Oscar se zrcadlí ve Tváři vody, na suchu nezůstali ani Gary Oldman a Frances McDormandová

Se třinácti nominacemi vyhlížel snímek Tvář vody udělování Oscarů za loňský rok. Od začátku slavnostního ceremoniálu, který vyhlásil v Los Angeles nejlepší tvůrce a počiny, bylo ale jasné, že třináct sošek si neodnese. Získal nakonec ovšem tu hlavní – pro nejlepší film. V hereckých kategoriích se z Oscara mohou dvakrát těšit Tři billboardy kousek za Ebbingem, krasobruslařská Já, Tonya a také Churchillova Nejtemnější hodina.

Pokud nepočítáme sošky za hudbu a výpravu, Oscar si Tváře vody povšimnul až při vyhlašování nejlepší režie. Špionážní romanci mezi němou uklízečkou a obojživelným monstrem z Amazonie dovedl skloubit Guillermo del Toro. Svou profesi při děkovací řeči přirovnal k vymazávání hranic v písku.

„To, co se ve Tváři vody zrcadlí, je Guillermova láska k filmu. Z téhle lásky vychází i originální filmová narace, kdy se Guillermo brouzdá ve svých magických, bizarních a krvavých vodách. Tohle vás buď totálně mine (jako překombinovaná ptákovina), nebo totálně položí na lopatky (jako fascinující dospělácká pohádka),“ píše Michal Šobr v recenzi na nejlepší film roku 2017.

I když se třináctka nominací pro Tvář vody nakonec ukázala spíše jako nešťastná, protože v oscarové sošky se proměnily „jen“ čtyři z nich, i tak je, co do počtu Oscarů, tento film v letošním ročníku nejúspěšnější.

Dej mi (konečně) Oscara

Už vyhlášení scenáristické kategorie naznačilo, že se Oscar přece jen k některému z loňských titulů nepřikloní zvlášť výrazně. Nejlepší původní scénář napsal americký komik Jordan Peele ke svému režijnímu debutu Uteč, což je dobrá rada především pro lidi černé pleti, pokud v tomto hororu nechtějí skončit špatně.

Nejlepší scénář podle předlohy se povedl téměř devadesátiletému Jamesovi Ivorymu, který už byl na Oscara nominován třikrát, pokaždé ošem za režii. Uspěl až s adaptací knihy egyptského spisovatele Andrého Acimana. Komorní letní gay romance Dej mi své jméno se ovšem odehrává v Itálii a Ivory režii přenechal Lucovi Guadagninovi.

Kamery oscarového ceremoniálu se natočily také na Rogera Deakinse, který je zvyklý stát spíše za nimi. A podle akademiků dobře dělá. Na dosah sošky za nejlepší kameru byl už čtrnáctkrát – poprvé v roce 1995 za Vykoupení z věznice Shawshank. Konečně se dočkal letos – díky sci-fi thrilleru Blade Runner 2049 (recenze), navazujícímu na tři desítky let starou klasiku tohoto žánru. Snímek obdržel i cenu za vizuální efekty, na nichž se podílelo pražské trikové studio UPP.

Naopak další loňský „pokračovatel“ Star Wars: Poslední z Jediů nakonec zůstal bez povšimnutí. Jistě pro některé překvapivě neuspěl ani válečný Dunkerk. Jeho režisér a scenárista Christopher Nolan navzdory úspěchu u diváků i kritiky za své počiny Oscara ne a ne získat, zdálo se, že drama o významné bitvě by konečně mohlo být trefou do zlatého.

„Ten film v sobě nemá tak silné emoce, je lehce studený. Má také ten problém, že v něm není milostný příběh, je to prostě film o přesunu vojsk,“ odhaduje filmový publicista Kamil Fila, proč akademici Dunkerku sice nakonec udělili tři Oscary, ale v těch méně sledovaných kategoriích. 

Dvě herecké ceny pro Tři billboardy

Zadařilo se ovšem jinému snímku z britské válečné historie. Zatímco premiér Winston Churchill zažívá na plátně Nejtemnější hodinu (recenze), když musí o osudu své země na počátku druhé světové války učinit zásadní rozhodnutí, jeho filmový představitel Gary Oldman zažívá naopak hodinu hvězdnou. Za hlavní roli v dramatu Joea Wrighta získal Oscara.

Z herců své jméno jako první z jeviště Dolby Theatre ale uslyšel Sam Rockwell. A pro svého prvního Oscara si také došel. Žádanou sošku získal za vedlejší roli policisty v dramatu Tři billboardy kousek za Ebbingem (recenze). Ty nechala vylepit zoufalá matka, aby připomněla místnímu policejnímu oddělení stále nevyřešenou vraždu své dcery.

