Evropské aerolinie v čele s nizozemskou KLM žádají Brusel, aby jim pomohl na linkách Evropa–Asie v boji s konkurencí z Číny. Její náklady vycházejí v porovnání s unijními společnostmi výrazně níž. Kromě jiného proto, že nemusí oblétávat Rusko.
Evropské aerolinky prohrávají s čínskou konkurencí. Chtějí pomoc od Bruselu
Evropská unie po zahájení plnohodnotné agrese proti Ukrajině uzavřela svůj vzdušný prostor pro ruské společnosti. Moskva reagovala obdobně, aerolinky z EU tedy nesmějí létat přes Rusko. Evropské firmy nyní chtějí zajistit rovné podmínky, aby se Rusku museli vyhnout všichni, kdo přistávají v EU.
Stroj čínských aerolinek letí z Paříže do Pekingu devět hodin a sedm minut. Francouzský konkurent má stejný start i cíl, jen je jeho let kvůli jiné trase o více než dvě hodiny delší. Delší spoj se přitom prodraží – jde o palivo a poplatky, které musejí aerolinky platit státům za cestu vzduchem. Náklady evropských dopravců na cestách do Asie proto bývají vyšší až o pětinu.
„Navíc orgány Evropské unie zvyšují požadavky na ekologičnost provozu, jako je využívání drahého nízkoemisního paliva či systém emisních povolenek. K tomu máme uzavřený ruský vzdušný prostor,“ vypočítává výkonný ředitel společnosti Letuska.cz Josef Trejbal.
Síla evropských aerolinek klesá
Podíl evropských dopravců na cestách do Asie se v posledních letech neustále snižuje. Za poslední dva roky se podle prodejců letenek snížil ze čtvrtiny asi na patnáct procent. Posilují společnosti jako například QATAR Airways, Air China, Emirates nebo Hainan.
„Evropa se může alespoň podívat na to, jak můžeme zabránit těmto nespravedlivým podmínkám tím, že je naceníme nebo na ně nahlédneme jiným způsobem,“ domnívá se generální ředitelka KLM Marjan Rintelová.
Brusel: Záleží na národních úřadech
Brusel potvrdil, že situaci sleduje, ale pravidla pro lety z Číny musí stanovit národní úřady v členských státech. „Protože nemáme ucelenou dohodu o letecké dopravě mezi EU a Čínou, pravidla jsou určená dvoustrannými dohodami mezi jednotlivými členskými státy a Čínou,“ vysvětlil mluvčí Evropské komise Adalbert Jahnz.
Česko požadavky aerolinek také sleduje. Podle ministerstva dopravy se snaží, aby byly podmínky pro všechny letecké společnosti ve světě srovnatelné, včetně těch ekologických.