Lidé jsou palivo, v hudební branži je AI připraví o čtvrtinu příjmu, tvrdí studie

Lidé pracující v hudebním průmyslu přijdou v příštích čtyřech letech kvůli umělé inteligenci až o čtvrtinu svých příjmů, upozorňuje celosvětová ekonomická studie o dopadech AI na hudbu. Snížení příjmů se týká tvůrců, naopak velké technologické společnosti zbohatnou.

Studii o následcích, které bude mít boom umělé inteligence na hudební a také audiovizuální branži, zadala mezinárodní nevládní organizace CISAC (Confédération Internationale des Sociétés d'Auteurs et Compositeurs), která sídlí ve Francii, ale sdružuje svazy autorů a skladatelů z více než sto deseti zemí. Hlavním zájmem je prosazování autorských práv.

Na svém webu uvádí, že zastupuje pět milionů tvůrců věnujících se vedle hudby také audiovizuálnímu a výtvarnému umění, divadlu a literatuře. Prezidentem CISAC je Björn Ulvaeus z legendární kapely ABBA.

Devětasedmdesátiletý zpěvák se obecně technologických novinek nebojí – koneckonců za skupinu ABBA v současnosti koncertují digitální avataři – a o dopady umělé inteligence na hudbu se sám zajímá. „Umělá inteligence má moc uvolnit nové a vzrušující příležitosti, ale musíme se smířit s tím, že pokud bude špatně regulována, má také moc způsobit velké škody lidským tvůrcům, jejich kariérám a živobytí,“ uvedl v souvislosti se studií.

Problém s autorskými právy i konkurencí

Její závěry Ulvaeusovy obavy, aby se pokrok neděl na úkor lidských tvůrců, spíše potvrzují. Uvádí, že lidé pracující v hudebním odvětví do roku 2028 přijdou o 24 procent svých příjmů kvůli AI. Sníží se také příjmy lidí z audiovizuálního průmyslu, a to o více než dvacet procent.

Ovšem trh s hudebním a audiovizuálním obsahem generovaným AI by měl do roku 2028 vzrůst ze stávajících přibližně tří miliard eur ročně na 64 miliard eur.

Příjem AI zkrátí lidským tvůrcům na dvou úrovních. Jednak je o příjmy z autorských práv připravuje trénink generativním modelů, které vývojáři vylepšují i na materiálech chráněných autorskými právy, aniž by toto využití nějak kompenzovali. Což je sporná otázka od nástupu AI. Různými peticemi, výzvami a v neposlední řadě i žalobami se proti těmto praktikám už vymezila řada umělců, nejen hudebních, protože problém se týká také třeba literárních děl.

A za druhé, možnost výdělku tvůrcům omezí stále větší konkurenceschopnost umělé inteligence. Pro díla vytvořená člověkem bude pravděpodobně stále těžší konkurovat výstupům generovaným AI. Studie zmiňuje dopad na audiovizuální tvůrce, kde největší ohrožení můžou čekat překladatelé a tvůrci dabingu a titulků, ohroženo je až padesát šest procent jejich příjmů.

Poskytovatelé AI vydělají

Naopak boom umělé inteligence výrazně obohatí technologické společnosti. Jim díla vytvořená člověkem slouží jako „tvůrčí palivo“.

Poskytovatelé generativní umělé inteligence v hudebním průmyslu mohou do roku 2028 získat čtyři miliardy eur – oproti 0,1 miliardy eur v roce 2023. Bude se jednat o příjmy „pocházející přímo z nelicencované reprodukce děl tvůrců, což představuje převod ekonomické hodnoty od tvůrců na společnosti zabývající se umělou inteligencí“, upozorňuje zpráva.

„Závěry (studie) poukazují na zásadní nedostatek, který se na trhu otevírá, kdy jsou díla tvůrců nespravedlivě a neeticky přivlastňována za účelem zvýšení příjmů poskytovatelů generované AI, zatímco samotní tvůrci jsou z tohoto růstu vynecháni,“ uvedl generální ředitel CISAC Gardi Oron.

Pomoct by mohla legislativa

Poměrně drastickému omezení autorských práv a zdrojů můžou zabránit pravidla nastavená politiky, radí studie. Björn Ulvaeus v tomto směru vyzdvihl australskou a novozélandskou vládu.

„Tím, že Austrálie a Nový Zéland nastaví zlatý standard v politice umělé inteligence, který chrání práva tvůrců a zároveň podporuje odpovědný a inovativní technologický vývoj, mohou zajistit, aby umělá inteligence sloužila jako nástroj k posílení lidské tvořivosti, nikoliv k jejímu nahrazení,“ cituje hudebníka list The Guardian.

Australský senát minulý týden zveřejnil závěrečné šetření komise zabývající se právě budoucími dopady AI. Mezi třinácti doporučeními byla i výzva k zavedení samostatné legislativy týkající se umělé inteligence a větší ochrany tvůrců.

Senátní výbor se věnoval rovněž rostoucí popularitě různých chatbotů, jako je ChatGPT od OpenAI, Gemini od Googlu nebo Llama od Mety, ve školách i v práci. Kromě toho, že je výbor označil za „vysoce rizikové“ ohledně nakládání s citlivými údaji, mluvil také o „bezprecedentní krádeži“, které se společnosti při tréninku svých modelů dopouští, když jim „dávají“ materiály chráněné autorskými právy.

