„Lidštější než lidské.“ Básně od Shakespeara a AI lidé nerozliší

Čtenáři, pokud nejsou literárními odborníky, mají problém jednoznačně určit, jestli poezii napsala umělá inteligence, nebo člověk. Ukázala to studie publikovaná v odborném žurnálu Scientific Reports. Její autoři dali čtenářům k posouzení verše Williama Shakespeara nebo T. S. Eliota a zároveň literární pokusy ChatGPT.

Výzkumníci v první části předložili více než šestnácti stům lidem deset básní, přičemž úkolem bylo určit, zda je autorem člověk, nebo AI. V dalším experimentu pak necelých sedm stovek jiných účastníků předložené verše hodnotilo.

Čtenáři dostali k posouzení tvorbu od takových bardů anglicky psané poezie, jako byli William Shakespeare, T. S. Eliot, Lord Byron, Emily Dickinsonová nebo Sylvia Plathová. Celkem šlo o deset autorů. Zároveň výzkumníci zadali ChatGPT (modelu 3.5), aby tvorbu každého z těchto literátů napodobil a složil „vlastní“ verše.

Eliotova báseň nedávala smysl, ta od AI dojala

Lidé nedokázali spolehlivě rozlišit, které básně napsal člověk a které umělá inteligence. Při tipování si vedli o něco hůře, než kdyby si házeli mincí. Navíc u pokusů generovaných AI častěji hádali, že je napsal člověk. Z pěti básní, které byly nejčastěji označeny jako vymyšlené člověkem, ve skutečnosti čtyři vytvořil ChatGPT. Tu pátou – Father Death Blues – skutečně napsal Allen Ginsberg, jen pár dní po smrti svého otce.

Zapojeným čtenářům se obecně díla od „umělého“ autora než tvorba slavných básníků a básnířek také víc líbila. Texty považované za reálné, ač byly vytvořené umělou inteligencí, hodnotili jako inspirativnější, smysluplnější, dojemnější a hlubší. Lépe je vnímali z hlediska rytmu.

Za produkt umělé inteligence naopak byla nejčastěji považována báseň The Boston Evening Transcript, v níž T. S. Eliot před více než stoletím zesměšňoval odběratele bostonských novin. „Nedává mi to smysl, ani to není od někoho, kdo má city,“ napsal jeden z účastníků do hodnocení tiskacími písmeny.

„Je to docela zvláštní jev,“ komentoval výsledky výzkumu filozof Edouard Machery z Pittsburské univerzity. Studii vedl spolu s Brianem Porterem, který se na stejné univerzitě zaměřuje na analýzu dat. Porter podotýká, že výsledek je pro společnost možný „poplašný zvonek“, protože schopnost rozpoznat texty generované AI zjevně není taková, jaká si myslíme, že by měla být.

Navíc generativní modely AI jsou čím dál schopnější i běžnější, přičemž s každým vylepšením pomůcky pro rozpoznávání přestávají do velké míry platit. Tento apel by měl podle autorů studie dolehnout nejen k uším běžných uživatelů, ale také k vládám a všem, kteří mohou usilovat o transparentnější používání systémů umělé inteligence.

Může robotický básník „vidět krásy“?

Zjištění studie je tak dalším podnětem do diskuse o hodnotě lidské kreativity, jakou vzbuzují přesvědčivé fotografie nebo vypointované vtipy od AI autorů. 

„Napříč různými epochami a žánry poezie nedokážou neodborní účastníci rozlišit poezii napsanou člověkem od básní generovaných umělou inteligencí bez lidského zásahu nebo specializovaného doladění. Stejně jako obrazy a tváře generované AI jsou nyní básně generované AI více lidské než lidské,“ píše se ve studii.

Překvapivé se zjištění zdá tím spíš, že poezii lze považovat za zvlášť výrazný projev lidské kreativity. Básně tlumočí emoce, které stroj – čekalo by se – nedokáže tak dobře vyvolat.

„Však vidět krásy zrod / oplakat její zmar / a u tekoucích vod / vyčkat květ nových jar / jež znovu ohluší / to věčné váhání / miloské Venuši / dát hlavu do dlaní / Ach běda, to je pravé jeho poslání,“ líčil například básníkův úděl jediný český nositel Nobelovy ceny za literaturu Jaroslav Seifert.

