Glosa z Cannes: Osamělý Elton John a sociálně vyloučení Bídníci

Před šestatřiceti lety točil zpěvák Elton John na pláži v Cannes svůj klip k písni I'm Still Standing. Tentokrát se vrátil do Cannes coby producent filmu Rocketman (Rocketman, režie Dexter Fletcher), kde je zmíněný klip znovu natočený jako závěrečná část filmu s hercem Taronem Egertonem v roli Eltona Johna. Dlouho očekávaný film vypráví o zpěvákově cestě na vrchol během 60. a 70. let, než ho šílený životní styl s drogami a alkoholem přivedl do léčebny. Filmový festival už také sledoval sociální kritiku ve snímcích zavedeného režiséra Kena Loache i debutanta Ladje Lyho.

Příběh Rocketmana nás provede dětstvím talentovaného chlapce a jeho cestou k úspěchu. Ve filmu se prolíná přítomnost a minulost a také reálné scény a scény naaranžované, muzikálové či fantaskní. Zazní mnoho písní v nových aranžmá, některé jako originální muzikálová čísla.

Snímek ukazuje, jak silnou potřebu dobrého textu Elton John měl a jak byl schopný na něj rychle složit dobrou hudbu. Mnohé písně jsou nově přezpívané hercem Taronem Egertonem, výborně zvoleným představitelem hlavní postavy.

Film v divácích vyvolává v něčem povznášející, v něčem smutné emoce. Přesně vystihuje i odvrácenou stránku v životě zpěváka, která na pódiích není vidět. Příznivci Eltona Johna budou nadšeni, těm ostatním snímek blíž představí člověka, který má sice talent, ale stále se cítí (nebo cítil) osamělý a hledal skutečnou lásku. Ústřední píseň Rocketman, kterou John nazpíval v roce 1972 a po níž je film pojmenován, je natočena coby klip balancující na hranici fantastiky a skutečnosti. Stává se minipříběhem v hlavním filmovém příběhu.

Pracující třída v Cannes

Vedle šoumena Eltona Johna Cannes přivítalo také návrat silného sociálního kritika, britského režiséra Kena Loache. Loach, nazývaný v Cannes čilým staříkem (je mu 82 let), patří k těm málo filmařům, co doma mají už dvě Zlaté palmy. Tentokrát přivezl film Nezastihli jsme vás (Sorry We Missed You), v němž se zase věnuje svému oblíbenému tématu „pracující třída“.

V centru jeho nového filmu je průměrná britská rodina. Otec Ricky se stane řidičem expresní balíkové služby, jenže není tradiční zaměstnanec nadnárodní společnosti. Firma ho používá jako nezávislého spolupracovníka. A to vlastně znamená, že má víc povinností než práv, kterých se nemá kde dovolat. Ricky pracuje celý týden v dlouhých šichtách, což má těžký dopad na jeho rodinu – není doma v době, kdy ho potřebují jeho dvě dospívající děti.

Divák při sledování filmu potřebuje katarzi a režisér mu ji částečně poskytne. Ale zase ne tak dokonalou, protože život i práce jdou dál. Navzdory opakujícím se sociálním tématům ve svých filmech je Ken Loach miláčkem přinejmenším odborného publika. Jako bojovník za práva slabších. Protože nespravedlnosti, které ukazuje ve Velké Británii, se dějí na celém světě.

Bídníci z předměstí

Sociální rozměr má i debut francouzského režiséra Ladje Lyho. Pro svůj titul Bídníci (Les Misérables) si vypůjčil název i myšlenku slavného románu Viktora Huga: že žádná rostlina ani člověk nejsou špatní, ale špatná je jen péče o ně.

Ve svém prvním hraném celovečerním filmu popisuje člena policejního týmu jménem Stéphane, který jede na svou první službu do kritických míst na předměstí Paříže. I když už má určité zkušenosti, překvapuje ho míra korupce policejního oddílu a síla pouličních gangů – členů Muslimského bratrstva, romských cirkusáků i sešikovaných teenagerů. Režisér ukazuje prostředí, kam turisté nechodí a kam se stěží odváží i policisté. Ladj Ly ale prostředí dobře zná, protože tam sám vyrostl.

Svým filmem nemůže dát jasnou odpověď na to, kde se v lidech na okraji bere násilí, kde se stala chyba. Proč není možná jakákoliv domluva či péče. Snímek ukazuje současná francouzská předměstí jako prostředí, kde nikdo netuší, kudy vede cesta ven. Režisér v Cannes uvedl, že sociální nerovnost z dob Viktora Huga není uzavřenou záležitostí 19. století, ale že je tady pořád. Zároveň podotkl, že už jen výběr do hlavní soutěže v Cannes pro něj znamená vítězství.

Forman vs. Cannes

V pátek navečer byl na mezinárodním filmovém trhu otevřený český stánek, který upozorňuje i na českou prezentaci. Do té „návratové“ patří třeba Miloš Forman – po loňské projekci jeho filmu Hoří, má panenko budou o víkendu v sekci Cannes Classics uvedeny digitálně restaurované Lásky jedné plavovlásky. Doplní je světová premiéra dokumentu o Formanovi od Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny Forman vs. Forman. A je otázka, jak vedle návratů různých klasiků v nových kontextech dopadnou úplně noví filmaři nebo filmy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 18 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...