Začala největší přehlídka letadel na světě. Ukázala i model stíhačky pro evropské síly

8 minut
Horizont ČT24: Začala největší přehlídka letadel na světě
Zdroj: ČT24

Nedaleko Paříže ve městě Le Bourget začal největší aerosalon světa. Tentokrát se tam veřejnosti představilo letadlo evropské vojenské spolupráce, model vyvíjené francouzsko-německé stíhačky v životní velikosti odhalil prezident Emmanuel Macron. Výrobci letadel se schází v době, kdy společnost Boeing stále ještě nesmí nechat vzlétnout stroje 737 MAX. Kromě toho se zpožďují dodávky motorů pro nové letouny a desítky jich tak musejí zůstat na zemi. Další výzvu představuje rostoucí znečištění způsobené leteckou dopravou.

Na vývoji stíhačky budoucnosti spolupracují Německo s Francií a také dvě konkurenční firmy: Dassault Aviation vyrábějící stroje Rafale spolu s Airbusem stojícím za letouny Eurofighter. Oba stroje má nová stíhačka od roku 2040 nahradit.

Konstruktéři zatím představili jen hrubé obrysy nového stroje, politici už o něm mluví jako o symbolu nové evropské éry. „Vzájemné soupeření mezi evropskými zeměmi, které nás proti Spojeným státům a Číně oslabuje, je nesmysl. Musíme jít přesně opačným směrem,“ prohlásil v pondělí na 53. Pařížském aerosalonu prezident Macron. 

Na letecké výstavě v Le Bourget se k projektu připojilo i Španělsko. Na důkaz, že se Evropa chce zbavit závislosti na Spojených státech v oblasti špičkové bojové techniky.

Maketa nové evropské stíhačky
Zdroj: BENOIT TESSIER/Reuters

Novou stíhačku představilo na aerosalonu také Turecko. Nese označení TF-X a podobá se americkému letounu F-35, jehož prodej Ankaře hrozí Spojené státy zablokovat. Podle agentury AFP chce Turecko předvést, že se při vývoji vlastního „neviditelného“ letadla dokáže
obejít bez USA.

Airbus těží z chyb Boeingu a míří kolem světa

Evropské firmy přitom chtějí posílit svou pozici i ve výrobě civilních strojů. Společnost Airbus představila nový model letadla s úzkým trupem s doletem až devět tisíc kilometrů. „Můžeme létat z Japonska do Austrálie, i přes Atlantik, už to není stroj, který by létal jenom z Velké Británie tam a zpět. Můžeme létat z Evropy do Severní Ameriky a zpátky,“ plánuje šéf prodeje Airbusu Christian Scherer. Půjde o úzkotrupé letadlo s nejdelším doletem na světě.

Nový letoun Airbus A321XLR přichází v době, kdy se aerolinky snaží maximalizovat přizpůsobivost úsporných letadel s jednou uličkou. Podle informovaných zdrojů chce Airbus letos na aerosalonu získat 200 zakázek nebo změn objednávek na tento nový letoun. Mezi zájemci by mohly být American Airlines, JetBlue, Cebu Air a Indigo Partners. Společnost Air Lease už oznámila objednávku 100 letadel Airbus, včetně 27 letadel Airbus A321XLR.

Airbus představil letadlo A321XLR
Zdroj: Reuters

Firma chce využít toho, že její největší rival – americký Boeing – výrazně omezil svou účast na aerosalonu. Stále totiž po sérii tragických neštěstí nevyřešil problémy letadel 737 Max. Při dvou nehodách boeingů, k nimž došlo během pěti měsíců za podobných okolností v Indonésii a Etiopii, zemřelo 346 lidí.

Za chyby v jejich vývoji se společnost znovu omluvila. „Tyto nehody zvýšily naši snahu o dosažení maximální bezpečnosti a kvality ve všem, co děláme. Z chyb jsme se poučili,“ prohlásil za strategický vývoj Boeingu Greg Smith.

Pochybení Boeingu dopadla na celou leteckou dopravu. „Jde o klíčové téma, o bezpečnost. Je příliš brzy na to, aby bylo jasné, co se stane. Ale znovu získat důvěru cestujících bude skutečnou výzvou,“ uvedl expert na leteckou dopravu z AlixPartners Alain Guillot.

Americký dodavatel motorů pro Boeing GE Aviation navíc informoval, že zjistil nečekané opotřebení součástky pro motor GE9X, který vyrábí pro letadla Boeing 777X. Tento model je největším dvoumotorovým letadlem na světě. Závada způsobí zpoždění při výrobě letadla o několik měsíců, kdy bude potřeba učinit konstrukční změny a nové testování. První let tohoto stroje byl naplánován na letošní rok a první zákazníci by letadlo měli dostat v roce příštím. 

Vývoj nízkoemisních letadel vázne

Jedním z hlavních témat 53. Pařížského aerosalonu je nový trend v oblasti letecké technologie – vyrábět letouny s nižší emisí oxidu uhličitého. Podle ekologů má letecký průmysl až pětiprocentní podíl na globálních emisích skleníkových plynů a na emisích vypuštěných dopravou má letectví podíl ve výši 14 procent. Podle odborníků hrozí, že se toto množství v příštích dvaceti letech zdvojnásobí.

