Vlak RegioJetu jel před srážkou rychleji, než měl, říká ministr Kupka

3 minuty
Události: Opatření proti nehodám na železnici
Zdroj: ČT24

Vlak RegioJetu jel před tragickou nehodou v Pardubicích rychleji, než připouštějí pravidla, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle ředitele drážního odboru ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra pak strojvedoucí chybně projel dvě návěsti, nikoliv pouze jednu. RegioJet zase tvrdí, že podle testu společnosti by aktivní národní zabezpečovač tragické nehodě vlaků v Pardubicích předminulý týden zabránil.

Souprava jela podle ministra nepovolenou rychlostí. Kušnír uvedl, že strojvedoucí nejdříve projel při odjezdu od nástupiště návěst s opakovanou výstrahou na maximální rychlost 50 kilometrů v hodině, následně projel návěst Stůj.

„Určitě je namístě počkat na finální zprávu Drážní inspekce,“ dodal Kupka po schůzi k zavádění evropského zabezpečovače ETCS. Také Kušnír zdůraznil, že je potřeba vyčkat na výsledky vyšetřování.

12 minut
Brífink po jednání zástupců železničního sektoru k zavádění evropského zabezpečovače v ČR
Zdroj: ČT24

Video RegioJetu podle Kupky ukazuje, že vlak by musel v konkrétní situaci splnit řadu podmínek, aby zasáhl včas zabezpečovací systém Mirel.

Také Kušnír podotkl, že zabezpečovací systém neumí zasáhnout vždy. „Strojvedoucí může za určitých podmínek také obsluhou toho zařízení nouzové brzdění překlenout,“ dodal.

Zabezpečovač by nehodě zabránil, tvrdí RegioJet

Majitel RegioJetu Radim Jančura dříve v pondělí uvedl, že nepopírá chybu strojvedoucího, ale zdůraznil, že zabezpečovací zařízení existují proto, aby kontrolovala lidské chyby. Národní zabezpečovač by podle něj v tomto případě svou funkci splnil a nehodě by zabránil.

Nehoda se stala pozdě večer ve středu 5. června. Vlak RegioJetu odjížděl z Pardubic, na červenou nezastavil a vjel do cesty nákladnímu vlaku. I když si strojvůdce chybu uvědomil a zastavil o několik set metrů dále, strojvůdce nákladního vlaku už zastavit nestihl. Zemřeli čtyři lidé a další tři desítky lidí se zranily.

Pardubický uzel Správa železnic několik let modernizovala a přestavovala, slavnostně stavbu zakončila 31. května. Už ale neaktivovala národní zabezpečovač a přichystala uzel na přechod na mezinárodní zabezpečovací systém ETCS, který aktivně kontroluje, zda strojvedoucí jede podle toho, jak má postavenou takzvanou vlakovou cestu. Chybu strojvedoucího je systém ETCS schopen aktivně napravit a v případě potřeby vlak zastavit. Tento systém však plánovala Správa železnic spustit až k 1. lednu příštího roku. Nyní je tedy pardubický uzel zabezpečený dle standardů, ale bezpečnost závisí na tom, zda strojvůdce neudělá chybu a neprojede návěst zakazující jízdu. Uzlem denně projedou stovky vlaků a patří k nejvytíženějším v české železniční síti.

Že jízda na červenou není v Česku naprostou výjimkou, ukazují statistiky Drážní inspekce. Loni před návěstí nezastavilo 136 vlaků, předloni 183. Podle zprávy RegioJetu jeho strojvůdci jeli na červenou loni i předloni jednou.

RegioJet má ve všech lokomotivách nainstalovaný zabezpečovací systém Mirel, který při simulační jízdě v úseku s funkčním národním zabezpečovačem automaticky a včas zastavil vlak, který překročil rychlost 47 kilometrů za hodinu. V Pardubicích jel vlak 59 kilometrů za hodinu, než si strojvedoucí chybu uvědomil a zastavil.

„Detailní analýza dat z lokomotivy ukázala, že s aktivním vlakovým zabezpečovačem by vlak začal samočinně brzdit o 458 metrů dříve, než rychlobrzdu spustil sám strojvedoucí. Výsledkem by bylo zastavení našeho vlaku přibližně o půl kilometru dříve. Oba vlaky by se nedostaly do společného kolizního bodu, protože by se vůbec nepotkaly. Vlak Regiojetu by zastavil, aniž by došlo k vjezdu na obsazenou kolej,“ uvedla mluvčí RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová.

Nový systém ETCS stop

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda po setkání k ETCS novinářům oznámil zavedení nového zabezpečovacího systému ETCS stop, který bude nasazen na úseky s výlukou trvající déle než půl roku a deaktivovaným klasickým zabezpečením a bude umět zastavit vlak v případě projetí návěsti Stůj. „Je to řešení, které do budoucna může předcházet podobným situacím,“ dodal k nehodě v Pardubicích Kupka.

Zavádění ETCS po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech EU. Jde o jeden z nejvýznamnějších projektů na české železnici, řekl Kupka. Náklady se budou pohybovat v desítkách miliard korun. Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.

Pro fungování ETCS je nutné, aby byl nainstalován jak na samotné trati, tak přímo ve vlaku. Strojvůdci se s ním také musí v rámci školení naučit pracovat. V současnosti má ETCS v Česku nainstalováno asi devět set vlaků. České dráhy systémem vybavily více než čtyři sta vozidel a jednotek, do začátku příštího roku jich chtějí mít pět set dvacet. RegioJet má ETCS nainstalován v jednatřiceti jednotkách, v dalších devíti lokomotivách zatím není. Podle Kostřicové u nich probíhá vypisování zakázky.

