Letiště Praha čeká návrat na předkrizovou úroveň do roku 2026. Letový provoz to bude mít těžší

46 minut
Byznys ČT24 – Jak se pandemie podepsala na budoucnosti letecké dopravy
Zdroj: ČT24

Letiště Praha by se mohlo dostat na předkrizovou úroveň kolem roku 2025 či 2026, odhadl v pořadu Byznys ČT24 předseda představenstva Jiří Pos. Prognózy ukazují, že v té době se mohou počty odbavených cestujících vrátit na čísla z roku 2019. „Ale to všechno za předpokladu, že nebudou přetrvávat ochranná opatření a omezení volného pohybu osob, zejména ze třetích zemí mimo EU,“ dodal.

Provoz na Letišti Václava Havla v Praze se postupně obnovuje. V červenci odbavilo více než 600 tisíc pasažérů. Přesto je letový provoz nadále hluboko pod normálem. Letiště se vzpamatovává z dopadů koronavirové krize. V loňském roce kvůli omezení odbavilo nejméně pasažérů za posledních 25 let.

Od počátku letošního roku odbavilo přes dva miliony cestujících a za celý letošní rok se odhaduje 3,7 milionu, řekl Pos. V příštím roce by to mohlo být sedm až osm milionů cestujících. Společnost by tak mohla překročit bod, kdy je schopna pokrýt své provozní náklady. 

Rekordu se letišti podařilo dosáhnout v roce 2019, kdy odbavilo 17,8 milionu cestujících. 

Postupně přibývají další destinace

Zvláště poslední dva měsíce přinášejí na letišti oživení. „Od září nám mnohé společnosti potvrzují nová spojení,“ přidal další naději předseda představenstva s dovětkem, že ještě například nejde o denní frekvenci. 

Prioritou nyní je obnovit spojení do klíčových destinací v Evropě, do hlavních měst a dalších významných míst typu Milána. „Ze 45 top destinací máme nyní spojení do 40.“

Další prioritou pak bude obnova dálkových linek. V příštím roce se tak očekává spojení do USA a Jižní Koreje. 

  • Letiště Václava Havla Praha je největším tuzemským letištěm. V roce 2019 před covidovou krizí odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících. Po vypuknutí pandemie ovšem letiště prudce zasáhla letecká krize, loni tak provoz klesl meziročně o 79 procent pasažérů. Celkem jich letiště v roce 2020 odbavilo 3,66 milionu, což bylo nejméně za posledních 25 let. 
  • Skupina se loni propadla do provozní ztráty 687 milionů korun z předloňského provozního zisku 4,7 miliardy korun. Kvůli krizi a oslabení provozu propustila zhruba osm set zaměstnanců. Před krizí mělo letiště asi 2900 pracovníků, celá skupina přes deset tisíc. V současnosti provoz na letišti postupně roste, stále je však hluboko pod normálem.
  • Zdroj: ČTK, ČT24

Letiště také například koordinuje marketingové aktivity s hlavními tuzemskými turistickými centrálami. Z 35 provozoven gastro jich je nyní otevřeno 34, z 95 procent pak obnovily svůj provoz retailové prodejny. 

Pos pozoruje zotavení „v dovolenkovém segmentu“. Jako poslední přijdou na řadu dálková propojení, kde bude návrat opožděný. Například spojení s Vietnamem, Tchaj-wanem či s Jižní Amerikou.  

Věří také, že do roku 2028 bude zavedeno velmi dlouho zvažované železniční spojení na letiště.

Vývoj letového provozu
Zdroj: ČT24

Generální ředitel Řízení letového provozu Jan Klas v pořadu zavzpomínal na některé kroky, které společnost v době pandemie musela přijmout. „V začátku jsme si vyhodnotili jako největší riziko karanténu. Pokud by v ní byla větší část zaměstnanců, tak by bylo těžké udržet i snižující se provoz.“ Při něm bylo nutné například zajistit dovoz zdravotnických pomůcek za zahraničí.

V nejhorších dobách pak došlo k oddělení provozního personálu od ostatních kategorií. Firmě se nakonec podařilo velké karanténě zabránit a udržet provoz. Klas také zmínil, že bylo těžké udržet návyky personálu, takže museli přidávat hodiny na simulátoru, aby udrželi bezpečnost provozu.

„Nyní je velká výzva, abychom bez velkých výkyvů zvládali postupný nárůst provozu, který už naštěstí přichází,“ uvedl generální ředitel. V současné době je tak provoz na šedesáti procentech předkrizového období, byť za celý letošní rok je to ještě „hluboko pod padesáti procenty“.

Jaké bude letectví?

Klas však neví, zda se vůbec někdy podaří dostat letový provoz nad předkrizovou úroveň. Nyní je sice prioritou zotavení z krize, ale letectví čekají další výzvy. Například tlaky spojené s očekáváním ohledně životního prostředí.

Zmínil, že letectví je nyní vnímáno jako významný znečišťovatel, bude proto důležité zlepšit jeho image. „Je důležité, aby si letecká doprava obhájila svoji pozici.“ V této souvislosti zmínil odklon od největších typů letadel a přechod k nové generaci úsporných strojů. Pro Prahu by také mohlo být šancí, že se příliš neosvědčil koncept velkých hubů. 

