Většina pošt v provozu zatím větší nápor lidí zvládá. Změna však může přijít na konci prázdnin

Měsíc od změn v České poště (zdroj: ČT24)

Uběhl měsíc od zrušení některých poboček České pošty. Na takzvaných nástupnických pobočkách, kam teď nově chodí lidé z těch zrušených, měli v červenci oproti dřívějšku i dvojnásobný provoz. Jinde však nápor nebyl tak velký, zřejmě i proto, že jsou prázdniny. Česká pošta se nyní začíná připravovat na září, kdy počítá s větším vytížením poboček. Dokonce slibuje, že v provozu bude více přepážek.

Například v Praze 3 bylo dříve šest poboček pošty, nyní funguje už jenom jedna v Olšanské ulici. Městská část má přitom skoro osmdesát tisíc obyvatel. Například Ivan Kutnohorský měl dříve pobočku pošty asi tři sta metrů od svého domu, nyní jsou to více než dva kilometry. „Nechodím dobře, jsem po úraze, takže je to pro mě složitější. Fronta nebyla, ale je to složitější se sem dostat,“ komentoval. 

Na začátku prázdnin, kdy se spousta poštovních poboček zrušila, byl na poště v Olšanské ulici velký nápor. „Teď už je to lepší. Nevím, jestli otevřeli víc přepážek,“ řekla klientka pošty Pavla Hošková s tím, že před měsícem se v této pobočce běžně stály dlouhé fronty. 

„Když se ale budou vyplácet nějaké sociální dávky prostřednictvím poštovních poukázek, tak to tady naprosto zkolabuje,“ míní další zákazník Karel Polata. 

Pošta v Olšanské ulici v Praze obsloužila v červenci zhruba dvacet tisíc lidí, což je skoro o polovinu víc, než byl průměr předchozích měsíců. Česká pošta očekává největší zájem o její služby až s koncem letních prázdnin. 

„Ostrý provoz nastane pravděpodobně až v září. Ty apely, abychom zvážili rušení konkrétních poboček, byly před posledním červnem, kdy ještě pobočky fungovaly, ale po 1. červenci de facto žádné podobné stížnosti nebyly. Větší fronty se mohou tvořit, když se vyplácí sociální dávky a podobně, v běžném provozu problémy nejsou,“ sdělil mluvčí České pošty Matyáš Vitík. 

Z Karlína až na Palmovku

Další příklad je z Prahy 8, tam musí pošta obsloužit zhruba sto tisíc obyvatel. Dřív tam fungovalo devět poboček, dnes už jenom pět. Zrušení čtyř se výrazně dotklo například obyvatel Karlína, kteří teď musí na Palmovku. „Já jsem na Karlínském náměstí bydlel hned vedle pošty a musím jezdit až sem (na Palmovku). Nepříjemné to je v každém případě, ale s tím se asi nedá nic dělat,“ řekl Jaroslav Jakeš, který si na poštu chodí pro důchod. 

„Dnes tady nebyl kupodivu nikdo, ale když jsem tady byl po zrušení asi dvakrát nebo třikrát, byla to katastrofa. Plný sál lidí, hodina stání, prostě špatné,“ komentoval situaci René Schautz.  

Během léta chce pošta fungování poboček vyhodnotit, a podle výsledků případně posílit personál. Další pobočky ale otevírat neplánuje, zákon jí ukládá provoz 2900 pošt. Každá další podle mluvčího znamená výdaje, které si ztrátový podnik nemůže dovolit.

Pošty partner plus

Uzavření tří set poboček v celém Česku má České poště přinést roční úsporu až sedm set milionů korun. Počet rušených pošt vedení navzdory protestům nezměnilo, starostům se ale podařilo domluvit 21 výměn.

Některé obce navíc začaly jednat o takzvané Poště partner plus. Na provozu takové pošty se samosprávy přímo podílí. Zatím se podařilo dohodnout devět takových poboček, na dalších místech se o jejich zřízení uvažuje.

„Momentálně s poštou řešíme, že bychom si my jako město Chrudim udělali Poštu partner,“ řekl starosta Chrudimi František Pilný (ANO).

„Já doufám, že se na poště někdo s námi začne konečně bavit, protože do dnešního dne se s námi nikdo nebavil, maximálně s námi komunikovali e-mailem. Začneme hledat varianty typu Pošty partner,“ uvedl starosta Náchoda Jan Birke (Socdem). 

Pošta musela propustit stovky zaměstnanců. Propouštělo se ve dvou vlnách – nejdřív bylo zrušeno přes 900 pracovních pozic, z toho 350 lidí přešlo jinam. Nyní škrtla dalších pět set pracovních pozic, jde o listovní doručovatele. Právě ti ale někde chybí. Například na jihu Čech čekají lidé na zásilky i měsíc.