Krobot: Jsme nejblíž tomu, co se označuje jako vyznání

Tentokrát jeho postavy nemluví dialektem jako v Díře u Hanušovic, již před osmi lety vidělo v kinech více než 150 tisíc diváků, to však neznamená, že jim je dobře rozumět. Herec a režisér Miroslav Krobot se právě vrátil do kin se svým třetím režijním počinem Velká premiéra. Jeho bývalý kolega z Dejvického divadla Pavel Šimčík v něm hraje herce Pavla Šnajdra, jemuž se rozpadá manželství, on ale raději mizí do Olomouce, kde se chytá své první režijní příležitosti, ve které chce zazářit se svou babičkou (Iva Janžurová), bývalou herečkou. V rozhovoru pro ČT24 Krobot mluví o tom, co hledá u svých herců, o Dejvickém divadle, ale i plánech do budoucna.

Pavlovi jeho okolí často nerozumí, neví, kdy mluví vážně, kdy pouze žertuje a kdy jde o svéráznou performanci. Často přepíná z jedné polohy do druhé v rámci jednoho dialogu či jedné situace. Jak těžké bylo něco takového napsat?

Spíš jsme se museli držet zpátky, protože Pavlova hravost a „nevážnost“ funguje ve vztahu k některým postavám filmu, ale ve vztahu k divákům by měly být jeho postoje daleko čitelnější.

V čem přesně by ho diváci měli chápat? V jeho úniku z manželství, které nefunguje, nebo v novém začátku v práci, která může dopadnout všelijak?

Je docela možné, že diváci budou dost dlouho nejistí, na čem mu skutečně záleží. Chápat ho v této fázi je skoro nemožné a není to ani nutné. Ostatně ten samý problém má jeho žena. Čitelnost a následně i pochopení lze u Pavla odečítat jen ze skutků hlavně ve druhé polovině filmu. A tam bych si přál, aby bylo divákovi jasné, kdo vlastně Pavel je a aby mu to uvěřili. Tedy, že prodává po kraji bible.

Šnajdra hraje Pavel Šimčík, který vyseknul postavu, kterou definuje subtilní, stoický, deadpan humor. Vím, že jste mu psali roli na tělo, tudíž si k této poloze asi nemusel hledat cestu?

Vlastně bylo dost inspirativní představovat si během psaní, co by asi reálně řekl nebo udělal Pavel Šimčík. Vybrali jsme si ho pro roli Pavla Šnajdra ještě předtím, než jsme začali psát.

V čem Vám tak imponuje?

Šimčík je neuchopitelná améba s vysokými pracovními nároky, tolerancí k okolí a překvapivě uspořádaným řádem v sobě. Jinak pražský Valach.

Humor není v protikladu s vážností

Nakolik se v herci a režisérovi Šnajdrovi, jeho spontaneitě a citu pro improvizaci promítá váš přístup k divadlu?

S Lubošem Smékalem (spoluscenáristou filmu, pozn. red.) jsme se shodli, že Velká premiéra je ze všech našich scénářů nejblíž tomu, co se označuje jako „vyznání“. Myslíme si, že humor a hravost nejsou v protikladu s vážnými a odpovědnými rozhodnutími.

Vyznání divadlu? Životu? Nebo ještě něčemu dalšímu?

Vyznání míním v uvozovkách. Není to nic ideologického, jde jen o dobrý způsob, jak se dívat kolem sebe a jak případně řešit problémy.

Jediný, kdo Šnajdrovi v jeho improvizačních etudách stačí, je jeho babička, u níž bydlí a zkouší s ní. Proč jste se rozhodl obsadit Ivu Janžurovou? Diváci s ní mají často spojenou určitou aristokratickou vznešenost, tady má ale najednou Touretteův syndrom.

Jsem velmi rád že jsem se mohl s paní Ivou pracovně setkat. A v návaznosti na předchozí odpověď na otázku se dá říct, že komediální schopnosti nejsou v protikladu s aristokratickou vznešeností.

Snímek má určitou genezi, nejprve se jmenoval Komik, pak Šnajdr. Jak složitá byla jeho cesta na filmové plátno?

Původně jsme uvažovali o tom, že souběžně s filmem nazkoušíme v Olomouci i divadelní představení, v němž by vystupoval Pavel Šnajdr a jeho babička. Nakonec z toho z různých důvodů sešlo, což je škoda. A v Olomouci se cítíme dobře, protože město i kraj k nám jsou už tradičně vstřícní.

