Na trh s módou přišli noví hráči, obliba slev zůstává silná. Jak pět let prosperity míchalo kartami

Do světa módy vstoupily řetězce Lidl a Pepco, začal ústup asijských tržnic a stále více lidí při nákupu oblečení a obuvi kombinuje jak internet, tak kamenné prodejny. A zároveň s tím přetrvává fenomén slev. Pět tučných let, které Česko od roku 2014 jako celek zažilo, se projevilo i v módě. Tedy v byznysu, který stojí více než mnohé jiné na rychle se měnících nákupních zvycích a který musí pružně reagovat na čas krize nebo čas prosperity.

Před pěti lety doznívalo v tuzemsku těžké období světové finanční krize (v Česku 2009 až 2013). Více než polovina lidí během ní nakupovala méně oblečení, vybírala levnější prodejny a vyčkávala s nákupem na výprodeje. Mnozí nakupovali, jen když to bylo nezbytně nutné. Své nákupní zvyky měnili zejména lidé s nižšími příjmy, obyvatelé menších sídel či pravidelní zákazníci hypermarketů a tržnic, ukázal v roce 2010 průzkum společnosti Incoma GfK.

Jiné průzkumy poukazovaly na to, že například v roce 2009 klesla nákupním centrům kvůli krizi návštěvnost meziročně až o třicet procent, což nejvíce pocítily právě prodejny s módou. 

Od té doby se hodně změnilo. Hospodářský výkon Česka začal prudce stoupat. Měnila se i podoba obchodní sítě pro oblečení a móda, hráči na trhu, nákupní zvyklosti, objevily se nové požadavky zákazníků.  

V roce 2014 byly hlavními místy pro nákup oděvů a obuvi prodejny Deichmann, následované řetězcem Tesco (FF) a C&A. V první pětici se pak ještě umístily podle tehdejší studie GfK Fashion prodejny Baťa a Sportisimo. O pět let později se vedoucí skupina kamenných prodejen promíchala. Nová studie GfK Fashion 2019 zmiňuje na prvním místě Sportisimo, za ním pak Lidl a Deichmann. První pětku doplňují Tesco (FF) a C&A. 

Když se pak ještě připočtou stále sílíci internetové obchody pro nákup módy, prádla, oblečení a obuvi, vyjde jako „skokan pětiletky“ řetězec Lidl. Jeho Lidlshop.cz se totiž prosazuje i v této sféře, spolu se Sportisimo.cz se dostal na třetí internetovou příčku.

V této kategorii nyní vyhrál Bonprix.cz a druhý byl Zoot.cz (nyní v tříměsíční ochraně před věřiteli). Před pěti lety bylo přitom pořadí prvních tří Aukro.cz,  Bonprix.cz a Tchibo.cz. 

Lehce odlišný pohled nabízí vyhledávač oblečení Glami.cz. Jako desítku hlavních hráčů v českém on-line světě módy uvádí firmy Bonprix, Sportisimo, AboutYou, Zoot, E-obuv, H&M, Deichmann, Astratex, A3 Sport a Zara. 

  • 2018          135
  • 2017           115
  • 2016             98
  • 2015             81
  • 2014             67
  • Zdroj: APEK a Heureka (2019)

Růst nákupů na internetu a vzestup e-shopů je nepopiratelným fenoménem posledních let. Zatímco v roce 2013 udávalo 53 procent dotázaných, že oděvy a módu nakupují výhradně v kamenné prodejně, o pět let později jich bylo jen 44 procent. Těch, kteří nakupují pouze na internetu zůstal přitom stejný podíl (7 procent).

Přibývá tak spotřebitelů, kteří využívají obou kanálů a do svého rozhodování stále víc zapojují on-line platformy. Podle studií GfK FutureBuy v letech 2013 a 2018 jich je 49 procent, o devět procentních bodů více než dříve. A právě v segmentu Oděvy/móda je těchto „obojživelníků“ nejvíce ze všech sledovaných částí trhu. Odborníci pak k tomu dodávají, že propojovat „bricks and clicks“ dává pro obchodníky smysl.  