„Myslím, že téma ekologičtější dopravy je stále důležitější. Jak Airbus, tak Boeing, abychom jmenovali dvě společnosti, přemýšlejí, jak by mohly zlepšit své výrobky a použít nové technologie,“ upozornil specialista na leteckou bezpečnost společnosti Accenture John H. Schmidt. 

Odvětví se proto snaží do roku 2050 snížit emise o polovinu ve srovnání s rokem 2005. Ale ani biopaliva, ani elektrická letadla nejsou zdaleka zralá a budou vyžadovat systémové změny. Hladký vývoj nových technologií navíc komplikuje délka povolovacích procesů. Zůstává proto otázkou, za jak dlouho se technologické vyhlídky podaří využít v praxi. 

„Už dnes se na krátkých tratích nebo pro výcvik mohou používat letadla na elektřinu nebo hybridní. Jenže to má stále technický problém: baterie dnes nemají takovou energetickou hustotu jako uhlovodíková paliva. To se zatím nepodařilo dohnat, i když na tom giganti intenzivně pracují třeba tak, že koupí menší firmu, která se tím zabývá,“ zhodnotil letecký publicista Martin Velek.

Loni zažívalo letectví žně, letos se nic takového nečeká

Loni se přitom letectví dařilo. Jen Airbus a Boeing dodaly na trh více než 1600 letadel a jejich hegemonii posílilo pohlcení bezprostředních konkurentů, firem Bombardier a Embraer. Odvětví poháněl růst letecké přepravy zejména v Asii, který měl vést během 20 let ke zdvojnásobení počtu letadel ve světě, k téměř 40 tisícům strojů v provozu v roce 2038.

Zakázky zajistily Airbusu a Boeingu práci na sedm, respektive na devět let dopředu. Avšak zpožďování dodávek motorů přimělo Airbus a Boeing zaparkovat na odstavné plochy desítky „bezmotorových kluzáků“. Problémy Boeingu by mohly sice zasáhnout celý řetězec jeho dodavatelů, zatím to ale firmám dává možnost dohnat zpoždění v dodávkách.

I proto se letos žádné rekordní objednávky neočekávají: uzavřít by se na přehlídce mohlo 400 až 800 objednávek a příslibů, loni přitom bylo uzavřeno 959 objednávek. „Všichni vnímají, že zpomalení ekonomického růstu globálně, zvýšení ceny paliva, potenciálně vyšší zdanění paliva můžou znamenat ochlazení optimismu v celé letecké dopravě,“ myslí si investiční bankéř C Corporate Finance Petr Kováč.

Boeing je optimistický a zveřejnil výhled, kde počítá do roku 2039 s 40 tisíci letadel, nyní je to asi 23 tisíc. Jak bohatne Asie, lidé chtějí cestovat a nízkonákladové aerolinky jim jdou vstříc.
Martin Velek
letecký publicista

Ekologické i bezpečnostní výzvy, vznik nových ekonomických modelů zejména v oblasti služeb a údržby anebo přetlačování mezi výrobci letadel a zařízení o marže urychlují konsolidaci odvětví. Týden před aerosalonem se americké firmy Raytheon a United Technologies dohodly na fúzi. Vznikne tak jedna z největších zbrojních a leteckých firem na světě.

2 minuty
Začal největší aerosalon světa
Zdroj: ČT24

Le Bourget se v pořádání největší letecké přehlídky na světě střídá ob rok s letištěm Farnborough u Londýna. Na seznamu 2461 vystavovatelů je i deset zástupců Česka.

První čtyři dny přehlídky jsou vyhrazeny odborné veřejnosti, další tři dny veřejnosti široké. Předloni 180 tisíc z 322 tisíc návštěvníků představovala široká veřejnost. V programu se podle webu aerosalonu počítá s letovými ukázkami desítek strojů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 31 mminutami

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
13:34Aktualizovánopřed 1 hhodinou

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 4 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 10 hhodinami

Americká vláda pozastavuje část sankcí proti ruskému Lukoilu

Americká vláda pozastavuje část sankcí proti ruskému ropnému gigantu Lukoil. Zdůvodňuje to snahou umožnit čerpacím stanicím mimo Rusko udržet provoz. O čtvrtečním oznámení Washingtonu informuje agentura AFP.
před 22 hhodinami

Minoritní akcionáři ČEZu podali žalobu na stát kvůli windfall tax

Spolek minoritních akcionářů energetické společnosti ČEZ podal žalobu na stát kvůli windfall tax. Mimořádná daň z neočekávaných zisků podle spolku menšinové akcionáře společnosti poškodila, uvedl ve čtvrtek server iRozhlas.cz.
včera v 16:19

Meziroční inflace zvolnila na 2,1 procenta, odhadl ČSÚ

Meziroční inflace je nejnižší od letošního dubna, v listopadu zpomalila na 2,1 procenta z říjnových 2,5 procenta. Vyplývá to z předběžného odhadu, který zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně spotřebitelské ceny v listopadu klesly o 0,3 procenta. Konečnou hodnotu listopadové inflace zveřejní ČSÚ 10. prosince, v předchozích měsících její hodnotu pokaždé potvrdil.
včeraAktualizovánovčera v 14:10

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
včera v 12:06
Načítání...