Výdejních oken je víc než na jaře. Majitele restaurací to však údajně nespasí

Události ČT: Výdejních okének přibylo. Tržby v restauracích jsou však nízké (zdroj: ČT24)

V Česku je momentálně otevřeno víc restauračních výdejových okének, než tomu bylo na jaře, ukazují to data dvou největších stravenkových firem. Lidé v prvních dnech od opětovného omezení hospod a restaurací nakoupili jídlo na stravenky na více než jedenácti stovkách míst. Průměrná útrata v takzvaném hladovém okně je 136 korun.

Majitelé restaurací, hospod, kaváren nebo barů museli nedávno zcela zavřít své provozy. Jedinou možností, jak podniky alespoň částečně udržet v chodu, bylo otevření výdejních okének.

Pro podnikatele je nyní velmi důležité, aby o své zákazníky nepřišli. Například jedna z majitelek bistra v Děčíně Jana Domesová tvrdí, že pokud si zákazníci pro jejich polévky nepřijdou k okénku, budou muset zavřít. „Jsme matky samoživitelky a všechny úspory už jsou pryč. Jsme živy z lidí, kteří sem chodí na svačiny z práce. Jenže teď nepracují, jsou na homeoffice,“ řekla. 

Zájem o nákup hotových jídel či nápojů z okénka je nyní větší než na jaře. „V tuto chvíli evidujeme přes 1100 výdejových okének, to je o patnáct procent víc než při prvním lockdownu,“ uvedl Jan Ryba ze společnosti Endenred, která nabízí stravenky Ticket Restaurant. 

Také generální ředitel společnosti Sodexo Benefity Daniel Čapek si myslí, že situace je momentálně mnohem lepší než před půl rokem. „Propad za první tři dny nového úplného uzavření restaurací je tentokrát jen 40 procent, v dubnu a květnu to bylo v průměru o 80 procent,“ uvedl.

Restaurace zareagovaly okamžitě

Restaurace a další provozovny stravování byly na podzim o něco lépe připravené na uzavření. Okénka zprovoznily téměř hned. Na druhou stranu se podnikatelé shodují, že okénka je nezachrání. „Nevyděláme ani na energie, natož na nájem, který tady je,“ stěžuje si Pavel Palouš z pražské restaurace a pivovaru Cobolis. 

V provozovně pracují tři desítky zaměstnanců. Zatím nikdo z nich nedostal výpověď, klidní však nejsou. „Nevíme, co bude dál. Pokud se to opravdu otevře za tři týdny, tak my už teď musíme vařit na Vánoce, ale když se to neotevře, tak budeme mít navařeno spoustu silného vánočního piva, které nebudeme schopni prodat,“ popsal Palouš.  

Tržby ve stravování letos do srpna klesly meziročně o 40 miliard, tedy zhruba o 36 procent. Asociace rastauratérů a hoteliérů očekává, že do konce roku by mohly podniky přijít o dalších dvacet miliard korun.