S růstem prosperity a širší nabídky slábne pozice asijských prodejen a tržišť. V době krize tam podle některých průzkumů nakupovalo přes dvacet procent populace. Ve studii GfK Fashion 2019 uvádělo opakovaný nákup v těchto místech 12 procent dotázaných, jednorázový  nákup zmiňovalo 14 procent. 

Orientaci na kombinaci kamenných obchodů a e-shopů potvrzuje i studie EY z roku 2017. Podle ní například 80 procent mladých lidí (a zhruba polovina ostatních) v kamenných obchodech přes chytrý telefon srovnává cenu, hledá recenze nebo si zboží fotí. Kamenné obchody nadále hrají při nákupu oblečení důležitou roli díky inspiraci a možnosti „vyzkoušení“. 

Studie také ukázala, že právě u oblečení panují mezi ženami a muži největší rozdíly v nákupním chování. Ženy (58 procent dotázaných) nakupují v porovnání s muži (26 procent) oblečení mnohem více pro radost. Jen o trochu níže stojí pro ženy obnovení šatníku či nakupování ve slevách. 

U mužů je hlavní motivací nahrazení obnošených kousků (76 procent) nebo pořízení zcela nového druhu do jejich šatníku (43 procent). 

Vývoj HDP (v %)
Zdroj: ČSÚ/ČNB

Ani přes pětiletý vzestup hospodářství ovšem nepolevuje obliba slev. 

„Podle výsledků studie GfK Fashion 2019 nakoupí ve slevách, akcích a výprodejích zákazníci téměř šedesát procent oblečení a obuvi. Nejčastěji takto nakupují v posezonních výprodejích, následují akce z reklamních letáků a slevy vázané na věrnostní programy a registrace u prodejce,“ uvedl Zdeněk Skála z GfK Czech. Za uplynulých pět let tak došlo jen k mírnému poklesu obliby slev, a to ze 63 na 58 procent. 

Slevy máme rádi

K tomu Skála dodává, že „v některých prodejnách jsou podle respondentů slevy tak časté, že v nich prakticky nikdy nenakupují za plné ceny“. Nejčastěji byly v této souvislosti zmiňovány prodejny Lidl, Sportisimo a Tesco F&F. 

K zajímavému závěru došel Tomáš Molnár z EY. Na základě studie EY z roku 2017 podotkl, že „rostoucí tendence nákupu oděvů u mladé generace pouze na základě slev je alarmující a svědčí o nedostatečném cílení komunikace a budování vztahu se zákazníkem ze strany značek a obchodníků“. Na slevy tehdy nejčastěji reagovala mladá generace (59 %), speciálně mladé dívky a ženy (71 %), které cíleně vyhledávaly výhodné nabídky. A zatímco muži jdou do obchodů často s jasným cílem i představou o značce, až 40 procent žen se rozhoduje teprve v obchodě o tom, jaký produkt a kterou značku si koupí.

I loňský rok byl pro obchodníky úspěšný

Úspěšné roky obchodníků, nejen s módou, potvrzují také statistici. Podle jejich propočtů rostly maloobchodní tržby (bez aut) loni pátým rokem za sebou. Jen loni se meziročně zvýšily téměř o pět procent. O rok dříve se přitom vzestup přibližoval bezmála šesti procentům. 

Spotřeba domácností přitom byla loni hlavním tahounem české ekonomiky. Lidé měli zájem především o počítače a telefony, oděvy a obuv, stejně tak například o výrobky pro sport a rekreaci. Ekonomové sice odhadují, že letos zřejmě růst spotřeby poleví, ale i tak bude stále velmi silná. Je to dáno rekordní zaměstnaností a solidním zvyšováním mezd. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Česko je největší vývozce dřeva v Evropě. Přichází tím ročně o stovky milionů

Česká republika se v poslední dekádě stala největším vývozcem surového dřeva v Evropě, předstihuje i takové lesnické velmoci jako Německo, Francii, Norsko nebo Finsko. Jak zjistil reportér Filip Černý z pořadu ekonomické publicistiky Bilance, tento stav je pro zemi velikosti Česka paradoxní a má dopady na její ekonomiku i samotné lesy. Země tak má pozici rozvojového státu, protože jí chybí dostatečné výrobní a specializované kapacity.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

