Karel Gott symbolizuje proměnu populární hudby od šedesátých let do dneška, říká Josef Vlček

3 minuty
Josef Vlček: Karel Gott symbolizuje proměnu populární hudby
Zdroj: ČT24

Česko, ale i další země se ohlížejí za hudební kariérou zpěváka Karla Gotta, který v úterý zemřel. Pro mnohé znamenal symbol doby, přinejmenším však byl symbolem populární hudby druhé poloviny dvacátého století. „I v posledních letech se přichyloval k novým kapelám a hledal mezi nimi nějakou inspiraci,“ připomíná hudební publicista Josef Vlček, který byl hostem pořadu Události v kultuře.

Co Karel Gott symbolizuje na scéně české popmusic?

Na scéně české popmusic symbolizuje celou proměnu populární hudby od šedesátých let do dneška, protože on začínal jako nositel nových hudebních trendů a nových hudebních proudů z padesátých a šedesátých let, které u nás předtím nebyly a nemohly být.

Pokračoval přes rokenrol, byl jedním z prvních interpretů písniček Beatles, pak to byla éra, kdy experimentoval třeba s americkou country, pak přišla éra spíše německého popu a potom v posledních letech zase se přichyloval k novým kapelám a hledal mezi nimi nějakou inspiraci, ať už to bylo tím, že hostoval v nějakých raperských věcech nebo že si nechal psát písničky od nejnovějších skladatelů.

Většina hudebních kritiků považuje za jeho hudebně nejsilnější období éru Semaforu. Dalo by se říci, že hvězdu Karla Gotta stvořili Suchý se Šlitrem?

To asi těžko. Myslím, že alespoň podle těch vyprávění Suchý se Šlitrem Gotta objevili. Oni za ním tehdy přišli, tuším do kavárny Vltava, a začali ho lákat do Semaforu a slibovali, že pro něj napíšou nějakou písničku v tom stylu, který on nejvíc miloval, to byl taková muzika na hranici mezi rhythm and blues a soulem. Takže mu napsali Oči má sněhem zaváté, a to byla i jeho první taková velká, základní písnička, která ho udělala na veřejnosti.

Připomíná se i jeho poměrně problematický vztah k minulému režimu, chci se ale držet hudební stránky věci. Jak si v jeho repertoáru, který je plný lyrické kantilény, stojí písnička Kam tenkrát šel můj bratr Jan?

To je písnička, která je už sama o sobě nadána jistou tragičností. Je to skladba od ruského skladatele Rachmaninova, kterou potom předělali američtí skladatelé jako All by Myself. A byla to taková smutná, tragická věc, a ono to tam tak nějak zapadlo. Jestli to myslel úplně na toho bratra Jana, tedy Palacha, těžko říct, ale přikláním se k tomu, že to tak bylo míněno.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

John Malkovich se představí českému publiku

Americký hollywoodský herec John Malkovich je znovu v Praze, českému publiku se představí v inscenaci V samotě bavlníkových polí. Ve hře vystoupí o víkendu v Divadle Hybernia se svou litevskou kolegyní, a to hned dvakrát. V rozhovoru pro Českou televizi Malkovich vzpomínal na Prahu po sametové revoluci i setkávání s Václavem Havlem a Jiřím Bartoškou.
17. 6. 2025

Zemřel klavírista a československý rodák Alfred Brendel

V 94 letech zemřel v Londýně rakousko-britský klavírista, básník, malíř a esejista Alfred Brendel, který má na svém kontě interpretace Beethovenových či Schubertových skladeb. Rodák z někdejšího Československa, podle BBC jeden z nejvýznamnějších světových klavíristů, byl mimo jiné držitelem Řádu britského impéria.
17. 6. 2025

Rock for People oslavil jubileum se Sex Pistols i Linkin Park

Letošní jubilejní třicátý ročník Rock for People si nenechalo ujít přes padesát tisíc lidí, jimž pořadatelé naservírovali vystoupení kapel napříč žánry od punku přes rock až po metal. Během pěti dnů se tak na pódiu vystřídaly například Avenged Sevenfold, Slipknot, Sex Pistols, Linkin Park nebo třeba Guns N‘ Roses. Tato skupina dorazila jako hlavní hvězda bonusového narozeninového dne.
17. 6. 2025

Pley Boyz v Ostravě ovlivnila i subkultura nedobrovolného celibátu

Divadlo loutek v Ostravě uvádí autorskou inscenaci s názvem Pley Boyz. Pro tvůrčí tým byl velkou inspirací svět náctiletých chlapců a především komunita incelů, tedy okruh nedobrovolně společensky izolovaných jedinců, zejména mužů.
16. 6. 2025
Načítání...