Česko patří mezi evropské země, kde je počet mrtvých při drážních nehodách vysoký. Po sérii nehod vláda schválila nová pravidla pro práci strojvedoucích. Šéf lidovců Marian Jurečka si myslí, že to ale nestačí a důležité je vybudovat také zabezpečovací systém na železnici. S tím souhlasí ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). O bezpečnosti na české železnici debatovali politici v Událostech, komentářích.
V zabezpečení železnice Česko podle Jurečky zaspalo. Zásadní je evropský systém, reagoval Havlíček
Strojvedoucím se díky úpravě vyhlášky prodlouží minimální doba odpočinku ze současných šesti hodin na sedm. „Je to malé zlepšení, ale musíme si uvědomit, že jiný standard bezpečnosti jak pro strojvedoucí, tak pro cestující, je především v technickém zabezpečení,“ prohlásil Jurečka.
„Rozhodně, to co jsme přijali, není řešení. Je to jedno z řady řešení,“ vysvětlil Havlíček.
Jurečka ho upozornil, že v zabezpečení tratí je Česká republika obrovsky pozadu. Celoevropský zabezpečovací systém ETCS je podle něj zatím na 500 kilometrech tratí. „Ostatní nemají adekvatní zabezpečení na rozdíl od Německa, kde už funguje desítky let zabezpečovač. Sice nedosahuje takové kvality jako ETCS, ale výrazným způsobem zvyšuje bezpečnostní standard,“ podotkl Jurečka.
Chybí konkurence
Šéf lidovců si myslí, že na železnici nejde jen o peníze, ale že nefunguje systém komplexně. Tvrdí, že se nerealizují zakázky a chybí konkurence na trhu firem, které nabízejí zabezpečení železničních tratí. Za symbolické považuje, že se mluví o přetížení strojvedoucích, a přitom samotný ministr dopravy sedí na dvou židlích a řídí také resort průmyslu.
Havlíček ho ujistil, že má čas věnovat se stavu na české železnice. Zdůraznil, že počet nehod v Česku je srovnatelný se sousedy. „V Německu i přes ty systémy, které vypadají na první pohled dobře, ale žádný neochrání stoprocentně, se stane 48 nehod ve smyslu srážek jedoucích vozidel. V České republice jich bylo sedm, beru poslední uzavřený rok,“ uvedl ministr.
Doplnil, že vznikla bezpečnostní komise, která připravila komplexní řešení zabezpečení železnic. „Zásadní je ETCS a v tom se s panem předsedou Jurečkou shodneme,“ dodal. Ministr zároveň vysvětlil, že se zatím systém nevyužívá, protože se musí dobudovat. „V roce 2023 začínají jezdit první ETCS, v roce 2025 budeme mít hlavní koridorové tratě připraveny na ETCS,“ slíbil Havlíček.
Česko podle Jurečky zaspalo, protože vláda neinvestovala dostatek pěnez do bezpečnosti, ale do slev na jízdném. „A do roku 2025 budeme mít velký problém stihnout toto zabezpečení nejen po stránce infrastruktury, ale stihnout dovybavit všechna drážní vozidla,“ uvedl.
Jurečka také zmínil, že jeho otec pracoval celý život jako strojvedoucí na železnici. „Ta hodina navíc zní velmi pěkně, ale zásadní je kvalita odpočinku. Jsou lokality, kde strojvedoucí provizorně odpočívají v bývalých lůžkových vozech,“ upozornil s tím, že nemají podmínky pro to, aby pak kvalitně odváděli svoji práci.
Havlíček uznal, že mnohdy podmínky pro strojvedoucí na odpočinek nejsou ideální. Na druhé straně je to podle něj o dopravcích. „Je pravda, že tohle se lepší, já jsem přesvědčen, že legislativní kroky tomu pomůžou,“ uzavřel ministr.