Vlak RegioJetu jel před srážkou rychleji, než měl, říká ministr Kupka

3 minuty
Události: Opatření proti nehodám na železnici
Zdroj: ČT24

Vlak RegioJetu jel před tragickou nehodou v Pardubicích rychleji, než připouštějí pravidla, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle ředitele drážního odboru ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra pak strojvedoucí chybně projel dvě návěsti, nikoliv pouze jednu. RegioJet zase tvrdí, že podle testu společnosti by aktivní národní zabezpečovač tragické nehodě vlaků v Pardubicích předminulý týden zabránil.

Souprava jela podle ministra nepovolenou rychlostí. Kušnír uvedl, že strojvedoucí nejdříve projel při odjezdu od nástupiště návěst s opakovanou výstrahou na maximální rychlost 50 kilometrů v hodině, následně projel návěst Stůj.

„Určitě je namístě počkat na finální zprávu Drážní inspekce,“ dodal Kupka po schůzi k zavádění evropského zabezpečovače ETCS. Také Kušnír zdůraznil, že je potřeba vyčkat na výsledky vyšetřování.

12 minut
Brífink po jednání zástupců železničního sektoru k zavádění evropského zabezpečovače v ČR
Zdroj: ČT24

Video RegioJetu podle Kupky ukazuje, že vlak by musel v konkrétní situaci splnit řadu podmínek, aby zasáhl včas zabezpečovací systém Mirel.

Také Kušnír podotkl, že zabezpečovací systém neumí zasáhnout vždy. „Strojvedoucí může za určitých podmínek také obsluhou toho zařízení nouzové brzdění překlenout,“ dodal.

Zabezpečovač by nehodě zabránil, tvrdí RegioJet

Majitel RegioJetu Radim Jančura dříve v pondělí uvedl, že nepopírá chybu strojvedoucího, ale zdůraznil, že zabezpečovací zařízení existují proto, aby kontrolovala lidské chyby. Národní zabezpečovač by podle něj v tomto případě svou funkci splnil a nehodě by zabránil.

Nehoda se stala pozdě večer ve středu 5. června. Vlak RegioJetu odjížděl z Pardubic, na červenou nezastavil a vjel do cesty nákladnímu vlaku. I když si strojvůdce chybu uvědomil a zastavil o několik set metrů dále, strojvůdce nákladního vlaku už zastavit nestihl. Zemřeli čtyři lidé a další tři desítky lidí se zranily.

Pardubický uzel Správa železnic několik let modernizovala a přestavovala, slavnostně stavbu zakončila 31. května. Už ale neaktivovala národní zabezpečovač a přichystala uzel na přechod na mezinárodní zabezpečovací systém ETCS, který aktivně kontroluje, zda strojvedoucí jede podle toho, jak má postavenou takzvanou vlakovou cestu. Chybu strojvedoucího je systém ETCS schopen aktivně napravit a v případě potřeby vlak zastavit. Tento systém však plánovala Správa železnic spustit až k 1. lednu příštího roku. Nyní je tedy pardubický uzel zabezpečený dle standardů, ale bezpečnost závisí na tom, zda strojvůdce neudělá chybu a neprojede návěst zakazující jízdu. Uzlem denně projedou stovky vlaků a patří k nejvytíženějším v české železniční síti.

Že jízda na červenou není v Česku naprostou výjimkou, ukazují statistiky Drážní inspekce. Loni před návěstí nezastavilo 136 vlaků, předloni 183. Podle zprávy RegioJetu jeho strojvůdci jeli na červenou loni i předloni jednou.

RegioJet má ve všech lokomotivách nainstalovaný zabezpečovací systém Mirel, který při simulační jízdě v úseku s funkčním národním zabezpečovačem automaticky a včas zastavil vlak, který překročil rychlost 47 kilometrů za hodinu. V Pardubicích jel vlak 59 kilometrů za hodinu, než si strojvedoucí chybu uvědomil a zastavil.

„Detailní analýza dat z lokomotivy ukázala, že s aktivním vlakovým zabezpečovačem by vlak začal samočinně brzdit o 458 metrů dříve, než rychlobrzdu spustil sám strojvedoucí. Výsledkem by bylo zastavení našeho vlaku přibližně o půl kilometru dříve. Oba vlaky by se nedostaly do společného kolizního bodu, protože by se vůbec nepotkaly. Vlak Regiojetu by zastavil, aniž by došlo k vjezdu na obsazenou kolej,“ uvedla mluvčí RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová.

Nový systém ETCS stop

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda po setkání k ETCS novinářům oznámil zavedení nového zabezpečovacího systému ETCS stop, který bude nasazen na úseky s výlukou trvající déle než půl roku a deaktivovaným klasickým zabezpečením a bude umět zastavit vlak v případě projetí návěsti Stůj. „Je to řešení, které do budoucna může předcházet podobným situacím,“ dodal k nehodě v Pardubicích Kupka.

Zavádění ETCS po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech EU. Jde o jeden z nejvýznamnějších projektů na české železnici, řekl Kupka. Náklady se budou pohybovat v desítkách miliard korun. Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.

Pro fungování ETCS je nutné, aby byl nainstalován jak na samotné trati, tak přímo ve vlaku. Strojvůdci se s ním také musí v rámci školení naučit pracovat. V současnosti má ETCS v Česku nainstalováno asi devět set vlaků. České dráhy systémem vybavily více než čtyři sta vozidel a jednotek, do začátku příštího roku jich chtějí mít pět set dvacet. RegioJet má ETCS nainstalován v jednatřiceti jednotkách, v dalších devíti lokomotivách zatím není. Podle Kostřicové u nich probíhá vypisování zakázky.

8 minut
Události, komentáře: Předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych komentuje ETCS systém
Zdroj: ČT24

„Je už opravdu nejvyšší čas, aby se systém začal na hlavních trasách zavádět,“ zmínil v pořadu Události, komentáře předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych. Přestože podle něj evropský systém zvyšuje bezpečnost na tratích, zkritizoval postupné vypínání národního systému, který v Česku funguje asi padesát let. „My (ve spolku) jsme bojovali za to, aby souběžně běžely oba systémy,“ zmínil. Podle Hendrycha běží dva systémy souběžně například v Německu nebo Rakousku bez toho, aby docházelo k problémům.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...