamery. Souhru dobrého technického vybavení a letitých zkušeností označují za důvod, proč na spolupráci s nimi kývnou i velké filmové produkce.

Bahnu se nevyhne ani pilot dronu

Oscary oceněné drama Na západní frontě klid se natáčelo z velké části v Česku. „Bojiště bylo vytvořeno v Milovicích na vojenském letišti, kde jsme pár natáčecích dní také absolvovali. Bylo to v podmínkách prachu, bahna, větru, zimy. Jeden ze záběrů, který se po nás chtěl, byl průlet umělým výbuchem. Ale prolétávat dronem něčím, co vybouchne, je nebezpečné, protože kdyby nějaká částice trefila vrtuli, může dojít k destabilizaci, nebo dokonce pádu dronu,“ popisuje Brázdil.

Požadovaný atraktivní záběr zkusili natočit nejprve bez výbuchu, při dalším „jetí“ museli ve spolupráci s týmem zvláštních efektů eliminovat nebezpečné kusy. „Člověk se pořád učí,“ dodává Brázdil.

Atmosféra natáčení na ně zapůsobila. „Udivilo mě, jak je plac rozsáhlý, téměř polovina letiště byla rozkopaná, všude bylo bahno, pouštěli do toho mlhu, ležely tam figuríny vojáků i mrtvého koně, atmosféra byla opravdu syrová,“ líčí Nevrlý. Bahnu se nevyhnuli ani oni. Dronem sice získávají nadhled nad celou scénou, vhodné místo na řízení je ale pořád na zemi.

Sen? Točit marvelovku

V současnosti pracují na dalších filmových projektech nebo se na ně připravují, konkrétnější zejména u zahraničních produkcí být příliš nemůžou. Prozradili ale, že se podílejí i na natáčení krimisérie Stíny v mlze vysílané Českou televizí.

„Je samozřejmě příjemné, když projekt, na kterém se podílíte, dostane Oscara, ale řeknu skromně, že jsme tam měli záběrů opravdu pár, nechceme to brát jako náš vrchol, stále máme další milníky. Například bychom rádi točili marvelovku,“ prozradil Brázdil profesní sen.

Německý snímek Na západní frontě klid obdržel kromě Oscara za kameru také ceny za hudbu, výpravu a pro nejlepší cizojazyčný film. Bez ocenění nakonec zůstaly kategorie, v nichž byli jmenovitě nominovaní Češi.

Viktor Prášil, Linda Eisenhamerová, Viktor Müller a Kamil Jafar měli šanci získat prestižní sošku za nejlepší zvuk, masky či vizuální efekty. Hlasování akademiků ale nakonec upřednostnilo mimo jiné pokračování blockbusterů Top Gun a Avatar.