Lidé jsou palivo, v hudební branži je AI připraví o čtvrtinu příjmu, tvrdí studie

Lidé pracující v hudebním průmyslu přijdou v příštích čtyřech letech kvůli umělé inteligenci až o čtvrtinu svých příjmů, upozorňuje celosvětová ekonomická studie o dopadech AI na hudbu. Snížení příjmů se týká tvůrců, naopak velké technologické společnosti zbohatnou.

Studii o následcích, které bude mít boom umělé inteligence na hudební a také audiovizuální branži, zadala mezinárodní nevládní organizace CISAC (Confédération Internationale des Sociétés d'Auteurs et Compositeurs), která sídlí ve Francii, ale sdružuje svazy autorů a skladatelů z více než sto deseti zemí. Hlavním zájmem je prosazování autorských práv.

Na svém webu uvádí, že zastupuje pět milionů tvůrců věnujících se vedle hudby také audiovizuálnímu a výtvarnému umění, divadlu a literatuře. Prezidentem CISAC je Björn Ulvaeus z legendární kapely ABBA.

Devětasedmdesátiletý zpěvák se obecně technologických novinek nebojí – koneckonců za skupinu ABBA v současnosti koncertují digitální avataři – a o dopady umělé inteligence na hudbu se sám zajímá. „Umělá inteligence má moc uvolnit nové a vzrušující příležitosti, ale musíme se smířit s tím, že pokud bude špatně regulována, má také moc způsobit velké škody lidským tvůrcům, jejich kariérám a živobytí,“ uvedl v souvislosti se studií.

Problém s autorskými právy i konkurencí

Její závěry Ulvaeusovy obavy, aby se pokrok neděl na úkor lidských tvůrců, spíše potvrzují. Uvádí, že lidé pracující v hudebním odvětví do roku 2028 přijdou o 24 procent svých příjmů kvůli AI. Sníží se také příjmy lidí z audiovizuálního průmyslu, a to o více než dvacet procent.

Ovšem trh s hudebním a audiovizuálním obsahem generovaným AI by měl do roku 2028 vzrůst ze stávajících přibližně tří miliard eur ročně na 64 miliard eur.

Příjem AI zkrátí lidským tvůrcům na dvou úrovních. Jednak je o příjmy z autorských práv připravuje trénink generativním modelů, které vývojáři vylepšují i na materiálech chráněných autorskými právy, aniž by toto využití nějak kompenzovali. Což je sporná otázka od nástupu AI. Různými peticemi, výzvami a v neposlední řadě i žalobami se proti těmto praktikám už vymezila řada umělců, nejen hudebních, protože problém se týká také třeba literárních děl.

A za druhé, možnost výdělku tvůrcům omezí stále větší konkurenceschopnost umělé inteligence. Pro díla vytvořená člověkem bude pravděpodobně stále těžší konkurovat výstupům generovaným AI. Studie zmiňuje dopad na audiovizuální tvůrce, kde největší ohrožení můžou čekat překladatelé a tvůrci dabingu a titulků, ohroženo je až padesát šest procent jejich příjmů.

Poskytovatelé AI vydělají

Naopak boom umělé inteligence výrazně obohatí technologické společnosti. Jim díla vytvořená člověkem slouží jako „tvůrčí palivo“.

Poskytovatelé generativní umělé inteligence v hudebním průmyslu mohou do roku 2028 získat čtyři miliardy eur – oproti 0,1 miliardy eur v roce 2023. Bude se jednat o příjmy „pocházející přímo z nelicencované reprodukce děl tvůrců, což představuje převod ekonomické hodnoty od tvůrců na společnosti zabývající se umělou inteligencí“, upozorňuje zpráva.

„Závěry (studie) poukazují na zásadní nedostatek, který se na trhu otevírá, kdy jsou díla tvůrců nespravedlivě a neeticky přivlastňována za účelem zvýšení příjmů poskytovatelů generované AI, zatímco samotní tvůrci jsou z tohoto růstu vynecháni,“ uvedl generální ředitel CISAC Gardi Oron.

Pomoct by mohla legislativa

Poměrně drastickému omezení autorských práv a zdrojů můžou zabránit pravidla nastavená politiky, radí studie. Björn Ulvaeus v tomto směru vyzdvihl australskou a novozélandskou vládu.

„Tím, že Austrálie a Nový Zéland nastaví zlatý standard v politice umělé inteligence, který chrání práva tvůrců a zároveň podporuje odpovědný a inovativní technologický vývoj, mohou zajistit, aby umělá inteligence sloužila jako nástroj k posílení lidské tvořivosti, nikoliv k jejímu nahrazení,“ cituje hudebníka list The Guardian.

Australský senát minulý týden zveřejnil závěrečné šetření komise zabývající se právě budoucími dopady AI. Mezi třinácti doporučeními byla i výzva k zavedení samostatné legislativy týkající se umělé inteligence a větší ochrany tvůrců.

Senátní výbor se věnoval rovněž rostoucí popularitě různých chatbotů, jako je ChatGPT od OpenAI, Gemini od Googlu nebo Llama od Mety, ve školách i v práci. Kromě toho, že je výbor označil za „vysoce rizikové“ ohledně nakládání s citlivými údaji, mluvil také o „bezprecedentní krádeži“, které se společnosti při tréninku svých modelů dopouští, když jim „dávají“ materiály chráněné autorskými právy.

Výbor dále konstatoval – ve shodě se závěry CISAC –, že umělou inteligencí je nejvíce ovlivněno živobytí tvůrčích pracovníků. Doporučil, aby materiály chráněné autorskými právy používali vývojáři AI transparentně.

Reagovat na sporné otázky související s rozvojem umělé inteligence a šedé zóny, které tím vznikají, se snaží i Evropská unie. Europoslanci schválili letos na jaře takzvaný Akt o umělé inteligenci, který je podle expertů prvním svého druhu na světě. Nařízení zavádí klasifikaci technologií podle způsobu využití a nastavuje různé úrovně omezení podle míry souvisejících rizik. Organizace CISAC apeluje i na dostatečnou pozornost věnovanou autorským právům.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...