Automobilový trh v Číně se v říjnu dál zotavoval z dopadů koronavirové pandemie. Prodej aut se na tomto největším automobilovém trhu světa meziročně zvýšil o 12,5 procenta na 2,57 milionu a vyšší byl už sedmý měsíc za sebou. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil čínský svaz prodejců aut CAAM.
Čínský automobilový trh pokračuje v silném oživení po koronaviru
Září a říjen jsou považovány za hlavní sezonu prodeje aut v Číně a odborníci z odvětví tyto měsíce označují za zlaté září a stříbrný říjen. V horkých letních měsících totiž nebývá velký zájem o nákup aut a zájemci se vracejí do autosalonů až v září a říjnu, kdy horka pominou.
Prodej osobních aut se v říjnu zvýšil o devět procent. Některé automobilky, jako například japonská Toyota, zaznamenaly růst o více než deset procent. Prodej komerčních vozů vzrostl o 30 procent, zejména díky vládním investicím do infrastruktury a výměně starších nákladních aut za nové, které splňují přísnější emisní pravidla. Komerční vozy se na celkovém prodeji aut podílejí zhruba čtvrtinou.
Prodej aut na alternativní pohon rychle roste
Prodej aut na alternativní pohon, v Číně označovaných NEV (New Energy Vehicles), vzrostl v říjnu o 105 procent na 160 tisíc a vyšší byl čtvrtý měsíc za sebou. Do této skupiny spadají elektrické hybridní vozy, čistě elektrické vozy a vozy s vodíkovým pohonem. Výrobci těchto aut, jako jsou čínské firmy Nio a Xpeng či americká společnost Tesla, rozšiřují v Číně výrobní kapacity. Vláda v Pekingu totiž prosazuje takzvané zelenější vozy ve snaze zlepšit znečištěné ovzduší.
Čína v roce 2009 vystřídala na postu největšího automobilového trhu světa Spojené státy. Je důležitým odbytištěm i pro českého výrobce Škoda Auto.
Prodej aut se ale v Číně vinou přetrvávajícího poklesu poptávky už skoro dva roky snižuje. Loni klesl o 8,2 procenta, letos CAAM očekává propad prodeje z loňských 25 milionů o deset až 20 procent.