Jeden Barbenheimer jaro nedělá. Kinaři řeší, jak udržet diváky

V Los Angeles se na konferenci a veletrhu CinemaCon sešli majitelé kin, aby zhodnotili minulý rok a prodiskutovali budoucnost. Bilancování vévodí nadšení z fenoménu Barbenheimer, tedy souboje loňských hitů Barbie a Oppenheimer o diváckou přízeň, který zvedl návštěvnost biografů. Jenže kinaři si uvědomují, že k přežití potřebují víc než dva trháky, byť přiměly diváky po celém světě utratit za vstupenky téměř dvě a půl miliardy dolarů.

Na veletrhu CinemaCon se scházejí hollywoodská studia, promotéři a technologické společnosti, aby prezentovali novinky v oblasti kinematografie: od filmů, které, jak doufají, přilákají diváky do kin, až po stále vylepšované vybavení biografů zajišťující pohodlnější sedadla i zajímavější občerstvení.

Více optimismu a peněz

Optimistický proslov prezidenta Národní asociace majitelů kin Michaela O’Learyho připomněl, že zánik kin předpovídá někdo každou chvíli, ale zatím přežila všechny existenční krize. Upozorňují, že filmový zábavní průmysl projevuje schopnost evoluce v reakci na to, co toto odvětví ohrožuje, ať už to byl nástup televize, videokazet a streamování, či problémy s pirátstvím.

„Víme, že film, který začíná svou cestu výhradním uvedením v kinech, je úspěšnější na všech následujících distribučních platformách,“ tvrdí O’Leary. Tento fakt by podle něho měli zohlednit všichni tvůrci a producenti, kteří nejen touží, aby jejich počiny vidělo co nejvíce lidí, ale také pragmaticky chtějí vydělat.

Vyzval proto „přátele z finanční branže“, aby do filmu více investovali. Tato „chytrá investice“ je podle něj přínosem pro tvůrce, studia i místní komunity. Také generální ředitel Motion Picture Association, jejímž cílem je ochraňovat zájmy filmových studií, Charles Rivkin hovořil na CinemaConu o významu filmových produkcí pro vytváření pracovních míst.

Pokladny plní velká studia

Rok 2023 byl pro kina jako horská dráha. V pokladnách amerických kin sice tržby vzrostly oproti předchozímu roku o dvacet procent a přesáhly devět miliard dolarů. Ovšem to je pořád o dvě miliardy menší částka, než na jakou tento byznys dosáhl před pandemií. Lépe se nevede ani biografům v jiných zemích.

Úspěch zaznamenaly nepřekvapivě výpravné tituly tradičních studií. Kromě hitů Oppenheimer (jenž své tažení kiny korunoval ziskem Oscara pro nejlepší film roku 2023) a Barbie (která se sice stala komerčně nejúspěšnějším loňským snímkem, Oscar ji ale nakonec s výjimkou ceny za nejlepší filmovou píseň přehlídnul) pokladny kin plnila také dobrodružství Super Maria, Strážců galaxie, Spider-Mana či Wonky. Tedy příběhy těžící s úspěšné komiksové či románové předlohy, počítačové hry i předchozích filmů série.

Naplní se předpověď o konci superhrdinů?

Ani rok 2023 zatím nenaplnil předpověď Stevena Spielberga, který o osm let dříve prorokoval, že filmy o superhrdinech zajdou na úbytě. Tvůrce trháků E.T. – Mimozemštan, Jurský park či Čelisti tím chtěl říct, že ve filmovém průmyslu, včetně popkulturního vkusu, nic není věčné a každý cyklus jednou skončí.

Filmový publicista Jake Coyle v té souvislosti upozornil, že v overalech filmových superhrdinů se přece jen začínají objevovat trhliny. Způsobené třeba tím, že po více než dvaceti letech na prvních třech místech celosvětové návštěvnosti kin nefigurovaly žádné remaky a pokračování. Žebříček za rok 2023 vede Barbie, Super Mario Bros. ve filmu a Oppenheimer.

Byť nejde ve všech případech o čistě originální scénáře – Barbie i Super Mario těží ze světově známých značek –, přesto se něco podobného naposledy událo v roce 2001, kdy první tři příčky obsadily snímky Harry Potter a Kámen mudrců, Shrek a Příšerky s.r.o. Shodou okolností všechny tři filmy zadělaly na další pokračování. Pravděpodobně i alespoň část vítězné trojice loňského roku bude generovat spin-offy a sequely. 