ČEZ vyplatí dividendu z loňského zisku 47 korun za akcii, celkově 25,3 miliardy

Energetická společnost ČEZ vyplatí svým akcionářům dividendu z loňského očištěného zisku 47 korun za akcii. Celkově tak mezi akcionáře rozdělí 25,3 miliardy korun, stát jako většinový akcionář dostane přes 17,6 miliardy korun. Rozhodla o tom valná hromada podniku. Schválila tak návrh představenstva ČEZu. Výše dividendy odpovídá osmdesáti procentům loňského očištěného zisku firmy.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Dění na Blízkém východě divoce hýbe s cenami ropy a plynu

Aktuální dění na Blízkém východě způsobilo růst cen ropy a plynu. Ropa se dostala na nejvyšší hodnotu za pět měsíců. Pohonné hmoty v tuzemsku už od minulého týdne mírně zdražují. Po útoku Íránu na vojenskou základnu USA v Kataru ale cena ropy smazala původní zisky a zase klesala o více než pět procent.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Vězeňské službě by mohly vzrůst platy

Od července mají dozorcům a strážným ve věznicích vzrůst výdělky o tři tisíce korun, tedy stejně jako policistům, hasičům nebo celníkům. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) předloží návrh na zvýšení platů vládním kolegům ve středu. Podle ředitele Vězeňské služby Simona Michailidise je narovnání podmínek mezi bezpečnostními složkami nutné. Momentálně ve sboru vězeňské služby chybí lidé, někteří kvůli lepším podmínkám odešli právě k policii nebo do armády.
před 20 hhodinami

Ceny bydlení budou podle Rusnoka ještě dlouho mířit nahoru

Potraviny budou dál zdražovat a tlačit v příštích měsících inflaci vzhůru, rostou i služby, ale větší starosti dělá exguvernérovi České národní banky Jiřímu Rusnokovi oblast bydlení. Cítí tam větší strukturální problém, který bude ještě po dlouhou dobu ceny tlačit nahoru. Hlavně nevidí, že by bylo brzy nějaké efektivní řešení. Podle Rusnoka se politikům buď nechce tento problém řešit, anebo je to v nějakém konfliktu s jejich programem. Potraviny jsou pak podle něj hodně závislé na evropském světovém trhu a domácí faktory nehrají takovou roli. Ohledně služeb to bude podle Rusnoka velmi záviset na vývoji cen pracovní síly, protože služby jsou náročné na práci a dochází k návratu reálných mezd na bývalou úroveň čili k určitému dohánění ztrát. Exguvernér byl hostem Otázek Václava Moravce.
22. 6. 2025

Paliva mohou zdražit kvůli útoku USA v Íránu

Americké údery v Íránu nejspíš zintenzivní další zdražování pohonných hmot v Česku. Zapojení USA do konfliktu na Blízkém východě totiž výrazně posouvá riziko další eskalace konfliktu v regionu, na což budou reagovat i ropné trhy. Ceny paliv tak v příštích dnech vzrostou v řádu korun za litr, v krajním případě mohou překonat i čtyřicetikorunovou hranici. Růst cen navíc bude zřejmě trvat delší dobu. Vyplývá to z komentářů analytiků pro ČTK.
22. 6. 2025

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
21. 6. 2025

Budoucnost ruského hospodářství závisí na cenách ropy, míní ekonomka Matesová

„Už není z čeho dolévat zdroje a živit válečnou ekonomiku,“ řekla ve vysílání ČT24 ke stavu ruského hospodářství ekonomka a bývalá zástupkyně Česka ve Světové bance Jana Matesová. Ruský ministr hospodářství Maxim Rešetnikov už ve čtvrtek varoval, že tamní ekonomika je na pokraji recese. Podle Matesové závisí její budoucnost na cenách ropy. Ruská ekonomika totiž podle ní byla vždy závislá na vývozu nerostných surovin.
20. 6. 2025
Načítání...