V kostymérně nás neměli rádi, vzpomíná český zvukař na natáčení filmu nominovaného na Oscara

10 minut
Rozhovor s Viktorem Prášilem
Zdroj: ČT24

Český zvukař Viktor Prášil přivezl před pár dny britskou filmovou cenu a brzy se vypraví do Los Angeles na vyhlašování Oscarů. Úspěch si spolu se svými německými kolegy vysloužil za práci na válečném dramatu Na západní frontě klid. Na natáčení, při němž zodpovídal za nahrávání zvuku na place, vzpomíná jako na jedno z nejtěžších, ale zároveň zatím nejlepší ve své kariéře.

Cen BAFTA vysbírala adaptace Remarquova románu sedm, včetně té za nejlepší film. Pro cenu v podobě bronzové masky udílené za nejlepší zvuk si Prášil došel ještě se třemi německými kolegy (Lars Ginzel, Frank Kruse a Markus Stemler). Základem úspěchu je podle něho nejen dobrá práce všech zvukařských složek, ale klapnout musí celý film, protože jde o komplexní dílo.

„Dobrý zvuk nebude třeba bez dobrého střihu. Zvuk je týmová práce, takže je to i velká zásluha mých německých kolegů, jak oni pak přistoupili ke zpracování, a obrovská zásluha režiséra Edwarda Bergera, který nám pomáhal na place i v postprodukci,“ ocenil.

Snímek se natáčel částečně v Česku. Přes českou produkci se Prášil do štábu dostal, i když takové příležitosti nemusí být pravidlem, někdy si zahraniční filmaři vozí vlastní týmy. Při natáčení zodpovídal za nahrávání veškerého zvuku na place.

Dialogy i dech

„Naším úkolem je nahrát všechno, co se děje při samotném natáčení. Ať už jsou to veškeré dialogy, nebo hlasové projevy herců, jako dech, který vás na bitevním poli vtahuje do pocitů vojáků. Zároveň (je třeba) natočit všechna ta dobová auta, která je jinak potom těžké sehnat, protože jsou půjčená jen na ten film a pak se rozváží zpátky po Německu a Čechách. I natočit velké scény s komparzem. Aby bylo co nejvíce použitelného materiálu pro postprodukci, aby to nemuseli znovu nahrávat,“ přibližuje Prášil práci placových zvukařů.

Práce na historickém snímku má své zvláštnosti, navíc když se téměř celý děj odehrává v blátě bitevního pole a v prachu zákopů. Zkušenosti Prášil čerpal od zvukařského mistra Stuarta Wilsona, který vyhrál Oscara za drama 1917 odehrávající se také na frontě první světové války. Při přípravách s ním Prášil naposlouchal spoustu podcastů a rozhovorů.

„Každý herec dostal aspoň dva mikroporty, jeden do kostýmu, druhý do helmy,“ popisuje. Záměry kostýmních návrhů nejdou vždycky dohromady s potřebami zvukařů.

„Zjistili jsme, že boty hlavních herců i komparzu mají na podrážkách kovové hroty, aby neklouzaly. Snažili jsme se vystříhat gumové podrážky a potom jim to všem na boty před natáčením nastřelit taktovací pistolí. Za to nás moc neměli rádi v kostymérně, ale nešlo to jinak,“ uvádí Prášil příklad.

Přibude Oscar a Český lev?

Cenou BAFTA pro něj sezona ocenění nekončí. Je možné, že k bronzové masce přidá 13. března ještě zlatou sošku Oscara, na nějž je za drama Na západní frontě klid také nominován. „Nechci nic zakřiknout, takže o tom nepřemýšlím. Chceme si to tam jet užít, stejně jako jsme jeli do Londýna,“ podotýká.

