Agathu Christie oživila AI, ale zločin to není

2 minuty
Agatha Christie vyučuje psaní detektivek
Zdroj: ČT24

Jako by vás učila ona sama, tvrdí britská platforma BBC Maestro o kurzu psaní detektivek, který vede Agatha Christie – stvořená umělou inteligencí. Virtuální dvojnice nejslavnější a nejprodávanější autorky detektivních příběhů vznikla se svolením jejích dědiců. A mohla by sloužit jako příklad etického používání AI.

Kurz slibuje, že v něm Agatha Christie napoví, jak napsat dokonalý kriminální příběh bez velkého trápení malých šedých buněk. Od postav přes zápletku pro rozuzlení.

Platforma BBC Maestro (kterou provozují BBC Studio, komerční odnož BBC) tvrdí, že kurz je postaven „výhradně na vlastních slovech“ královny detektivní literatury. „Agatha byla nejen nejlepší v tom, co dělala, ale také chápala, proč to funguje,“ píše BBC. „Know-how“ spisovatelky lze odvodit z rozhovorů, které poskytla, dopisů i rukopisů.

Všechny tyto materiály zkoumali znalci díla Agathy Christie, aby z nich myšlenky použitelné v kurzu tvůrčího psaní vyextrahovali. „Bylo pro nás opravdu důležité, abychom pracovali s vlastními slovy Agathy Christie. Nic jsme si nevymýšleli, neodhadovali jsme, co dělala. Opravdu jsme si chtěli být jisti tím, že víme, jak zpracovala všechen ten materiál ve své hlavě, aby napsala svoje skvělé bestsellery,“ uvedl literární historik Mark Aldridge.

Navíc autorčina rodina, jež na projektu spolupracovala, poskytla přístup k dosud nezveřejněným dokumentům.

Být Agathou Christie se učila AI i herečka

Příprava master class slavné detektivkářky trvala dva roky. Jednou věcí bylo vystihnout tvůrčí přístup Agathy Christie, druhou pak „oživit“ ji fyzicky. V konkurzu byla vybrána herečka Vivien Keeneová, mimo jiné musela splnit požadavek určité podobnosti s předobrazem své role. Aby tak šel lépe na základě biometrických údajů „vyrobit“ spisovatelčin obličej.

To umožnila nejmodernější vizuální technologie, která „se naučila“ výrazy i pohyby Agathy Christie. Vedle podoby musel být vytvořen i její hlas, přičemž nejtěžší bylo dosáhnout toho, aby zněl skutečně, ne jako stará vinylová nahrávka. „Přidali jsme k naší produkci rozměr umělé inteligence, takže práce v týmu byla v rámci kurzů BBC Maestro jedinečná,“ uvedl kreativní ředitel BBC Maestro Eli Hourd.

Tvůrci řešili, že neexistují téměř žádné spisovatelčiny záběry, a když už se najdou, je na nich Agatha Christie většinou zachycena jen zepředu. Rekonstruovat její gesta a vyjadřování pomohly nemalým dílem vzpomínky rodiny. Co nejvěrněji mají působit i autorčiny šaty nebo účes a také interiér, do něhož se podařilo sehnat repliku stejného psacího stroje, jaký používala i Christie.

„Není to ztělesnění, je to interpretace. A kromě toho jsme použili technologii, abychom její slova oživili způsobem, který by předtím nebyl možný,“ poznamenal pravnuk spisovatelky James Prichard.

Agatha Christie zůstává i půlstoletí po své smrti nejprodávanější spisovatelkou – nejen detektivek, ale knih vůbec – na světě. Prodalo se přes dvě miliardy jejích knih, včetně titulů Až tam nezbyl žádný nebo Vražda v Orient Expresu.

Christie, která za svůj život napsala na sedmdesát románů a víc než třicet souborů povídek, zužitkovala i osobní zkušenosti. Postavy jejích románů například často umíraly na otravu jedem. V nich se Agatha poměrně dobře vyznala díky práci dobrovolné sestry a lékárnice během druhé světové války. Cestovala třeba také v Orient Expresu, luxusním vlaku, který posloužil jako kulisa případu vyšetřovaného jedním z nejznámějších fiktivních detektivů Herculem Poirotem.  

