Vlak RegioJetu jel před srážkou rychleji, než měl, říká ministr Kupka

3 minuty
Události: Opatření proti nehodám na železnici
Zdroj: ČT24

Vlak RegioJetu jel před tragickou nehodou v Pardubicích rychleji, než připouštějí pravidla, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle ředitele drážního odboru ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra pak strojvedoucí chybně projel dvě návěsti, nikoliv pouze jednu. RegioJet zase tvrdí, že podle testu společnosti by aktivní národní zabezpečovač tragické nehodě vlaků v Pardubicích předminulý týden zabránil.

Souprava jela podle ministra nepovolenou rychlostí. Kušnír uvedl, že strojvedoucí nejdříve projel při odjezdu od nástupiště návěst s opakovanou výstrahou na maximální rychlost 50 kilometrů v hodině, následně projel návěst Stůj.

„Určitě je namístě počkat na finální zprávu Drážní inspekce,“ dodal Kupka po schůzi k zavádění evropského zabezpečovače ETCS. Také Kušnír zdůraznil, že je potřeba vyčkat na výsledky vyšetřování.

12 minut
Brífink po jednání zástupců železničního sektoru k zavádění evropského zabezpečovače v ČR
Zdroj: ČT24

Video RegioJetu podle Kupky ukazuje, že vlak by musel v konkrétní situaci splnit řadu podmínek, aby zasáhl včas zabezpečovací systém Mirel.

Také Kušnír podotkl, že zabezpečovací systém neumí zasáhnout vždy. „Strojvedoucí může za určitých podmínek také obsluhou toho zařízení nouzové brzdění překlenout,“ dodal.

Zabezpečovač by nehodě zabránil, tvrdí RegioJet

Majitel RegioJetu Radim Jančura dříve v pondělí uvedl, že nepopírá chybu strojvedoucího, ale zdůraznil, že zabezpečovací zařízení existují proto, aby kontrolovala lidské chyby. Národní zabezpečovač by podle něj v tomto případě svou funkci splnil a nehodě by zabránil.

Nehoda se stala pozdě večer ve středu 5. června. Vlak RegioJetu odjížděl z Pardubic, na červenou nezastavil a vjel do cesty nákladnímu vlaku. I když si strojvůdce chybu uvědomil a zastavil o několik set metrů dále, strojvůdce nákladního vlaku už zastavit nestihl. Zemřeli čtyři lidé a další tři desítky lidí se zranily.

Pardubický uzel Správa železnic několik let modernizovala a přestavovala, slavnostně stavbu zakončila 31. května. Už ale neaktivovala národní zabezpečovač a přichystala uzel na přechod na mezinárodní zabezpečovací systém ETCS, který aktivně kontroluje, zda strojvedoucí jede podle toho, jak má postavenou takzvanou vlakovou cestu. Chybu strojvedoucího je systém ETCS schopen aktivně napravit a v případě potřeby vlak zastavit. Tento systém však plánovala Správa železnic spustit až k 1. lednu příštího roku. Nyní je tedy pardubický uzel zabezpečený dle standardů, ale bezpečnost závisí na tom, zda strojvůdce neudělá chybu a neprojede návěst zakazující jízdu. Uzlem denně projedou stovky vlaků a patří k nejvytíženějším v české železniční síti.

Že jízda na červenou není v Česku naprostou výjimkou, ukazují statistiky Drážní inspekce. Loni před návěstí nezastavilo 136 vlaků, předloni 183. Podle zprávy RegioJetu jeho strojvůdci jeli na červenou loni i předloni jednou.

RegioJet má ve všech lokomotivách nainstalovaný zabezpečovací systém Mirel, který při simulační jízdě v úseku s funkčním národním zabezpečovačem automaticky a včas zastavil vlak, který překročil rychlost 47 kilometrů za hodinu. V Pardubicích jel vlak 59 kilometrů za hodinu, než si strojvedoucí chybu uvědomil a zastavil.

„Detailní analýza dat z lokomotivy ukázala, že s aktivním vlakovým zabezpečovačem by vlak začal samočinně brzdit o 458 metrů dříve, než rychlobrzdu spustil sám strojvedoucí. Výsledkem by bylo zastavení našeho vlaku přibližně o půl kilometru dříve. Oba vlaky by se nedostaly do společného kolizního bodu, protože by se vůbec nepotkaly. Vlak Regiojetu by zastavil, aniž by došlo k vjezdu na obsazenou kolej,“ uvedla mluvčí RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová.

Nový systém ETCS stop

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda po setkání k ETCS novinářům oznámil zavedení nového zabezpečovacího systému ETCS stop, který bude nasazen na úseky s výlukou trvající déle než půl roku a deaktivovaným klasickým zabezpečením a bude umět zastavit vlak v případě projetí návěsti Stůj. „Je to řešení, které do budoucna může předcházet podobným situacím,“ dodal k nehodě v Pardubicích Kupka.

Zavádění ETCS po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech EU. Jde o jeden z nejvýznamnějších projektů na české železnici, řekl Kupka. Náklady se budou pohybovat v desítkách miliard korun. Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.

