To nemyslíš vážně, Pavlíčku. Novou inscenaci na motivy života spisovatele a disidenta Pavla Kohouta uvádí Vršovické divadlo Mana. V představení se střetává autorovo prvotní zapálení pro komunismus a následný rozchod s režimem.
Deziluze, vystřízlivění, vzdor a emigrace. Na divadle se věnují Pavlu Kohoutovi
Komplikovanou cestou Pavla Kohouta od nadšeného komunisty po jednoho z autorů Charty 77 provází nová divadelní hra s nadsázkou v cirkusových kulisách. „Je to metafora o životě člověka, který se snaží nežít jenom sám pro sebe, ale sdílet ho se společností, ze které vychází,“ říká režisérka Viktorie Čermáková.
Inscenace sleduje zásadní období v životě Pavla Kohouta od padesátých do sedmdesátých let minulého století. Postava spisovatele se tu objevuje ve třech podobách.
Představiteli hlavních rolí jsou Daniel Toman, Ondřej Černý a Petr Klimeš. U poslední podoby tvůrci vycházeli z titulní postavy jedné z Kohoutových divadelních her August August, august o ambiciózním mladém cirkusovém klaunovi.
Kdo bude autora glosovat?
„Je to takový August na penzi, který vyleze z jakéhosi temného kouta, trochu se urve ze řetězu a soudí autora, glosuje, komentuje,“ nastiňuje dramaturgyně divadla a autorka scénáře Věra Mašková. Vlastní život komentoval mnohokrát také autor sám ve svých knihách. Naposledy minulý rok v memoáru Letorosty samomluv.
„Je to asi skutečně nejposlednější knížka v tom, že mi rozum říká, že už nerozumím třeba současnému umění. A že mi oči říkají, že už se dlouho nechtěj dívat do klávesnice počítače,“ sdělil loni Kohout. Osudy pětadevadesátiletého spisovatele tak nejspíš nadále budou glosovat už jen jiní, třeba jeho postavy.