Agatha Christie při měření obličeje na zhotovení voskové podobizny pro londýnské muzeum Madame Tussauds (1972)
Zdroj: ČTK

Zneklidňující Christie-bot?

Novinář britského listu The Telegraph, který se do (placeného) kurzu přihlásil, konstatoval, že sledovat „Christie-bota“, jak radí s psaním, je „ze všeho nejvíc (…) zneklidňující“. Zčásti proto, že umělá inteligence a její zapojení do umělecké tvorby je vnímána spíše jako ohrožení než přínos. Ředitelka BBC Studios Brands and Licensing Nicki Sheardová ujišťuje, že kurz Agathy Christie byl tvořen „s maximálním respektem“ z hlediska etiky umělé inteligence.

Etické otázky vzbuzují především různé digitální repliky zesnulých umělců. Vzkříšeni pomocí AI tak byli třeba herečka Marilyn Monroe, král rokenrolu Elvis Presley nebo surrealistický mistr Salvador Dalí.

V případě Agathy Christie nejde o deepfake generující smyšlený obsah na základě skutečného, ale obsah vychází z licencovaných fotografií, autorčiných skutečných slov, autentických nahrávek – a vše se souhlasem dědiců autorských práv. Spisovatelčin pravnuk zdůrazňuje, že model AI by nefungoval bez hereckého výkonu Vivien Keenové a „scénáře“ dodaného znalci díla Agathy Christie na základě důkladných rešerší. Míní, že odkaz ceněné autorky detektivek se dostane k více lidem právě díky tomu, že ho prezentuje „ona“.

Všechny svými slovy nepřesvědčil. „Nápad hlasu bez těla, který pronáší slova vybraná týmem akademiků, je děsivý a nebezpečný,“ napsala rovněž v deníku The Telegraph irská historička a také autorka detektivek Ruth Dudleyová Edwardsová.

S odvoláním na všudypřítomné sledování v podobě Velikého bratra z románu George Orwella vyjádřila obavy, že umělá inteligence bude využívána k omezení svobody projevu a že „všechny druhy nekorektního myšlení“ v dílech „Agathy Christie a její generace nepřežijí první algoritmickou sanaci“.

Odkazovala na to, že několik románů Agathy Christie bylo v nových vydáních upraveno, aby neobsahovalo z dnešního pohledu urážlivé výrazy a odkazy. Problematický z toho pohledu se už mnohem dříve zdál název bestselleru Agathy Christie založeném na písničce Ten Little Niggers (česky překládáno jako Deset malých černoušků), který už za spisovatelčina života získal alternativní název And Then There Were None (A pak tam nezbyl žádný).

Autoři versus AI

Literatury, stejně jako hudby nebo filmu, se rovněž týkají otázky autorských práv při používání umělé inteligence. Spisovatelé se různými způsoby vyhrazovali a vyhrazují zejména proti možnostem, aby modely generativní AI trénovaly na jejich dílech, aniž by se využití textů jakkoliv kompenzovalo.

Začátkem května například pokračoval v San Franciscu soud, který tento spor řešil v souvislosti s velkým jazykovým modelem Llama společnosti Meta. Soudce argument o oprávněném užití dat pocházejícím údajně z pirátských kopií zpochybnil.

„Máte společnosti používající materiál chráněný autorským právem k vytvoření nástroje, který je schopen vytvářet nekonečné množství konkurenčních produktů. Dramaticky měníte, dalo by se dokonce říci, že vymazáváte trh s dílem této osoby, a říkáte, že jí ani nemusíte platit licenci,“ uvedl soudce směrem k právníkům firmy Meta.

Šlo zatím o první soudní slyšení, žaloba byla podána v roce 2023, stojí za ní spisovatel Junot Díaz či komička Sarah Silvermanová. Právní zástupce společnosti Meta uvedl, že majitelé autorských práv nemají nárok na „ochranu před konkurencí na trhu myšlenek“. Technologické společnosti se obávají, že nutnost platit držitelům autorských práv za obsah by mohla omezit rozvíjející se mnohamiliardový průmysl umělé inteligence.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...