Jenže ve „vidění krás“ mohou mít nyní poetové zdatnou konkurenci v podobě AI. I když Dorothea Laskyová – jediná žijící básnířka, jejíž dílo bylo ve studii použito – nevidí budoucnost veršotepectví tak černě.

„Poezie bude vždycky potřebná,“ cituje autorku The Washington Post. „Pokud lidé ve studii četli básně umělé inteligence a líbila se jim více než báseň vytvořená člověkem, pak je to podle mě krásné. Měli dobrý zážitek z básně a je mi jedno, kdo ji napsal. Mám pocit, že je tu místo pro všechny básníky – i pro robotické básníky,“ uvedla.

Michele Elamová, která na Stanfordově univerzitě učí angličtinu a věnuje se také umělé inteligenci, vidí ve věrohodnosti generované poezie riziko i pro samotné čtenáře. Obává se, že v takové poezii se pro lidi ztratí spojení umění s žitou realitou. „Může to omezit naše způsoby chápání našich světů, vzpomínání na minulost a představování si budoucnosti,“ poznamenala pro magazín Forbes.

Je to složité, tak to musela psát AI

Verše psané lidmi mnohým účastníkům výzkumu přišly příliš složité a obtížně interpretovatelné. Stranili tak AI z důvodů, které by milovníci poezie nejspíš neuznávali. Ti jsou totiž ochotni vynaložit jisté úsilí na dešifrování a právě složitost je součástí určité tajemné hloubky poezie, míní magazín Forbes.

Posuzovatelé ve výzkumu byli laici a autoři studie předpokládají, že u textů psaného lidskými autory je zmátla právě komplikovanost. Nesprávně si ji vyložili jako zkomolený projev AI, která se snaží napodobit květnatost básnické mluvy. Přitom chatboty se od nápaditosti poetického jazyka ve skutečnosti vzdalují – aby se co nejvíce přiblížily průměru, na výstřednostech a neobvyklostech projevu ubírají.

Básně od AI ne vždy přesvědčily

Výzkum srovnávající poezii význačných básníků a ChatGPT není prvním ani posledním na toto téma. Například loni dostali studenti anglické literatury na Libanonské univerzitě k porovnání Shakespearův Sonet 18 a sonet vytvořený ChatGPT. Upřednostnili Shakespearovy verše pro složitější jazyk a větší emocionální působivost.

Tři roky zpátky v jiném experimentu opět měli účastníci srovnat básně vytvořené člověkem a GPT-2. Pokud výzkumníci sami vybrali do srovnání od AI nejpovedenější báseň, pak lidé měli problém spolehlivě odhalit generovaný text. Úspěšnost byla větší v případě, že „lidskou“ poezii porovnávali s náhodně vybranými verši napsanými umělou inteligencí, které už výzkumníci kurátorsky netřídili.

Závěr tohoto výzkumu mluvil také o tom, že čtenáři mají averzi vůči generované poezii. Tato zaujatost se potvrdila i v aktuálním výzkumu: když účastníci věděli, že báseň, kterou mají před sebou, nenapsal člověk, jejich hodnocení znělo vlažněji.

V Česku píše AI povídky a divadelní hry

Kreativní možnosti umělé inteligence zkoušejí i čeští tvůrci. Jak moc je, nebo není taková tvorba věrohodná, se mohli přesvědčit třeba posluchači Českého rozhlasu, který přišel s projektem Digitálního spisovatele. Povídky na zadání psal ChatGPT.

Švandovo divadlo v Praze v roce 2021 uvedlo představení avizované jako první českou divadelní hru, jejíž text vygenerovala AI. A to u příležitosti výročí premiéry R.U.R. Karla Čapka, jehož téma strojů přebírajících (nejen) práci lidí znepokojovalo už před více než sto lety. Právě z této hry se do světa rozšířilo slovo robot.

Inscenace s názvem Al: Když robot píše hru vyprávěla o radostech a strastech každodenního života z pohledu robota. Vznikla ve spolupráci s informatiky a počítačovým lingvistou. Počítač vygeneroval dialogy o životě hlavního hrdiny (v angličtině, následně se převáděly do češtiny strojovým překladem), z nich pak divadelníci sestavili ucelený příběh. Problém prý měla AI především s použitím podtextu. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 23 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...