Šimčík a Janžurová tedy byli původně připraveni svoje postavy zahrát i na divadle?

Ano, mluvili jsme o tom.

Oceňovaný spolupracovník

Velká premiéra je váš třetí celovečerní film, který jste psal s Lubomírem Smékalem. Jak se za ty tři filmy proměnila vaše tvůrčí dynamika?

V porovnání třeba s Dírou u Hanušovic si dáváme víc načas. Důležité je, abychom psali, když nás to baví. V klidu čekáme na nápady a když přijdou, tak je spolu probereme, použijeme nebo zahodíme.

Střihač je Jarosław Kamiński, jenž pracoval na filmech jako oscarová Ida nebo v Cannes oceněná Studená válka. V čem pro vás tkví jeho přínos vašemu filmu?

Spolupráci zprostředkoval Ondřej Zima a Silvie Michajlová, kteří se s Jaroslawem znají delší dobu. Jaroslaw je profesionál a příjemný člověk, který do projektu naskočil s přesným pochopením toho, jaký výraz a rytmus si představuji a inspirativně ho uměl realizovat.

Velká premiéra působí trochu jako taková malá domů, do milovaného světa divadla. Obsahuje drobné gagy – vaše postava Grunta se třeba lekne, když se Šnajdr podívá do kamery v sále. Natočil jste film o divadelnících, v němž se mnozí z nich určitě uvidí a ocení to. Měl jste tohle „své“ publikum v hlavě při psaní scénáře, nebo jste chtěl, aby byla Velká premiéra co nejotevřenější i lidem, co nejsou od divadla?

Abych řekl pravdu, divadelní prostředí jsem dost vyčerpal v seriálu Zkáza Dejvického divadla, a to, že se film odehrává v divadle, nevidím jako výhodu. Je to reziduum toho, že jsme původně uvažovali o filmově-divadelním projektu, jak jsem zmiňoval.

Přistupoval jste k dramaturgické výstavbě Velké premiéry jinak než k seriálu Zkáza Dejvického divadla?

Zkáza Dejvického divadla byla primárně o poetice a humoru Dejvického divadla. Velká premiéra je komedie o docela vážných vztahových problémech a divadlo tady funguje spíš jako inspirativní prostředí a pozadí.

Jaký máte vlastně vztah k premiérám? Nechci se ptát banálně na nervozitu, spíše co pro vás znamená ta chvíle, kdy pouštíte své dílo poprvé mezi lidi a jak se třeba váš vztah k této chvíli měnil v průběhu let?

Mísí se ve mě zvědavost, jak diváci film nebo inscenaci přijmou, s tím, že samotný ceremoniál premiéry nemám příliš v lásce. V průběhu let se na tom nic nezměnilo.

Film jste uvedl na festivalu ve Varech, kde je každá premiéra vlastně velká. Co pro vás tohle uvedení znamená?

Uvedení na festivalu chápu jako ocenění, kterého si vážím a z produkčního hlediska dobrou startovací pozici pro film.

Konec s profesionální kariérou

Velká premiéra se odehrává v malém divadle mimo Prahu, Grunt ve filmu ostatně řekne, že kultura je za trest – malé peníze, velké problémy. Covidová bouře, změny diváckých návyků, vysáté veřejné rozpočty daly některým divadlům ránu. Nezávislá divadla skutečně bojují o přežití. Přežijí?

Myslím si, že to divadla zvládnou. Pamatuji si, že po roce 1989 panoval skoro jednotný názor, že už nikdy nebudou diváci chodit do divadla jako před rokem 89'. A opak se stal pravdou. Nejspíš má divadlo devět životů jako kočka.

Film jste po Varech uvedl v Olomouci, v Šumperku a v Zábřehu. Vy z této oblasti pocházíte, máte k těmto kinům nějaký vztah?

Do kina Mír v Zábřehu na Moravě jsem chodil vždy v neděli v 10:00 na němé grotesky, což byla skvělá zábava stejně jako různý finty, které jsme používali, abychom se později dostali na nepřístupné filmy.

Co teď připravujete dál?

Budu hrát v seriálu Oktopus v režii Jana Pachla a dál se chystám moje hraní ve filmech a televizi zvolna ukončit.

Naznačíte proč?

Chci se volnočasově věnovat divadlu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 21 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...