Evropská unie sice slibuje volný pohyb osob, zboží, kapitálu a velký jednotný trh. Podle zástupců české podnikatelské veřejnosti ale v byznysu přibývá překážek. Tématu se věnuje i nový díl publicistického pořadu České televize Bilance. Premiéra epizody s podtitulem Vyplácí se nám EU? poběží ve středu 24. dubna ve 22:05 na ČT1.
Bilance: EU ekonomicky zaostává za USA. Podle podnikatelů je důvodem byrokracie
„Trh Evropské unie nefunguje jako celek, ale jako 27 samostatných trhů, které sice propojují různá pravidla a dohody, ale uplatňuje se na nich i vlastní národní byrokracie a omezování svobodného podnikání. Mnohdy země Evropské unie vedou i svou protekcionistickou politiku. Firmám tak rostou náklady, aby vyhověly všem požadavkům. A další firmy od exportu výrobků a služeb do Evropy vysoké výdaje zejména na administrativu úplně odrazují,“ uvádí v čerstvé zprávě Hospodářské komory k tématu bariér na jednotném Evropském trhu prezident Evropské asociace obchodních a průmyslových komor Eurochambres Vladimír Dlouhý.
Podle šetření Hospodářské komory ČR pociťuje třetina firem působících na zahraničních trzích zbytečné překážky týkající se jejich podnikání. Platí také, že čím větší firma, tím více různých opatření a nařízení na ni padá. V průzkumu mezi velkými zaměstnavateli nad 250 pracovníků se cítí omezeno dokonce 40 procent z nich.
Firmy upozorňují například na podle nich složité reportování o aktivitách vedoucích k udržitelnosti jejich podnikání, takzvaný ESG reporting. Dále pak třeba na nutnost překladů mnohých dokumentů pro jednotlivé země Unie a řadu dalších věcí.
„Nám se výrazně mění podmínky pro certifikaci na zdravotnické prostředky, kdy musíme dokládat větší rozsah zkoušek, mít větší rozsah dokumentace, musíme prokazovat testování u zákazníků, sbírat data o výrobku v rámci jeho životního cyklu,“ popisuje za výrobce zdravotnických lůžek Proma Reha ředitel firmy Radek Jakubský. Ten je zároveň viceprezidentem Hospodářské komory.
Podle Jakubského to pak znamená nejen zvýšené náklady, ale také složitější uvádění nových výrobků na trh. „Relativně se tím komplikuje i úprava podle individuálních přání konkrétního zákazníka. Pokud chcete změnit typ výrobku, každá drobná modifikace musí projít celým procesem,“ poznamenává Jakubský.
Komunikace
Podle Pavla Boušky, majitele společnosti Vafo, která vyrábí krmení pro domácí mazlíčky, se navíc zhoršuje komunikace s úřady: „Dřív nám na zavádění opatření dávali nějakou toleranci. Když dnes zavádíme některé nové normy, tak je cítit menší flexibilita.“
Pokusit se zjednodušit podnikání v Unii má ambici Zpráva o stavu vnitřního trhu, kterou nyní dokončuje někdejší italský premiér Enrico Letta. Výsledky a doporučení zprávy by měly být včleněny do priorit nové Evropské komise na roky 2024–2029. Důvodem je mimo jiné pomalejší růst Evropské unie ve srovnání s další globální mocností, Spojenými státy. Zatímco HDP Evropské unie rostlo v posledních dvou dekádách průměrným ročním tempem 1,6 procenta, USA rostly v průměru o 2 procenta ročně.
Pro ekonomiku je téma eliminace bariér na jednotném trhu zásadní. Česká republika je výrazně proexportní zemí. V roce 2022 byla vyvezena zhruba třetina z celkové hodnoty české produkce. Export směrem do zemí Evropské unie pak představuje 80 procent.