Konec ČSA bolí, říká pilot zlaté éry

26 minut
90′ ČT24: Proč končí České aerolinie
Zdroj: ČT24

V sobotu po 101 letech končí existence Českých aerolinií. Z Paříže do Prahy podle plánu vzlétlo poslední letadlo s kódem OK. „Bolí to, protože jsem u ČSA prožil asi čtyřicet let,“ konstatoval v 90' ČT24 bývalý kapitán aerolinií Miloš Kvapil. Své roky u ČSA označil za „fantastickou dobu“. Na poslední let se neplánoval jít podívat, nemá to podle něj smysl.

Od neděle bude letový provoz stávajících linek zajišťovat společnost Smartwings. Poslední spoj s označením OK767 vyletěl z pařížského letiště Charlese de Gaulla do Prahy v sobotu ve 20:15. Předcházel mu let opačným směrem s označením OK766. Oba lety obsloužil Airbus A320 v barvách ČSA.

„Bolí to, protože jsem u ČSA prožil asi čtyřicet let,“ uvedl Kvapil. „Byla to fantastická doba, i za komunismu. Létali jsme po světě, dělali jsme zázraky na nebi,“ vzpomíná pilot, kterého lidé z oboru označují za „ikonu létání“ a který napsal knihu Dálkovky – Zlatá éra ČSA.

3 minuty
Události: Poslední let ČSA
Zdroj: ČT24

Na poslední přílet letadla s označením OK se podívat nepůjde. „Radši ne. Jestli to bude v televizi, tak se na to podívám tam. Už to nemá smysl, být tam a koukat na to. Je na co vzpomínat, hodně jsem toho prožil, mám spoustu přátel – u toho zůstanu,“ konstatoval.

Stát se v sedmdesátých letech, kdy Kvapil začínal, pilotem českých aerolinek bylo podle něj velmi obtížné. „Řekli mi, že mám sice hodiny nalétané, ale musím být straník, Slovák nebo voják. To jsem nebyl, tak mě nevzali. Ale asi za půl roku potřebovali piloty, (...) tak jsem nastoupil,“ popsal.

Mezi jeho pasažéry patřil i papež Jan Pavel II. To, že jej mohl dopravit do Říma, je prý Kvapilovou nejsilnější vzpomínkou.

Dopravní novinář: Je zázrak, že ČSA přežily tak dlouho

Podle redaktora portálu Zdopravy.cz Jana Sůry je „zázrakem“, že poslední let ČSA nadešel až v sobotu. „Někdy roku 2009 poprvé vyplynula na povrch obří ztráta, kterou s sebou dopravce nesl,“ poznamenal s tím, že ještě dalších patnáct let ale dokázal přežít.

Za koncem dopravce podle Sůry stojí „objektivní důvody“ i manažerská selhání. Letecká doprava za posledních dvacet let podle něj prošla zásadními změnami. „Je to nástup nízkonákladových leteckých společností i nástup společností z oblasti Perského zálivu v dálkové dopravě,“ vyjmenoval Sůra.

Co se týče selhání ve vedení společnosti, ta podle něj začala v roce 2004 nástupem Miroslava Tvrdíka do čela aerolinek. Za jeho éry došlo k neřízené expanzi, míní Sůra. „Aniž by došlo k dostatečné analýze trhu, nakoupily se desítky nových letadel, pro které dopravce v podstatě neměl využití,“ konstatoval redaktor.

„Nesmíme zapomenout na roli státu, který vysílal své zástupce do dozorčí rady. Ti nebyli schopni to hospodaření uhlídat,“ poznamenal Sůra. K řadě pochybení podle něj došlo také u dalších managementů po odchodu Tvrdíka.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, Rusko je agresor, řekl Zůna

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, prohlásil ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD). „Jde jen o to, jakým způsobem, jak optimálně – i z hlediska našich národních zájmů – dále Kyjev podporovat,“ doplnil. O osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek, doplnil ministr. Resort obrany bude dle Zůny zároveň dále pokračovat ve strategických a významných modernizačních projektech. Prioritou bude protivzdušná obrana.
09:26Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami
Načítání...