Navazovat kontakty a hledat nové trhy je úkolem české podnikatelské mise v Ománu, kde doprovází předsedu Senátu Jaroslava Kuberu (ODS). Bohatý sultanát u Indického oceánu a jeho narůstající ekonomický význam jsou pro české firmy lákavé.
Čeští podnikatelé vyrazili hledat příležitosti do Ománu. Jednali o turistice i ekologii
Rodinná farma v poušti nedaleko ománské metropole je jedním z míst, kde se propojují české a ománské peníze. I v zimních měsících tady na polích dozrávají exotické plodiny určené pro evropský, potažmo český trh. Vypravil se sem blízkovýchodní zpravodaj České televize David Borek.
„Před dvěma lety jsme se už v Praze zúčastnili farmářských trhů, kde jsme představili naše produkty,“ řekl mu majitel farmy Wadhah al-Mavalí.
Opačný směr obchodu reprezentuje například Vladimír Sýs. Pro ománské ropné stanice dodává záložní solární zdroje elektřiny. „Asi polovina ropných polí v Ománu používá naše zdroje na bázi solárních panelů,“ řekl.
„Já už jsem několik takových misí absolvoval. Vždycky je to tak, že nejprve se získal kontakt a později se ukázalo, že všechny ty mise nějaký ekonomický efekt přinesly,“ uvedl Kubera.
Pavel Šťastný v Ománu podniká už roky. Zdůrazňuje odlišnost zdejších obchodních vztahů od vztahů ve střední Evropě. Podnikatel musí nejdříve získat u svých ománských protějšků důvěru, pak teprve může začít byznys.
Konzervativní stabilita, tak se dají popsat nejnovější dějiny Ománu. Chudá, kmenová společnost se zásadně proměnila. Kmenové zřízení zůstalo, ale ekonomicky mimořádně zbohatla.
Ještě v 70. letech minulého století lákal Omán spíše dobrodružné cestovatele, kteří chtěli vidět pouštní monarchii na konci světa. Nyní dosáhl hospodářské úrovně Západu.
„Česká republika potřebuje rozprostřít své obchodní zájmy po světě a Omán je velmi moderní země, jedna z nejmodernějších v tomto regionu,“ podotkl Kubera. Ve stadiu plánů je zřízení české ambasády v Maskatu a také přímé letecké spojení.
Aktivity českých firem nejsou v Ománu příliš výrazné, většina vývozu jsou subdodávky pro realizaci velkých energetických a dalších infrastrukturních projektů zajišťované v ČR usídlenými dceřinými či sesterskými společnostmi velkých nadnárodních firem, uvádí BusinessInfo.cz, který je portálem státní agentury CzechTrade.
Zmiňuje například také to, že k největším vývozcům patří Hyundai a Škoda Auto (zhruba 500 vozů ročně), Barum Continental, Evraz Vítkovice, FoxConn či ABB. Firma Sellier-Bellot postavila ve spolupráci s ománskými partnery v zemi linku na výrobu munice.