Výbor dále konstatoval – ve shodě se závěry CISAC –, že umělou inteligencí je nejvíce ovlivněno živobytí tvůrčích pracovníků. Doporučil, aby materiály chráněné autorskými právy používali vývojáři AI transparentně.

Reagovat na sporné otázky související s rozvojem umělé inteligence a šedé zóny, které tím vznikají, se snaží i Evropská unie. Europoslanci schválili letos na jaře takzvaný Akt o umělé inteligenci, který je podle expertů prvním svého druhu na světě. Nařízení zavádí klasifikaci technologií podle způsobu využití a nastavuje různé úrovně omezení podle míry souvisejících rizik. Organizace CISAC apeluje i na dostatečnou pozornost věnovanou autorským právům.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Amazon točí v Česku akční seriál, blíží se i „noví Bridgertonovi“

V Česku je v plném proudu natáčení akčního seriálu Ride or Die (Jeď, nebo zemři), jenž se objeví ve videotéce Amazon Prime Video. Podle informací ČT24 bude letos v Česku točit i Netflix, a to dobový seriál Věk nevinnosti, který by mohl být „novými Bridgertonovými”. Czech Film Commission hlásí, že tuzemsko se pro zahraniční a hollywoodské produkce stává zajímavějším i kvůli politické situaci v Maďarsku, které dříve „přetáhlo“ seriálovou Dunu nebo oscarové Chudáčky.
před 5 hhodinami

Pozdě, ale přece. Na svůj první román si počkali Chandler či Hrabal

Miroslav Hlaučo pracuje v oblasti medicínského výzkumu a vývoje buněčných biotechnologií. V sedmapadesáti letech ale vydal svou prozaickou prvotinu Letnice – a ta se nedávno stala Knihou roku 2024 cen Magnesia Litera. Není jediným, kdo se počítá k pozdním prozaickým debutantům.
před 12 hhodinami

V Británii vystavují knihu vázanou v lidské kůži. Na Harvardu ji raději schovali

Muzeum v britském Suffolku našlo na polici v pracovně knihu vázanou v lidské kůži. Konkrétně v kůži Williama Cordera odsouzeného před téměř dvěma stoletími za vraždu. Jeden podobný exemplář od stejného „dárce“ už muzeum ve sbírkách má. Poněkud znepokojivý způsob knihovazačství se nevyskytuje tak vzácně, jak by se možná mohlo zdát. Ale ne vždy ho muzea berou jako důvod k chlubení.
včera v 18:00

Veřejný prostor ve městech ožívá, podle architektů by mohl i více

Část architektů a aktivisté vybízejí k tomu, aby města podporovala projekty, které dokáží přivést život do veřejného prostoru. Často jsou to přitom zdánlivé drobnosti – místo k sezení, možnost občerstvení nebo prvky, které zabaví děti i dospělé. Z malého parku v pražských Holešovicích například „živé místo“ udělaly občerstvení, toalety, tekoucí voda, mlžítko nebo barevné umělecké dílo.
27. 4. 2025

Zůstáváme při zemi, říká o seriálu Andor hlavní tvůrce Gilroy

Sci-fi fenomén Star Wars už dávno přesáhl filmová plátna. Čítá i seriály jako Mandalorian, Akolytka a Bludná banda. Ze světa kosmických lodí a světelných mečů nyní přichází pokračování seriálu Andor. Jeho příběh předchází původní filmové trilogii. Šlo nám o pravdivost, podotkl hlavní tvůrce Tony Gilroy v rozhovoru, který vedl s redaktorem ČT Filipem Karbanem.
27. 4. 2025

Obrazem: Žen na pět set lidských životů. Tono Stano vystavuje v GHMP

Galerie hlavního města Prahy připravila retrospektivní výstavu jednoho z nejvýraznějších fotografů své generace Tona Stana. Proslul ženskými akty. „Žena je moje věčná múza. Téma na třeba pět set lidských životů,“ říká Stano. Médium fotografie ho prý pořád fascinuje. Výstava v GHMP zastřešuje jeho práce od střední školy po aktuální tvorbu. K vidění jsou téměř do konce srpna.
27. 4. 2025

Kdo film neviděl, ať nehlasuje. Nová pravidla Oscarů překvapila

Hlasující v cenách Oscar musí vidět všechny nominované filmy, než rozhodnou o vítězi. Umělá inteligence nevadí. A kaskadéři a castingoví režiséři se dočkají vlastní sošky. Americká Akademie filmového umění a věd oznámila novinky pro příští ročníky cen. Neobešlo se to bez reakcí.
25. 4. 2025

Knihou roku 2024 je román Letnice pozdního debutanta Hlauča

Ceny Magnesia Litera vyzdvihly z více než třicítky nominovaných titulů ty nejlepší, které vyšly v Česku minulý rok. Knihou roku 2024 je román Letnice, jímž na prahu šedesátky prozaicky debutoval Miroslav Hlaučo.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025
Načítání...