Pro fungování ETCS je nutné, aby byl nainstalován jak na samotné trati, tak přímo ve vlaku. Strojvůdci se s ním také musí v rámci školení naučit pracovat. V současnosti má ETCS v Česku nainstalováno asi devět set vlaků. České dráhy systémem vybavily více než čtyři sta vozidel a jednotek, do začátku příštího roku jich chtějí mít pět set dvacet. RegioJet má ETCS nainstalován v jednatřiceti jednotkách, v dalších devíti lokomotivách zatím není. Podle Kostřicové u nich probíhá vypisování zakázky.

8 minut
Události, komentáře: Předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych komentuje ETCS systém
Zdroj: ČT24

„Je už opravdu nejvyšší čas, aby se systém začal na hlavních trasách zavádět,“ zmínil v pořadu Události, komentáře předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych. Přestože podle něj evropský systém zvyšuje bezpečnost na tratích, zkritizoval postupné vypínání národního systému, který v Česku funguje asi padesát let. „My (ve spolku) jsme bojovali za to, aby souběžně běžely oba systémy,“ zmínil. Podle Hendrycha běží dva systémy souběžně například v Německu nebo Rakousku bez toho, aby docházelo k problémům.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hybatelé zlepšují život kolem sebe

Přibývá nadšenců, kteří ve volném čase zlepšují společenský život v obcích i ve vyloučených lokalitách. Pomáhá jim projekt Silnější hybatelé, který podporuje aktivní lidi. Nově třeba takzvané Severky, tedy skupinu žen z Ústeckého kraje, která se snaží bořit mýty o regionu a ukazuje ho v pozitivním světle.
před 3 hhodinami

Šéfka sněmovny Pekarová Adamová nebude obhajovat poslanecký mandát

Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) nebude v letošních sněmovních volbách obhajovat poslanecký mandát. Své rozhodnutí zdůvodnila zdravotními problémy. Svou funkci šéfky TOP 09 dala v úterý k dispozici. Předsednictvo ji jednomyslně podpořilo, aby zůstala do listopadového sněmu. V čele dolní komory Pekarová Adamová zůstává.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Loni Češi vrátili skoro polovinu prodaných baterií. Naopak si nechávají staré mobily

Češi stále více odevzdávají použité baterie. Úroveň sběru se podle největší sítě za poslední dekádu zvedla téměř o pětinu. Loni lidé vrátili skoro polovinu prodaných baterií – nejčastěji tužkových. Naopak doma si poměrně často nechávají staré mobily a notebooky. Podle statistiků má starý mobilní telefon doma téměř polovina Čechů. U notebooků je to patnáct procent. „Ta baterie je lithium-iontová a časem může začít pracovat a může způsobit i požár. Pořád dost baterií končí ve směsném odpadu, což je pak problém na skládkách, ve spalovnách,“ uvedla specialistka sběrné sítě Ecobat Michaela Helclová.
před 11 hhodinami

Blanár se omluvil Černochové. Spletl si ji prý s Pekarovou Adamovou

Jako příklad zasahování do vnitřních záležitostí Slovenska jmenoval šéf slovenské diplomacie Juraj Blanár vyjádření české ministryně obrany Jany Černochové (ODS) k zákonu o slovenské televizi. Bylo podle něj za čárou, řekl v Praze. Černochová v reakci Blanára požádala, ať sdělí, kde výrok pronesla, nebo ať se omluví. Slovenský ministr později podle serveru deníku Blesk svůj výrok korigoval a Černochové se omluvil.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v Nové zelené úsporám od 20. února

Program ministerstva životního prostředí Nová zelená úsporám (NZÚ) určený na pomoc domácnostem s energeticky úspornými renovacemi domů čekají výrazné změny. Ty se týkají pouze rodinných domů, podpora těch bytových bude pokračovat za stávajících podmínek. Příjem žádostí v podprogramech pro rodinné domy bude otevřen 20. února.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Lipavský je zdrženlivý v debatách o vysílání vojáků na Ukrajinu

Ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.) hovořil v Praze se svým slovenským protějškem Jurajem Blanárem (Smer). Lipavský po setkání uvedl, že je zdrženlivý v debatách o vysílání vojáků na Ukrajinu, když není známé potenciální mírové uspořádání či garance jednotlivých aktérů. Blanár uvedl, že v brzké době bude uzavřena dohoda o poskytování vzájemné rychlé zdravotní příhraniční pomoci, Slovensko už má podobnou s Rakouskem.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Stát spouští dotační program pro lidi zasažené povodněmi

Lidé z domů zaplavených během zářijových povodní mohou od úterního poledne žádat o podporu na obnovu svých zničených obydlí. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) totiž spouští příjem žádostí o dotace z programu Živel 3, v jehož rámci lze získat až tři miliony korun na obnovu bydlení. Na program je vyčleněno celkem 3,5 miliardy korun. Z ostatních programů Živel mohou finance na obnovu po povodních čerpat především samosprávy.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Bývalý protikorupční policista od soudu odešel s půlmilionovým trestem

Za podvod potrestal soud bývalého protikorupčního policistu Jindřicha Láta peněžitým trestem. Vinu i půlmilionový trest mu na konci loňského roku pravomocně potvrdil Krajský soud v Praze. Bývalý elitní policista sliboval podnikateli za úplatu ochranu před zákonem. Vyplývá to z rozsudků, které má ČT k dispozici. Soud potrestal také tři muže, kteří expolicistu podpláceli.
před 15 hhodinami
Načítání...