Naděje se přesouvají na další rok

Šéf distribuce Warner Bros. Jeffrey Goldstein se snažil už dříve z trojlístku loňských kasovních trháků vyčíst, co by přimělo diváky vrátit se do kin. „Potvrdilo to něco, co v oboru známe už sto let: Lidé rádi sdílejí společně zážitky mimo své domovy. Rádi se baví. Filmy jsou dobrou finanční nabídkou a mohou přilákat masové publikum,“ uvedl.

Ovšem analytici neočekávají pro Hollywood příznivý rok, částečně proto, že další pokračování divácky oblíbených sérií Mission: Impossible a Spider-Man nestihnou zřejmě letos původně plánované termíny uvedení. Jde stále o důsledek loňské rozsáhlé stávky scenáristů a herců v Hollywoodu. Navíc do čísel návštěvnosti se stále promítají doznívají následky pandemických restrikcí.

„Takovéto zlomové okamžiky jsou příležitostí. Loňský rok mi ukázal, že budoucnost tohoto odvětví je neomezená,“ věří optimisticky prezident Národní asociace majitelů kin. Ovšem ne nutně budoucnost nejbližší. Spolu s odloženými premiérami potenciálních trháků velkých studií se na rok 2025 posouvají i naděje, že se by se návštěvnost (nejen) amerických kin mohla vrátit na předcovidová čísla.

Divák chce výzvy

Mediální analytik datové společnosti Comscore Paul Dergarabedian v komerčním úspěchu feministicky vzdorné Barbie a Oppenheimera připomínajícího nelehké otázky jaderného zbrojení vidí náznak, že diváci chtějí osvědčenost vyměnit za výzvy. Tento dohad jen podporuje, že naopak Studio Marvel, jinak stroj na výrobu kinohitů, prožilo loni zklamání z rekordního propadáku – filmu Marvels. 

„Nestačí se spoléhat pouze na blockbustery,“ radil prezident asociace kinařů na CinamaConu ohledně budoucnosti. „Pro skutečně úspěšný průmysl filmové zábavy je rozhodující rozmanitost filmů, které osloví návštěvníky kin,“ míní. Pod rozmanitostí rozumí „silný a dynamický trh pro filmy s menšími nebo středně velkými rozpočty“.

Obavy kinařů z konkurence streamovacích platforem už trochu mírní skutečnost, že některé z nich svým titulům dopřejí i plnohodnotnou premiéru v kinech. Podle filmového kritiky Jacka Coyleho se i tak velká studia musí vyrovnat s tím, že publikum ovlivněné spoustou zajímavého obsahu, který mu streamovací nabídka servíruje.

Divák je proto stále otevřenější indické kinematografii, japonským anime či filmům jako Godzilla Minus One. Oživené monstrum vydělalo celosvětově přes 114 milionů dolarů a nešlo o hollywoodskou velkorozpočtovou produkci, ale počin japonské zábavní společnosti Toho Studios, která ho sama distribuovala.

Možnou cestu ukázalo také průkopnické partnerství zpěvaček Taylor Swiftové a Beyoncé s americkým řetězcem kin AMC Theaters, které uvedlo jejich koncertní filmy. Hudební hvězdy tak obešly tradiční zprostředkovatelé z řad studií. Celosvětové tržby ve výši přesahující 260 milionů dolarů učinily ze snímku Taylor Swift: The Eras Tour nejvýdělečnější koncertní film všech dob.

V loňském roce do českých kin podle Unie filmových distributorů přišlo 13,3 milionu diváků, což byl mírný meziroční pokles o 1,18 procenta. Tržby ale vzrostly o více než sedm procent na 2,2 miliardy korun. Důvodem bylo zdražení vstupného.

Pro srovnání: v předcovidovém roce 2019 provozovatelé kin zaznamenali rekordní návštěvnost, do kin přišlo 18,3 milionu diváků a tržby dosáhly 2,616 miliardy korun.

Divácky nejúspěšnějším filmem v tuzemských kinech se loni stala komedie Barbie. Vidělo ji více než 722 tisíc diváků a její tržby přesáhly 134 milionů korun. Na druhém místě skončilo pokračování filmu Avatar s podtitulem The Way of Water, na které loni přišlo 706 tisíc diváků a tržby činily zhruba 146 milionů korun, tedy více než v případě Barbie.