8 minut
Události, komentáře: Předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych komentuje ETCS systém
Zdroj: ČT24

„Je už opravdu nejvyšší čas, aby se systém začal na hlavních trasách zavádět,“ zmínil v pořadu Události, komentáře předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych. Přestože podle něj evropský systém zvyšuje bezpečnost na tratích, zkritizoval postupné vypínání národního systému, který v Česku funguje asi padesát let. „My (ve spolku) jsme bojovali za to, aby souběžně běžely oba systémy,“ zmínil. Podle Hendrycha běží dva systémy souběžně například v Německu nebo Rakousku bez toho, aby docházelo k problémům.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Teplo kvůli modernizaci jeho výroby nejspíš zdraží. Pomoci by mohly dotace

Kvůli rozsáhlé modernizaci výroby tepla se chystá jeho zdražování. Zbrzdit růst cen by mohly dotace, které připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Teplárny přechází od uhlí k jiným formám výroby tepla – zejména k plynu. Důvodem změn jsou vysoké ceny emisních povolenek i plánovaný odchod od uhlí v roce 2033. Přeměna teplárenství si vyžádá miliardové investice. Na centrální zásobování jsou v Česku napojené zhruba čtyři miliony lidí.
před 29 mminutami

V Missouri zrestaurovali sochu Churchilla od Bělského, vloží do ní opět časovou kapsli

V americkém Fultonu ve státě Missouri, kde Winston Churchill pronesl slavný projev o spuštění železné opony, znovu po pěti letech odhalili politikovu nadživotní podobiznu od českého sochaře Franty Bělského. Britského státníka zachycuje tak, jak ho jako voják viděl při přehlídce české západní armády v Anglii za druhé světové války. Národní Churchillovo muzeum do sochy plánuje vložit znovu časovou schránku společně se současnými předměty. Předtím tam byla lahev od whiskey, k níž Bělský přidal mince, dobové noviny a dopis.
před 1 hhodinou

Lidé spoří na stáří i přes dlouhodobé investice

Přes 150 tisíc lidí vložilo své peníze do takzvaného dlouhodobého investičního produktu (DIP). Zajišťují se tak na stáří s podporou státu. Podle makléřů zatím zájem lidí neovlivnily ani momentální prudké výkyvy na burzách.
před 1 hhodinou

Při pracovních úrazech loni zemřelo sedmdesát lidí

Skoro každý pátý den se v Česku stane smrtelný pracovní úraz. Podle nejnovějších dat jich Státní úřad inspekce práce (SÚIP) a Český báňský úřad (ČBÚ) loni zaznamenal sedmdesát. Podle ČTK je to nejméně od vzniku samostatné České republiky. K příčinám patří hlavně podcenění rizika a používání nebezpečných pracovních postupů. Často jde o pády z výšky nebo dopravní nehody, například v areálu firmy.
16:30Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Obyvatelé Karolinky v referendu podpořili koupi areálu bývalých skláren

Obyvatelé Karolinky na Vsetínsku v sobotním referendu podpořili koupi areálu bývalých skláren do majetku města. Výsledky jsou v této části místního referenda platné a závazné. Hlasující naopak těsně nepodpořili odkoupení ubytovny, o kterém taktéž hlasovali. I v tomto případě je rozhodnutí platné, avšak nezávazné, vyplývá z informací na úřední desce. Město s asi 2500 obyvateli má dlouholetou sklářskou tradici, v roce 2020 se tam však sklárny uzavřely.
09:54Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Ztratili jsme smysl pro bolest a úzkost, míní filozofka Matějčková

Náboženství od lidí vyžaduje něco, čemu už mnozí v západním světě nerozumí, a to oddanost a poslušnost, řekla v Interview ČT24 filozofka a publicistka Tereza Matějčková. Ačkoliv ateismus a sekularizace společností prostoupily, tvrdí, že spiritualita nemizí. Odklon od náboženství však spojuje s nárůstem duševních chorob. „Křesťanství vychází z toho, že život je těžký a plný utrpení. Ztratili jsme smysl pro bolest a úzkost,“ sdělila moderátorce Tereze Willoughby.
před 3 hhodinami

Černochová a Hřib se střetli s Havlíčkem kvůli muniční iniciativě

Česká muniční iniciativa dodala do konce letošního dubna na Ukrajinu dalších 400 tisíc kusů velkorážové munice. V Otázkách Václava Moravce to řekla ministryně obrany Jana Černochová (ODS), která odmítla návrh místopředsedy hnutí ANO Karla Havlíčka, aby se iniciativa přesunula pod NATO. Podle předsedy Pirátů Zdeňka Hřiba je nutné v iniciativě pokračovat.
14:39Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Nejistota a obavy. Americké škrty komplikují humanitární pomoc

Humanitární organizace řeší americké úspory ve financování mezinárodní pomoci. Část z nich musí například propouštět zaměstnance nebo omezovat pomoc v rozvojových zemích. Podle ředitele organizace Člověk v tísni Šimona Pánka škrty americké administrativy přináší několikaměsíční nejistotu. Redaktorka ČT Lea Surovcová potvrzuje, že humanitární organizace v této souvislosti často zažívají obavy. Páteční 90' ČT24 moderoval Jakub Musil.
před 5 hhodinami
Načítání...