O hudbě nelze mluvit, ale lze ji spatřit. Daniel Barenboim diriguje Mou vlast

Daniel Barenboim v dokumentu diriguje Mou vlast (zdroj: ČT24)

Režisér Martin Suchánek několik měsíců sledoval, jak proslulý dirigent Daniel Barenboim s hudebníky studuje cyklus symfonických básní Bedřicha Smetany Má vlast. Natáčení vyvrcholilo v květnu zahájením Pražského jara, které sklidilo nadšené kritiky. Dokument Barenboim, Smetana, Má vlast se představí v úterý večer v pražské Lucerně, premiéru mohou od 20:20 sledovat také diváci ČT art.

„Martin Suchánek odvedl fantastickou práci. Dokázal najít způsob, jak o hudbě vyprávět ve filmu. Je vždy velmi obtížné natočit film o hudbě. O hudbě totiž ve skutečnosti nelze mluvit. Můžeme mluvit pouze o tom, jak ji cítíme, ale ne o samotné hudbě. Ale on to uchopil skutečně chytře a nádherně,“ chválí dokument sám Barenboim.

„Jsem velice rád, že se koncert s tak významým hudebním tělesem a dirigentem podařilo zaznamenat do dokumentu,“ dodal ředitel České televize Petr Dvořák. Ocenil také to, že Barenboim přijel do Prahy na premiéru.  

Aktuální téma vlasti

Věhlasný dirigent na premiéru v Lucerně dorazí osobně. Do Prahy přijel v noci po koncertu, který dirigoval v Drážďanech. Naposledy tu byl letos v květnu, kdy s Vídeňskými filharmoniky zahájil festival Pražské jaro. Cyklus šesti symfonických básní inspirovaných českou krajinou i historií si vybral jako hlavní téma uplynulé sezony a nastudoval ho hned se dvěma orchestry, kromě Vídeňských filharmoniků také se Staatskapelle Berlín.

Dirigent a klavírista Daniel Barenboim v dokumentu zdůraznil, že téma vlasti je v dnešní době stejně aktuální jako v době Smetanově. Úzce se dotýká také jeho samotného, protože se angažuje v lidskoprávních a politických otázkách. Založil například West-Eastern Divan Orchestra, ve kterém bok po boku hrají mladí hudebníci z Izraele a Palestiny.

„Myslím, že výsledek bude nesmírně zajímavý a atraktivní nejen pro milovníky hudby. Je to vlastně prostá studie dirigentovy práce, oproštěná od příkras a vysvětlujících komentářů. Je to objevování světa, do kterého se málokomu podaří nahlédnout,“ řekl Suchánek, jehož vidění světa ovlivnil jeho otec, malíř a grafik Vladimír Suchánek.

Mnohé ze snímků Martina Suchánka se dotýkají světa vážné hudby. Natočil mimo jiné portréty českých muzikantů Legenda jménem Kubelík (1999); Antonín Dvořák - Deo Gratias (2001); Václav Talich - Sebevědomí a pokora (2004) a Ecce homo Bedřich Smetana (2004).