Smartwings přežily a rozvíjejí se

Generální ředitel a člen představenstva Smartwings Roman Vik v pořadu řekl, že se nenaplnily četné předpovědi a úvahy o tom, že tato letecká společnost nepřežije. Zmínil, že s pomocí akcionáře Unimex Group se podařilo Smartwings „plně saturovat a dosáhnout stavu, kdy každý druhý člověk, který projde Letištěm Praha vstupuje do letadel společnosti Smartwings.“

Zdůraznil, že se tak podařilo navázat na to, co společnost dělala 24 let před pandemií a podařilo se ji zachránit. Zmínil i chystaná otevírání nových linek, například do Petrohradu, do Londýna-Heathrow, na hlavní terminál letiště v Dubaji. Chystají se i lety do Ománu či na Kapverdy. Společnost také létá na všechny Kanárské ostrovy a poskytuje i spojení do Egypta. 

Letecká společnost dostala státní záruku na dvoumiliardový komerční úvěr, „ne tedy přímou dotaci jako většina leteckých společností v Evropě.“ Vik to přirovnal k tomu, že „my jedeme na normálním kole, oni jedou na elektrokole.“ Dodal, že přesto se je daří dohánět, v některých případech i předhánět. 

Společnost má úvěr na šest let a Vik věří, že toto období postačí k její plné saturaci a ke splacení úvěru všem zúčastněným komerčním bankám. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Senát USA schválil republikánský rozpočtový rámec zaměřený na daňové škrty

Američtí senátoři schválili rozpočtový rámec navržený republikány a učinili tak významný krok k prosazení programu prezidenta Donalda Trumpa na daňové škrty v hodnotě bilionů dolarů a navýšení dluhového stropu. Výsledek hlasování otevírá republikánům cestu k tomu, aby se pokusili prosadit zákon o rozpočtu v obou komorách Kongresu i přes námitky demokratů, stejně jako se jim to podařilo v prvním Trumpově volebním období, píší agentury.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Trumpova cla dopadnou na české skláře či technologické firmy

Syntetické krystaly či sklo. České firmy, pro které je americký trh velkým odbytištěm, se obávají v důsledku ohlášených cel prezidenta USA Donalda Trumpa ztráty příjmů. Oproti tomu se ulevilo třeba tuzemským výrobcům léčiv – ta jsou z tarifů vyňata. Podle Svazu průmyslu a dopravy je nyní hlavně potřeba jednat o snížení tarifů tak, aby se předešlo dramatickému dopadu na celou ekonomiku.
včera v 07:30

Akciové burzy druhým dnem zažily jízdu z kopce

Evropské akciové burzy prožily i v pátek prudký pokles. Investoři tak reagovali na dopad nových amerických cel, která prezident Donald Trump oznámil ve středu večer. Panevropský index Stoxx 600 uzavřel se ztrátou 5,1 procenta. Britský FTSE 100 i německý DAX odepsaly necelých pět procent, francouzský CAC pak přes čtyři procenta. Propad zažily trhy i ve čtvrtek. Ve výrazném minusu zakončily týden též americké akcie. Situaci vyostřila i páteční razantní odpověď Číny.
4. 4. 2025Aktualizováno4. 4. 2025

Cla jsou mimořádně radikální, odpověď bude adekvátní, řekl Šefčovič

Nová cla oznámená prezidentem USA Donaldem Trumpem jsou mimořádné radikální a pozice EU a Washingtonu zůstávají přes intenzivní kontakty velmi rozdílné. V rozhovoru se zpravodajem ČT Petrem Obrovským to uvedl eurokomisař pro obchod Maroš Šefčovič. Evropská unie podle něj chystá „bezprecedentní“ odpověď.
4. 4. 2025

Tržby obchodníků v únoru vzrostly o bezmála čtyři procenta

Tržby v tuzemském maloobchodě bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v únoru mírně zrychlily meziroční růst na 3,8 procenta. V lednu stouply podle revidovaných údajů o 3,2 procenta. V meziměsíčním srovnání se tržby obchodníků zvýšily o čtyři desetiny procenta, oznámil Český statistický úřad (ČSÚ). K meziročnímu růstu podle statistiků nejvíc přispěl prodej na internetu a pohonných hmot.
4. 4. 2025Aktualizováno4. 4. 2025

Čína vrací USA úder. Zatíží americký dovoz dodatečným clem 34 procent

Čína od 10. dubna uvalí dodatečná cla ve výši 34 procent na veškerý dovoz z USA. S odvoláním na čínské ministerstvo financí o tom informují tiskové agentury. Jde o reakci na krok amerického prezidenta Donalda Trumpa, který ve středu oznámil novou sadu cel na dovoz z většiny zemí světa. Na dovoz z Číny bude platit čtyřiatřicetiprocentní poplatek, celkové clo na dovoz z Číny do USA se tím zvýší na 54 procent.
4. 4. 2025Aktualizováno4. 4. 2025

Ochranářská cla ještě nikdy žádné průmyslové mocnosti nepomohla, říká historik

Německý ministr hospodářství Robert Habeck v reakci na nová americká cla prohlásil, že jde o nejničivější zvýšení tarifů za poslední devadesát let. Tak vysoká cla totiž USA zavedly naposledy ve třicátých letech dvacátého století v období velké hospodářské krize. „Jistě tady analogie jsou, ale musíme si uvědomit, že na počátku třicátých let přece jen nebyl svět tak globalizovaný, jako je teď,“ řekl v pořadu Události, komentáře historik Jan Rychlík.
4. 4. 2025

Zbrojovky hlásí rekordní zisky

České zbrojovky zaznamenávají rekordní výsledky. Holding Czechoslovak Group loni meziročně ztrojnásobil čistý zisk, vydělal přes třináct miliard korun. Daří se i dalším firmám v odvětví. Společnosti navíc předpokládají, že letos ještě porostou.
4. 4. 2025
Načítání...