Obchody už se zahřívají na Vánoce, lidé začínají nakupovat. Prosinec bývá stomiliardový

Události: Vánoce se blíží, nákupní horečka s nimi (zdroj: ČT24)

Obchody už začínají lákat zákazníky na předvánoční nákupy. Za necelé čtyři týdny přijde první adventní neděle. Podle odhadu ekonomů letos každý Čech utratí za vánoční dárky v průměru přes šest tisíc korun. Podobnou částku pak i za související věci jako potraviny nebo alkohol. Na nápor zákazníků už se připravují i sklady, obchody a e-shopy. Prosinec bývá pro obchodníky ráj – začíná advent, lidé slaví Mikuláše, Vánoce a Silvestra.

V prosinci lidé utratí nejvíc z celého roku, celkem přes 100 miliard korun. Například internetový obchod Amazon rozjel nábor brigádníků do expedice – před Vánocemi jich shánějí tři tisíce navíc. Objem objednávek se totiž oproti standardnímu období navýší až čtyřnásobně.

„Máme naprosto stejný přístup k sezonním zaměstnancům jako ke kmenovým zaměstnancům. Mají stejné benefity, využívají dopravu zdarma, obědy zdarma v době peaku, mají stejnou hodinovou sazbu, takže naprosto rovný přístup,“ říká ředitel Amazonu Michal Šmíd.

Také kamenné obchody posilují. „Je to nejvytíženější období, takže nabíráme brigádníky tak, abychom byli schopni obsloužit tak velké množství zákazníků,“ popisuje mluvčí Tesco Václav Koukolíček.

I potraviny, hlavně suroviny na pečení, se podle obchodníků prodávají víc. Pokud jsou ve slevě, z obchodů mizí během několika hodin.

E-shopy se připravují na vrchol roku

A na konec roku se připravují také e-shopy, které první vánoční objednávky začaly odbavovat už na přelomu září a října. Zákazníci letos podle nich začali s přípravou dřív než loni. Prodejci už naplnili své sklady. 

„Oproti loňskému roku jsme kapacitu kusů navýšili asi o 600 tisíc, aktuálně se pohybujeme kolem 2,5 milionů kusů skladem,“ říká vedoucí manažer expedice Mall.cz Vladimír Vlásek. Hledat zboží v regálech, balit ho nebo nakládat k rozvážce tam bude s přibývajícími objednávkami až trojnásobek pracovníků oproti normálu.

V současnosti v tomto e-shopu jezdí po rampách na expedici jen několik balíků za minutu. Změnit by se to mělo podle prodejce se začátkem druhého listopadového týdne, kdy očekává nárůst z 30 tisíců vyexpedovaných objednávek denně na 50 tisíc.

Rozhodování zákazníků
Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci

„Zákazníci se letos evidentně připravují už dříve, neboť návštěvnost stránek i obrat se meziročně zvedl v říjnu o 25 procent,“ potvrzuje mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá. Řada zákazníků u nich bude nakupovat už po několikáté.

Vůči e-shopům jsou lidé při nákupech loajálnější než kdykoli dřív. Cenu, na kterou ještě před pěti lety dala čtvrtina lidí, předčila spolehlivost prodejce. „Zákazníci jsou v Čechách konzervativní, a jakmile najdou e-shop, který jim dodává služby, které očekávají – je spolehlivý – tak již nemají důvod potom tento e-shop měnit. Je samozřejmě rozdílné, u jakého je to druhu zboží,“ říká předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

U jakého zboží se lidé rozhodují podle ceny
Zdroj: ČT24

Stále podle ceny rozhoduje skoro polovina lidí, kteří nakupují spotřebiče nebo mobily. Pro levnější zboží jdou naopak za osvědčeným internetovým prodejcem.

Zboží, u kterého se lidé rozhodují podle prodejce
Zdroj: ČT24

„Zvyšující se četnost nákupů on-line a také loajalita ke konkrétním internetovým obchodům jen potvrzují nadále stoupající kvalitu zboží a služeb, které české e-shopy svým zákazníkům nabízí. Před blížícím se vrcholem nákupní sezony v podobě Vánoc tak můžeme očekávat další rekordní výsledky naší e-commerce,“ dodává předseda asociace.