Schillerová i Havlíček jsou připraveni jednat o vstupu státu do Smartwings

1 minuta
Události: Stát a aerolinie Smartwings
Zdroj: ČT24

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) ani ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) se nebrání odkupu čínského podílu ve skupině Smartwings, do níž patří i České aerolinie (ČSA). Řekli to v úterý pro Českou televizi.

Schillerová již v polovině dubna uvedla, že by ČSA měl koupit stát. „Bylo by nejlepší je (ČSA) koupit. Ale je tam už také nějaký zahraniční strategický partner, což vidím jako problém. Musíme se o tom bavit,“ řekla tehdy Hospodářským novinám (HN). 

Menšinovým majitelem Smartwings Group je obří čínský státní konglomerát Citic Group, celkově je akcionářská struktura Smartwings různorodá. Podle výroční zprávy patřilo koncem roku 2018 jedenáct procent akcií firmě Unimex Group (kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal) a stejný podíl měl i Roman Vik, který je generálním ředitelem Smartwings. Společnost Canaria Travel (patřící pod Unimex Group) držela 27,7 procenta. Chinese International Group Corporation Limited – nyní patřící pod Citic – držela 49,9 procenta.

A právě Roman Vik nyní pro DVTV uvedl, že čínský fond Citic je ochoten prodat státu svůj podíl za korunu.  

Dodal také, že pokud stát poskytne firmě Smartwings záruku na komerční úvěr přibližně 100 milionů dolarů (zhruba 2,5 miliardy korun), má firma velké šance na to znovu rozjet své podnikání. „My jako akcionáři, protože tomu projektu věříme, jsme připraveni ty naše akcie státu za tu záruku zastavit,“ řekl Vik.

 „V tuto chvíli to není na pořadu dne, ale všechna témata jsou k jednání. Nevím, za jakých by to bylo podmínek, nevím, co by bylo s tím dalším podílem, který patří jinému vlastníkovi,“ reagovala nyní Schillerová.

Havlíček byl konkrétnější. „Do majetkových vztahů Smartwings nezasahujeme. Uvědomujeme si ale, že ekonomická situace ve společnosti je v důsledku koronaviru špatná. Hledáme pro Smartwings řešení, ideálně na bázi záruk nebo úvěrů. Pokud bude zájem podíl převést, jsme připraveni jednat.“

Smartwings postihlo loni celosvětové odstavení letadel Boeing 737 MAX. Patří jí sedm těchto strojů, které mají zákaz létání. Letos pak byla zasažena – stejně jako další aerolinie po celém světě – důsledky pandemie koronaviru. 

Dražší pád než pomoc před krachem

Schillerová pak po uveřejnění článku v HN na Twitteru uvedla 16. dubna, že nic zestátňovat nechtěla a nechce. „ČSA jsem uvedla jako příklad strategicky důležité firmy. Její pád by ve výsledku vyšel Českou republiku dráž než případná pomoc před krachem.“

A zmínila i formu pomoci, kterou si dovede představit: krátkodobý majetkový vstup. „To je na Západě obvyklý nástroj. Z USA známe například úspěšný program TARP, který pomohl během finanční krize udržet třeba automobilku GM nebo pojišťovnu AIG zaměstnávající desetitisíce lidí.“

Flotila Českých aerolinií se skládá z 13 letadel (jeden Airbus A330, šest Airbusů A319, pět ATR 72 a jeden Boeing 737-800), uvádějí stránky společnosti. Počátkem loňského roku firma zaměstnávala necelých sedm stovek pracovníků. 

Koncem dubna poskytl Jiří Šimáně rozhovor HN, v němž se uvádělo, že Smartwings zaměstnává zhruba 2,5 tisíce lidí. Pravidelná letecká spojení má do více než 80 destinací, loni přepravila šest milionů cestujících. Za rok 2018 měly provozní výnosy celkem 20,5 miliardy korun, hrubý zisk dosáhl 118 milionů korun.

Oba ministři, Schillerová i Havlíček, také již dříve uvedli, že byla chyba, když stát v minulosti České aerolinie prodal. 

