Začne opět platit letní čas. Noc na neděli bude o hodinu „kratší“, změna času nastane ve 2:00 SEČ, respektive 3:00 SELČ. Stále se nic nemění na tom, že se letní čas zavádí na větší část roku, snahy o změnu na úrovni Evropské unie pohřbily prozatím jiné události. Tak jako obvykle musí cestující počítat se zpožděním nočních vlaků. Města, která provozují noční MHD, trochu ušetří, protože vypraví o jeden nebo dva spoje méně.
V noci „zmizí“ hodina, začne letní čas. Vlaky proto budou mít ráno zpoždění, v MHD pojede o spoj méně
Jarní změna času je ta, která může způsobit větší potíže. Vědci, kteří poukazují, že se někteří lidé posunu špatně přizpůsobují, hovoří hlavně o jarních problémech, ale i okamžité dopady jsou nepříjemnější. Kdo zapomene, že začíná letní čas, může v neděli ráno zjistit, že mu ujel vlak nebo že přišel pozdě do práce.
Některé vlaky – ty, které jedou přes noc – však neujedou ani takovým roztržitým cestujícím. Dopravci počítají s tím, že budou mít zpoždění, i když by nemuselo dosáhnout celých 60 minut. „České dráhy se budou snažit vzniklé zpoždění snížit například zkrácením pobytu vlaků ve stanicích,“ slíbil mluvčí největšího českého železničního dopravce Petr Pošta.
České dráhy se podílejí na provozu deseti nočních vlaků, které jezdí na Slovensko, do Polska, Maďarska, Rakouska a Švýcarska. Díky velmi dlouhému plánovanému čekání by se neměly zpozdit lůžkové vozy, které jezdí z Budapešti a z Curychu do Prahy – ztracenou hodinu by si byly beztak odstály na nádražích v Břeclavi, respektive Linci. V ostatních spojích musí cetující počítat zhruba s půlhodinovým až hodinovým zpožděním.
Že jeho spoje přijedou v jiný čas než obvykle, předpokládá také Regiojet, který vypraví jeden pár nočních vlaků na trase Praha–Košice a zpět a také sedm autobusů, které pojedou přes noc. Podle dopravce je ale správný čas – o hodinu posunutý oproti jiným dnům – vyznačen i na jízdenkách, takže cestující by neměli být překvapeni, když z Košic do Prahy místo v šest ráno přijedou až v sedm.
Regionální vlaky, které před začátkem pandemie o víkendových nocích jezdily, již nejezdí, takže regionální železniční dopravy se změna času nedotkne. První ranní nedělní vlaky vyjedou až po ní, tedy již podle letního času. Že se mění čas, by neměli poznat ani cestující v noční MHD. Ta většinou jezdí v pravidelných intervalech, takže i po zrušení spojů plánovaných na „zmizelou“ hodinu by měly intervaly zůstat neměnné.
Bude tomu tak v Praze, kde mají městské noční linky většinou půlhodinové intervaly, či Brně, kde se každou hodinu konají takzvané rozjezdy nočních autobusů od hlavního nádraží. Naopak noční příměstské spoje, které pravidelné intervaly nemají a jedou v době, kdy se mění čas, budou formálně zpožděné. Například autobus ve 2:13 z Kuřimi do Brna pojede ve 3:13 letního času.
Letní čas začíná v březnu, končí v říjnu. Schválené jsou termíny do roku 2026
Letní čas se na úrovni celé Evropské unie zavádí jednotně vždy poslední březnovou neděli a končí poslední říjnovou neděli. Oproti astronomickému času stanovenému pro jednotlivá časová pásma je ten letní posunut o jednu hodinu vpřed, takže se později rozednívá, ale i stmívá.
Evropská komise i Evropský parlament odsouhlasily, že je možné střídání času ukončit. Vyšlo však najevo, že se členské státy EU neshodnou, zda by pak měl natrvalo platit přirozený čas – což doporučují odborníci hlavně kvůli riziku velmi pozdního rozednívání v zimě – nebo letní čas. Ten si podle průzkumů přeje mít celoročně o něco více lidí než přirozený čas. Politická debata, která měla tento rozpor vyřešit, nakonec vyzněla do ztracena, protože se objevily nové, vážnější problémy – pandemie covidu-19, na niž nyní navázala válka.
Česká vláda loni schválila termíny pro střídání času na další léta až do roku 2026. Evropský parlament před třemi lety předpokládal, že každoroční posuny ručiček skončí v březnu 2021. Zpoždění tedy bude nejméně šestileté.