Na pozornost prý není zvyklý a při vyhlašování vítězů Českého lva se vždy potýkal s velkou nervozitou. Nervózní pocity mu případně akademici dopřejí i letos, protože může tuzemskou filmovou cenu vyhrát za zvuk k dalšímu historickému snímku – Janu Žižkovi. Ani tentokrát nebude na pódiu ale stát sám, nominaci sdílí s Martinem Jílkem a Peterem Hilčanským.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Čtení provází fantazie i nešvary, ukazují v Brně divadlo a výstava

Knihy se staly tématem hned dvou kulturních novinek z Brna. Jak inscenace pro děti Berta mezi řádky v divadle Polárka, tak výstava Člověk čtoucí v Památníku písemnictví se snaží návštěvníkům ukázat, jak je literatura v lidském životě důležitá. A také prozrazuje, že některé čtenářské nešvary se nemění ani po stoletích.
před 22 hhodinami

Chrám Hagia Sofia čeká velká rekonstrukce, má odolat i zemětřesení

Jedna z nejznámějších sakrálních staveb světa, istanbulská Hagia Sofia, má před sebou jednu z nejrozsáhlejších renovací ve své dlouhé historii. Turečtí experti chtějí opravit a zpevnit její kupole tak, aby lépe odolaly případnému zemětřesení. Patnáct set let starý kostel přeměněný na mešitu patří k nejnavštěvovanějším památkám. Otevřená veřejnosti má zůstat i během stavebních prací.
16. 4. 2025

Aparecium. Seriál Harry Potter prozradil část obsazení

Oficiálně potvrzeno je obsazení některých dalších rolí v chystaném seriálu o Harrym Potterovi. V bradavickém učitelském sboru se objeví Paapa Essiedu, Janet McTeerová, Nick Frost a jako školník Paul Whitehouse. Na představitele ústřední trojice, tedy kouzelnického učně a jeho kamarádů Rona a Hermiony, se ještě čeká.
16. 4. 2025

Kolegové i veřejnost se v Národním divadle rozloučili s Aloisem Švehlíkem

Herečtí kolegové i veřejnost se v Národním divadle rozloučili s Aloisem Švehlíkem. Herec, mimo jiné dlouholetý člen první scény, zemřel 2. dubna.
16. 4. 2025Aktualizováno16. 4. 2025

Výdejní boxy by neměly „křičet“ vedle památek, zaznělo v 90' ČT24

Výdejních boxů po Česku přibývá, jejich umístění se však někdy setkává s kritikou. Třeba v Hradci Králové sousedí s plastikou od Vladimíra Preclíka. Jednotná pravidla pro regulaci ale chybí. „Box není z hlediska zákona stavba,“ podotkl v pořadu 90' ČT24 ředitel Institutu plánování a rozvoje města Prahy Ondřej Boháč, v čem může spočívat komplikace. „Nejlepší je ukázat dobré a špatné příklady,“ míní historik architektury Zdeněk Lukeš. To se týká nejen umístění, ale i designu boxů.
15. 4. 2025

Weinstein se vrací před soud. A s ním případ, který spustil hnutí MeToo

Výběrem poroty začíná nový proces s bývalým hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem. Obvinění kdysi mocného muže filmové branže vedlo před osmi lety k hnutí MeToo. Weinsteina už původně odsoudili za sexuální napadení a znásilnění ke třiadvaceti letům vězení, ale tento verdikt byl zrušen v odvolacím řízení na základě procesních chyb. Sám Weinstein tvrdí, že se nikdy nedopustil nekonsenzuálního pohlavního styku.
15. 4. 2025

Urny a tetování Dominika Adamce jsou mementem smrtelnosti i života

Dominik Adamec, jeden z letošních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého, na své sólové výstavě The End of Pyramids v pražské Karpuchina Gallery představuje sérii keramických pohřebních uren, autorskou knihu i kresby. Vlastním hravým způsobem tak řeší téma, které společnost spíš tíží – vztah člověka ke smrti.
14. 4. 2025

Nejde jen o scény sexu či líbání, říká koordinátorka intimity

Poměrně novou součástí štábu v Česku i ve světě je koordinátor/ka intimity. V tuzemsku působí zatím dvě. „Hodně lidí má představu, že na všechno dohlíží,“ podotkla jedna z nich Martina Čurdová. „Moje práce je sladit režisérskou vizi s hranicemi herců,“ upřesnila v rozhovoru s moderátorkou Nikolou Reindlovou pro Studio 6. Čeští tvůrci prý zatím koordinátora intimity přijímají různě. Skeptické jsou ale i třeba některé hollywoodské hvězdy, jako Michael Douglas nebo Gwyneth Paltrowová.
14. 4. 2025
Načítání...