O pomoci aeroliniím, jejichž obor je pandemií koronaviru zasažen velmi tvrdě, jednají některé evropské státy. Podpora se našla také v USA, ale nikoliv třeba v Austrálii.

Komu pomoci a jak?

Italská vláda v červnu převezme plnou kontrolu nad aerolinkami Alitalia. Minulý měsíc to oznámil tamní ministr průmyslu Stefano Patuanelli, podle něhož by letecká společnost jinak kvůli koronavirové krizi zkrachovala.

Alitalia je od května 2017 pod zvláštní správou. Paralýza leteckého odvětví vlivem pandemie nemoci covid-19 jen završila vleklé problémy firmy, již chtěla italská vláda původně prodat soukromým investorům. Někdejší italské národní aerolinky vznikly krátce po druhé světové válce. Za 70 let své existence byl podnik v zisku jen párkrát, navzdory několika reorganizacím a finančním injekcím.

Německá vláda počítá s možností, že stát dočasně vstoupí do velkých firem, které se dostanou do vážných problémů. Nejčastěji se v této souvislosti hovoří právě o aerolinkách Lufthansa, které kvůli drastickým omezením letového provozu podle svého prohlášení každou hodinu přicházejí o milion eur.

Evropská komise toto pondělí schválila Francii navrhovanou státní pomoc v objemu sedmi miliard eur (zhruba 190 miliard Kč) pro leteckou společnost Air France. Tři miliardy jim půjčí stát, který bude ručit až za 90 procent zbylých úvěrů od šesti bank. Aerolinky Air France jsou součástí francouzsko-nizozemské skupiny Air France-KLM. O plánované státní pomoci pro aerolinky v dubnu informoval francouzský ministr financí Bruno Le Maire. Zároveň uvedl, že se zestátněním skupiny Air France-KLM se prozatím nepočítá. Vlády Francie a Nizozemska v současnosti v této skupině vlastní zhruba 14procentní podíly.

Nizozemská část skupiny, aerolinky KLM, pak obdrží od tamní vlády dvě až čtyři miliardy eur, uvedl v dubnu nizozemský ministr financí Wopke Hoekstra.

Americká vláda se už zavázala podporovat domácí letecké společnosti v krizi pomocí záchranného balíčku v objemu několika miliard dolarů. 

A komu nepomoci

Druhá největší australská letecká společnost Virgin Australia v dubnu oznámila, že dobrovolně vstoupila pod vnější správu, která by měla zajistit rekapitalizaci podniku. Správy nad společností Virgin Australia se ujali administrátoři z poradenské firmy Deloitte. Aerolinky se na tyto administrátory obrátily poté, co australská vláda odmítla jejich žádost o půjčku 1,4 miliardy australských dolarů (přes 22 miliard korun).

Společnost Virgin Australia přímo zaměstnává kolem 10 tisíc lidí. Hlavními akcionáři aerolinek Virgin Australia jsou singapurská letecká společnost Singapore Airlines, firma Etihad Airways ze Spojených arabských emirátů a čínské konglomeráty Nanshan Group a HNA Group. Desetiprocentní podíl v podniku pak vlastní britský miliardář Richard Branson.

Australský ministr financí Josh Frydenberg uvedl, že jeho vláda „nehodlá zachraňovat pět zahraničních akcionářů s velkými finančními zdroji, kteří vlastní 90 procent těchto aerolinek“. „Ve většině zemí se vlády v této bezprecedentní krizi pro leteckou přepravu rozhodly svým aerolinkám pomoct. V Austrálii se to bohužel neděje,“ reagoval na postoj australské vlády Branson, uvedla ČTK. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 3 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 3 hhodinami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 10 hhodinami

Fiala připravil nové vládě zprávu o stavu Česka

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) zveřejnil zprávu o stavu země, v pondělí při výměně vlády ji předá svému nástupci Andreji Babišovi (ANO). Materiál s fakty a daty připravil, aby Česko mohlo pokračovat bez chaosu, řekl ve videu na síti X natočeném ve vyklizených prostorách vlády. Česko je ve velmi dobré kondici, dodal.
08:49Aktualizovánopřed 10 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 23 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
včera v 06:00

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
12. 12. 2025

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
12. 12. 2025
Načítání...