Vlaky zmizí ze středočeských lokálek. Havlíček slibuje změnu financování

3 minuty
UDÁLOSTI: Už jen tři týdny zbývají do každoroční změny jízdních řádů
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy v demisi Karel Havlíček (ANO) slibuje změny ve financování regionální železniční dopravy. Před volbami se pokusil nabourat plán Středočeského kraje na zrušení pravidelné dopravy na některých tratích. Krajský plán nakonec prošel v redukované verzi, nikoli však díky ministerstvu dopravy, nýbrž poté, co obce souhlasily, že budou na spoje přispívat. Havlíček věří, že dokáže zabránit tomu, aby se to opakovalo.

Stát v současnosti objednává rychlíky a expresní vlaky, ale za provoz spěšných a osobních vlaků jsou zodpovědné kraje. Jednak je objednávají, jednak za ně platí. Středočeský kraj letos s argumentem, že kvůli změnám v přerozdělení peněz z daní nemá na všechny vlaky dost peněz, připravil docela obsáhlý seznam tratí, kde již vlaky platit nechce.

„Proticovidová vládní opatření způsobila obrovské propady ve veřejné dopravě, že kraje to nejsou schopné ufinancovat. Nemá cenu udržovat při životě lokální železniční trať, kde jede  motorákem pět lidí,“ hájil škrty krajský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN).

Kraj nakonec seznam tratí, z nichž měly vlaky zmizet, redukoval, ale i tak přestanou osobní vlaky jezdit na šesti tratích (na dvou skončily již v říjnu) a na dalších šesti bude provoz redukován. Že provoz nezanikne úplně, je hlavně zásluha obcí, které souhlasily s tím, že na něj přispějí. I tak ale například do středočeské Dobříše pojede denně jen pět vlaků oproti nynějším dvanácti. Ostatní budou končit v Čisovicích.

Kritici škrtů argumentují mimo jiné tím, že výsledkem je úspora pouhých tří procent nákladů, které Středočeský kraj na dopravu dává. Ke kritikům patří i ministr dopravy v demisi Karel Havlíček, který krajskou samosprávu kvůli rušení spojů na lokálkách v létě kritizoval. Je stále přesvědčen, že to byla chyba. „Za nejhorší považuji, že je to šité horkou jehlou. Všechny lokální tratě v České republice jsou prodělečné a všechny se musí dotovat, bavme se o míře. My jsme navrhovali, ať se to o rok odloží a mezitím se najde nástroj, jak se podpoří více jednotlivé kraje,“ řekl.

Financování vlaků v regionech bylo velkým tématem v roce 2009. Kraje tehdy hrozily dramatickými redukcemi osobních vlaků s tím, že na ně nemají peníze. Situaci vyřešilo memorandum, které přiznávalo krajům státní příspěvky na objednávání vlaků, ale ani to nezabránilo rušení provozu na některých tratích. Memorandem chtělo ministerstvo zpomalit i nynější středočeskou redukci, ovšem jeho součástí nebyl příslib peněz, nýbrž jen jednání o změně financování, o němž Havlíček hovoří i nyní. Kraj ho nakonec odmítl.

Velký zájem lidí o konec lokálek ale ukazuje, že pro místní je zachování vlaků citlivá otázka. Tím pádem je zajímavá i pro politiky – nyní čím dál více i pro ty komunální, které za rok čekají volby. A tak je možné, že se proškrtaný jízdní řád, který začne platit 12. prosince, v příštím roce zase změní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...