Třetí místo obsadila Onemanshow: The Movie, za níž stojí influencer a moderátor Kamil Bartošek alias Kazma. Oppenheimer se usadil až na čtvrtém místě s návštěvností přes 542 tisíc diváků a tržbami téměř 110 milionů korun. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Začal festival Open House. Lidem otvírá jindy nepřístupná místa

V úterý začal festival Open House. Jeho jedenáctý ročník nabídne prohlídky zhruba 120 běžně nepřístupných budov, například opuštěného depa lokomotiv u Masarykova nádraží v Praze, kde je připravená i prezentace budoucího Muzea železnice a elektrotechniky. K vidění zde budou historické drezíny, motorové lokomotivy nebo salónní vozy. Vedle tohoto depa se díky festivalu o víkendu v metropoli zdarma budou moci lidé podívat třeba do barokního Faustova domu nebo funkcionalistického Paláce Atlas na Florenci.
před 9 hhodinami

Kvíz: Vyznáte se v českých soutěžících Eurovize?

Mezinárodní písňová soutěž Eurovize vybírá vítěze šedesátého devátého ročníku. První semifinále se ve švýcarské Basileji koná 13. května, zástupce Česka Adam Pavlovčin alias ADONXS se pokusí miliony posluchačů po celém světě přesvědčit o dva dny později. Finále odvysílá v sobotu i Česká televize. Ověřte si v kvízu, co o českých úspěších a neúspěších na Eurovizi vlastně víte.
před 10 hhodinami

Gérard Depardieu dostal podmínku za sexuální napadení dvou žen

Pařížský soud uznal Gérarda Depardieua vinným v případu sexuálního napadení dvou žen při natáčení v roce 2021. Uložil mu osmnáctiměsíční podmíněný trest. Francouzský herec se u soudu k nevhodnému chování přiznal, ale opakovaně popřel, že by se dopustil sexuálního násilí. Proti rozsudku se odvolá. Francouzská média rozsudek označují za zásadní moment kampaně proti sexuálnímu zneužívání žen vlivnými muži. Depardieu je podle nich dosud nejznámějším odsouzeným provinilcem ve Francii.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Navštěvoval ji Palacký i Mánes. Vědecká knihovna v Olomouci slaví 250 let výstavou

Už 250 let je veřejnosti otevřena Vědecká knihovna v Olomouci. Od té doby jejích služeb využily tisíce lidí, mezi nimi i slavné osobnosti české historie – třeba Josef Dobrovský nebo Josef Mánes. Jubileum si instituce připomíná výstavou v Červeném kostele, který je její součástí.
před 17 hhodinami

Festival v Cannes ocení De Nira a uvede český Karavan

Filmaři, herecké hvězdy a profesionálové z filmové branže přijíždějí opět po roce do Cannes, kde začíná sedmdesátý osmý ročník festivalu. O Zlatou palmu usilují dvě desítky snímků, tu čestnou převezme herec Robert De Niro. Českou kinematografii zastoupí po letech ve vedlejší sekci celovečerní Karavan.
před 19 hhodinami

Vězněných autorů je stále více, ukazuje index amerického PEN klubu

Lze zaznamenat jasný a trvalý nárůst počtu uvězněných autorů po celém světě, upozorňuje americký PEN klub. Vychází z analýzy indexu svobody psaní, který letos v dubnu zveřejnil už pošesté. Loni bylo vězněno nejméně 375 autorů oproti 238 zadrženým literátům a jiným píšícím tvůrcům v roce 2019.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Začalo Pražské jaro. Osmdesátý ročník oslaví orchestry z Vídně i USA

Na výročí úmrtí Bedřicha Smetany a jeho cyklem symfonických básní Má vlast začal tradičně festival Pražské jaro. Zahájení, přenášené z pražského Rudolfina i na venkovní obrazovky a do vysílání České televize, se tentokrát ujala Česká filharmonie. Program osmdesátého ročníku tvoří více než padesát koncertů, včetně návratu uznávaných zahraničních orchestrů.
12. 5. 2025Aktualizováno12. 5. 2025

Kvíz: Vyznáte se v dobrodružstvích barona Prášila?

Jeho život byl plný neuvěřitelných dobrodružství. Většinou ale vymyšlených. Před 305 lety se narodil Karl Friedrich Hieronymus von Münchhausen, předobraz barona Prášila. Nejen své sousedy v rodném dolnosaském městečku Bodenwerder bavil notně přibarvenými historkami z vojenské služby. V Česku je řada fantastických příběhů známá hlavně díky filmu z roku 1961. Ověřte si v kvízu, jak dobře znáte – nebo aspoň dovedete odhadnout – barona Prášila a jeho fantaskní eskapády.
11. 5. 2025
Načítání...