Naštvala tak místního šéfa, jehož hraje Woody Harrelson. Ten by mohl být naštvaný i z oscarových výsledků, protože svému kolegovi Samu Rockwellovi v kategorii nejlepší vedlejší herec konkuroval. Na Oscara byl Harrelson nominován už třikrát, mimo jiné za Formanův film Lid versus Larry Flynt – zatím pořád marně.

Oscarová Frances McDormandová krátce přišla o svou sošku (zdroj: ČT24)

Stejně jako si matka zavražděné dcery svou umanutostí získala pozornost policie, získala si její představitelka Frances McDormandová pozornost oscarových hlasujících. Patří jí ocenění pro nejlepší herečku. Ze sedadel zvedla během děkovací řeči všechny ženy v sále, včetně konkurentky v herecké kategorii Meryl Streepové. Svým proslovem se připojila k poukázání na sexuální obtěžování a nerovnosti pohlaví ve filmovém průmyslu, které rezonuje snad všemi letošními cenami. Večer jí ale pokazil incident, kdy o svou zlatou sošku přišla, údajně ji z místa odnesl nějaký muž. Herečka se nakonec se svým Oscarem shledala.

O dceru a matku jde i v dramedy Já, Tonya (recenze). Pseudodokumentárním způsobem převypravuje příběh americké krasobruslařsky Tonyi Hardingové, již na vrchol vynesl trojitý axel a na dno srazilo spojení s brutálním útokem na její největší konkurentku. Nepěknou lekci do života dostala Tonya už od své matky, která je příšerná. Na rozdíl od její představitelky Allison Janneyové – ta totiž za tuto roli obdržela Oscara pro nejlepší vedlejší herečku. 

Svého vítěze má také dokumentární kategorie – nejvýše vyletěl snímek o dopingu Icarus režiséra Bryana Fogela. Mezi neanglicky mluvenými filmy uspěla transgenderová Fantastická žena z Chile. Česká kinematografie, která pro sošku vyslala Bábu z ledu, zůstala i letos daleko od červeného koberce. Z celovečerních animovaných filmů akademiky nejvíce přesvědčil příběh o smrti a rodině Coco. V něm také zazněla nejlepší filmová píseň:

Kdo všechno se může těšit z Oscara?

  • nejlepší film: Tvář vody
  • neanglicky mluvený film: Fantastická žena – Chile, režie Sebastián Lelio
  • krátký hraný film: The Silent Child
  • dokumentární film: Icarus
  • krátký dokumentární film: Heaven is a Traffic Jam on the 405
  • animovaný film: Coco – režie Lee Unkrich a Adrian Molina
  • krátký animovaný film: Dear Basketball
  • herec v hlavní roli: Gary Oldman – Nejtemnější hodina
  • herečka v hlavní roli: Frances McDormandová – Tři billboardy kousek za Ebbingem
  • herec ve vedlejší roli: Sam Rockwell – Tři billboardy kousek za Ebbingem
  • herečka ve vedlejší roli: Allison Janneyová – Já, Tonya
  • nejlepší režie: Guillermo del Toro – Tvář vody
  • kamera: Roger A. Deakins – Blade Runner 2049
  • původní scénář: Jordan Peele – Uteč
  • scénář podle předlohy: James Ivory – Dej mi své jméno
  • hudba: Tvář vody – Alexandre Desplat
  • píseň: Remember Me (Coco)– hudba a text Kristen Anderson-Lopez a Robert Lopez
  • střih Dunkerk – Lee Smith
  • vizuální efekty: Blade Runner 2049 – John Nelson, Paul Lambert, Richard R. Hoover, Gerd Nefzer
  • výprava: Tvář vody – Paul Denham Austerberry; dekorace: Shane Vieau a Jeff Melvin
  • mix zvuku: Dunkerk – Mark Weingarten, Gregg Landaker a Gary A. Rizzo
  • střih zvuku: Dunkerk – Richard King and Alex Gibson
  • kostýmy: Nit z přízraků – Mark Bridges
  • masky: Nejtemnější hodina – Kazuhiro Tsuji, David Malinowski, Lucy Sibbick
  • čestný Oscar: Agnès Varda, Charles Burnett, Donald Sutherland, Owen Roizman
  • cena za zvláštní přínos: Alejandro González Iñárritu za Carne y arena

Prestižní ocenění americké filmové akademie se uděluje podevadesáté. Dosavadní rekord v počtu získaných Oscarů drží s jedenácti cenami Ben Hur (1959), Titanic (1997) a Pán prstenů: Návrat krále (2003).