Spotřební nátura superhrdinských filmů, v nichž přes různé varianty oblíbených hrdinů o mnoho nejde, zato je podepírají stále slabší digitální triky, které se mísí s infantilním humorem. To jsou podle některých komentátorů důvody, proč se nyní objevuje výraz „superhero fatigue“, tedy divácká únava ze superhrdinů, respektive z hollywoodských filmů, které na nich stojí. Nyní v kinech propadl jeden z nejdražších jménem Flash.
Diváci prý mají dost superhrdinských filmů, v kinech propadl jeden z nejdražších
„Ten film měl v Americe otevřít za 120 milionů dolarů, tohle je naprostá katastrofa,“ cituje list Variety jednoho z insiderů, jenž komentuje premiéru nového filmu Flash, v němž musí superrychlý hrdina popírající zákony fyziky zachránit nejen náš svět, ale i všechny ostatní. Snímek, jenž vyšel podle některých zdrojů na astronomických 220 milionů dolarů, vydělal v amerických kinech za první víkend jen 55 milionů, celosvětově pak 135. Je prý možné, že se z kin nezaplatí.
Ještě před několika lety, kdy zažívaly superhrdinské snímky boom s tituly jako Avengers nebo Muž z oceli, by byla taková čísla nepředstavitelná. Nyní jsou ale s dalšími nedávnými neúspěchy filmů jako Ant-Man a Wasp: Quantumania či Shazam: Hněv bohů stále častější. Objevuje se dokonce pojem „superhero fatigue“, tedy únava ze superhrdinů, již nyní nejvíc pociťuje studio Warner Bros.
To vlastní hrdiny z komiksového vydavatelství DC a do kin poslalo zmíněné snímky Flash a Shazam, podobně jako loňský propadák Black Adam. Nyní tak podle Variety se strachem vyhlíží premiéry svých dalších titulů jako Blue Beetle a druhý Aquaman. Problémy ale mají i další studia.
Kdo se tváří otráveně
Jedním z nich je konkurenční Disney, respektive Marvel, který před patnácti lety s prvním Iron Manem započal šňůru propojených filmů a později i seriálů se superhrdiny, které dohromady vydělaly takřka třicet miliard dolarů. Nyní se však potýká se stále vlažnějšími reakcemi diváků. O novém seriálu Tajná invaze se nyní píše jako o „fádním, nudném a prázdném“.
„Po spoustě špatných recenzí Marvel zoufale potřebuje hit, po prvních dvou hodinách se ale zdá, že půjde o další zklamání od studia, které nemohlo selhat, ale najednou zapomnělo, jak vyhrávat,“ píše list The Telegraph, jenž dodává, že hlavní představitel Samuel L. Jackson působí na obrazovce stejně „otráveně“ marvelovskou mašinérií jako rostoucí segment publika.
Podle komentátora listu Variety je ale úplný konec superhrdinských snímků spíše jen „zbožným přáním“. „V posledních dvaceti letech komiksové filmy v čele s Marvelem, ale nikoliv pouze s ním, infiltrovaly naši kulturu a naše vědomí do takové míry, že jsou nyní součástí toho, kým jsme,“ píše Owen Gleiberman. Hned ale dodává, že i přesto nyní nastal zlom, kdy je únava ze superhrdinů poprvé hmatatelná.
„O Flashi se před premiérou mluvilo jako o jakémsi žánrovém mistrovském díle, což ale kritika ani diváci nepotvrdili. Naznačuje to, že i ti, kteří stále otupěle zaměňují produkt za umění, vstoupili do fáze únavy,“ míní komentátor.
Stále se zvětšujícímu množství diváků i kritiků vadí spotřební nátura těchto filmů, které propojují otřepané příběhy hrdinů infantilním humorem, lacinou nostalgií i stále horší kvalitou digitálních triků, které vznikají pod tlakem v přetížených postprodukčních studiích. The Guardian už nemluví o únavě, ale rovnou o vyčerpání takzvanými „multiverzy“, kdy se v jednom filmu může objevit spousta variant jednoho hrdiny.
„Diváci nečekali, že uvidí Tobeyho Maguirea nebo Andrewa Garfielda zpátky v červených punčocháčích, a rozhodně nikdy nečekali, že je uvidí spolu. Film Spider-Man: Bez domova porušil pravidla a naznačil, že by vedle sebe mohlo existovat více verzí populární postavy. Byl to pěkný trik, ale dá se to zopakovat?“ ptá se The Guardian s odkazem na film z roku 2021, v němž se objevili různí představitelé Spider-Mana i z předchozích, již ukončených filmových sérií.
Příliš mnoho legrace
Spider-Man je shodou okolností hrdina, na něhož se chodí do kina i letos. Animovaný snímek s podtitulem Napříč paralelními světy vydělal zatím více než půl miliardy dolarů – a to se v něm objevují hned desítky „spider-lidí“ z různých světů. Podobně úspěšní jsou ještě třeba třetí Strážci galaxie, což naznačuje, že filmy se speciálně nadanými lidmi nebudou vyklízet pozice rychle. Ačkoliv i režisér Strážců galaxie James Gunn cítí, že „únava ze superhrdinů“ je reálná.
Podle něj ale není nutně spojena s hrdiny v pestrobarevných trikotech, ale se způsobem vyprávění, který je generický a nemá jádro v uvěřitelných emocích. „Pokud na plátně vidíte jen snůšku nesmyslů, je to nuda,“ sdělil magazínu Rolling Stone.
Proti superhrdinské produkci vystoupilo již velké množství režisérů v čele s Martinem Scorsesem, který již v mnohokrát citovaném prohlášení uvedl, že nejde o skutečné filmy, nýbrž o ekvivalenty návštěvy zábavního parku, nyní se však nově začínají o tyto snímky otírat i hvězdy, které si díky nim přišly na desítky milionů dolarů.
„Myslím, že jsme si (na place, pozn. red.) užili až příliš mnoho legrace. Stalo se to celé až moc přihlouplým,“ řekl o svém filmu Thor: Láska jako hrom herec Chris Hemsworth pro magazín GQ. Hned však dodal, že boha Thora, jenž máchá kladivem, by si klidně ještě zahrál znovu. V nynější atmosféře je ale otázka, jaký by to mělo ohlas.
„Každý žánr stárne, stejně jako stárnou i ty nejoblíbenější televizní pořady. Proto se filmy neustále mění. Třeba velký hollywoodský muzikál byl formou, která se kdysi zdála věčná (…), dokud zkrátka nebyla,“ podotýká Gleiberman z Variety.