Zájem zákazníků o regionální potraviny znovu roste. Z analýz prodeje vyplývá, že už zčásti pominuly obavy z dražších lokálních produktů způsobené vysokou inflací. Někteří drobní výrobci ale mají problém dostat své zboží do velkých řetězců.
Roste zájem o regionální potraviny. Malí farmáři míří mimo supermarkety
Rodinné řeznictví z Dlouhé Lhoty u Benešova nabízí maso a produkty z něj hlavně ve vlastním obchodě v Praze. Z celé nabídky jsou nejoblíbenější hotová jídla ve sklenicích. Týdně jich vyrobí až patnáct set.
„Mě obchod baví a chtěl jsem ho dál rozvíjet, tak jsme se snažili dostat i do řetězců, ale tvrdě jsme narazili,“ říká jeho majitel Zdeněk Absolon. „Mohl bych jim to tam prodávat, ale na každé sklenici bych tratil několik desítek korun,“ říká.
Pokud výrobek není známý, je složité získat příplatek jen proto, že jde o lokální potravinu, podotýká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. „My z dat víme přesně, co jsou ještě lidé za různé výrobky ochotni zaplatit. Pokud lokální výrobce už má silnou značku, tak tam si dokáže říct téměř jakoukoliv cenu,“ vysvětluje.
Pod záštitou ministerstva zemědělství funguje nově v centru Prahy prodejna s regionálními produkty – nabídku bude upravovat tak, aby představila co nejvíc výrobců z celé republiky. Sortiment bude měnit i podle aktuální poptávky. Za první dny lidé kupovali hlavně mošty, mléčné výrobky nebo pečivo.
Přání zákazníků zohledňují i v prodejně s lokálními produkty v Chrudimi. „Když vyjadřují, že by chtěli třeba víc pomazánky od nějaké mléčné farmy, tak poptáme pomazánky,“ popisuje Regina Gaulitz z chrudimské prodejny. „My máme součástí výrobnu, kde zařazujeme čím dál tím víc našich dezertů a myslím si, že i díky tomuhle je ten zájem větší a větší.“
„V období, kdy kulminovala inflace, tedy na přelomu let 2022 a 2023 Češi při nákupech potravin kladli mnohem menší důraz na to, aby produkty, které kupují, byly lokální,“ říká ředitel výzkumné společnosti NIQ Karel Týra.
Teď znovu při rozhodování o nákupu hraje roli původ zboží, a to i v případě levnějších takzvaných privátních značek.