Andrej Dúbravský vystavuje v Olomouci stereotypy dokonalého vzhledu i vymírání včel

Andrej Dúbravský vystavuje v Olomouci (zdroj: ČT24)

Téma krásy v umění, jak z pohledu historického, tak i současného, otevřel v olomoucké galerii Telegraph slovenský malíř Andrej Dúbravský. Na lidské tělo nahlíží optikou aktuálních a často protikladných trendů sociálních sítí, které stigmatizují i osvobozují. Vystavuje také malby přírodních a zvířecích motivů. Součástí expozice je i výtvarníkův improvizovaný ateliér.

Název výstavy Good Boy Andreje Dúbravského, absolventa ateliéru malby v Bratislavě, rozhodně nevystihuje. „Je určitě diskutovaná persona, věnuje se i erotickým výjevům, které mohou některým přijít kontroverzní,“ podotýká kurátorka Erika Kovačičová.

Do veřejného prostoru se Dúbravského jméno dostalo například loni, když slovenská ministryně kultury Martina Šimkovičová, kterou kulturní obec obviňuje z cenzury a homofobie, vyjádřila znepokojení nad jeho obrazem, na němž se líbají dva muži.

„Jsem moc rád, že jako česká soukromá galerie si můžeme dovolit uspořádat výstavu děl významného autora, která by na Slovensku jako kontroverzní svojí queer tematikou nezískala podporu ani prostor,“ uvedl šéfkurátor Telegraph Gallery Mira Macík.

Téma krásy i ekologie

Při tvorbě děl vystavených v Telegraph Gallery se Dúbravský inspiroval rokokovými výjevy, jejichž prostřednictvím se zamýšlí nad tématy krásy. Reflektuje současné vlivy rétoriky fitness životního stylu, stereotypů dokonalého vzhledu, fatshamingu, hnutí body positivity a plus size kampaní světových módních značek.

Na řadě portrétů se zachytil se svými kočkami. Ekologicky laděná díla s tématem přírody, třeba ubývání včel, mu nejsou cizí. Začal kvůli nim i více používat barvy. Snaží se, aby obrazy působily na první pohled harmonicky, i když s sebou nesou hlubší problémy.

Psychika jako kůlna

Součástí výstavy je i prostor, který podle autora představuje částečně jeho ateliér na slovenské vesnici, částečně pohled do hlubin jeho duše. „Skoro každý dům v obci má kůlnu, kam odhazujeme haraburdí, a naše psychika je často kůlna, kam jen házíme věci a musíme to jednou za rok uklidit,“ zmiňuje Dúbravský jednu z podobností.

Jeho ateliér i tvorbu si lze v Telegraph Gallery prohlédnout do 25. července. Pak slovenského výtvarníka vystřídá Jake Champman z generace Young British Artists.