Už třetinu české roční spotřeby plynu přepravují lodě

3 minuty
Události: Dodávky plynu do Česka
Zdroj: ČT24

Plynové zásobníky v Česku jsou plné téměř z devadesáti procent. Podle resortu průmyslu a obchodu je tak země i nadále na zbytek zimy dobře připravená. Energetickou bezpečnost pomáhá zajistit i terminál na zkapalněný plyn (LNG) v Nizozemsku, ve kterém si Česko pronajímá kapacitu. Lodě dosud přes něj do tuzemska dopravily skoro tři miliardy kubíků plynu, což je více než třetina roční spotřeby. Země se tak dále zbavuje energetické závislosti na Rusku.

S plynem pro Česko do nizozemského terminálu Eemshaven dorazilo od podzimu 2022 třicet tankerů se zkapalněným zemním plynem.

„Terminál funguje dobře a zásobuje Českou republiku a střední Evropu plynem, zejména ze Spojených států,“ prohlásil mluvčí společnosti ČEZ Roman Gazdík. Další tankery připluly z Afriky a z Jižní Ameriky. Gazdík dodal, že je důležité, že žádný plyn nepocházel z Ruské federace, která vede útočnou válku proti sousední Ukrajině.

ČEZ chce podobným tempem pokračovat i letos. Zkapalněný zemní plyn mají do nizozemského terminálu přivážet dvě až tři lodě měsíčně. Kapacitu má Česko pronajatou až do září roku 2027.

Terminál v Eemshavenu zahájil provoz v polovině září 2022. Tehdy šlo o první terminál na zkapalněný zemní plyn spuštěný v Evropě od začátku války na Ukrajině. Zařízení umožňuje zpracovat až osm miliard metrů krychlových plynu ročně. Vedle ČEZ ho využívají také nadnárodní společnosti Shell a Engie. Tvoří ho dvě plavidla, která umožňují skladování LNG a jeho zplyňování. Do terminálu se dováží zkapalněný zemní plyn na speciálně upravených tankerech, který se po ohřátí v terminálu a převedení do plynného skupenství vtláčí do soustavy přepravních plynovodů.

Loni v listopadu pak Česko získalo podíl v německém pevninském terminálu na LNG. Od roku 2027, kdy pronájem v Eemshavenu skončí, tu bude mít ročně k dispozici dvě miliardy kubíků plynu. Právě dostatečné zásoby přispívají podle analytiků i k omezení závislosti na Rusku. Té se Česko podle ministra průmyslu Jozefa Síkely (STAN) už zbavilo.

Energetické zdroje z Ruska

Ruský plyn se ale přesto nadále do tuzemska dostává. „Dominantně k nám tedy proudí plyn z Norska a plyn z LNG terminálu v Severním moři. Nicméně někteří obchodníci využili situace a od října začali dovážet také plyn, který nakupují na rakouském nebo na slovenském trhu, tedy na trzích v zemích, které ještě pořád mají platné dlouhodobé kontrakty na dovoz ruského plynu,“ uvedl odborník na plynárenství Michal Kocůrek. Podle analytiků ale ruský plyn představoval jen jednotky procent veškerých dodávek.

Oproti tomu ropa stále proudí do České republiky bez omezení. Česko si totiž v rámci embarga na dovoz této suroviny z Ruska vyjednalo výjimku u Evropské unie.

Litvínovská rafinerie, která je napojená na ruský ropovod Družba, chce ale rovněž přejít na jiné zdroje, a to ještě letos. Úspěšně otestovala, že může zpracovávat i jinou než ruskou ropu – možné to je ale jen dočasně. Pro úplný konec dodávek ruské ropy do Česka je tak klíčové rozšíření kapacity ropovodu TAL. K tomu by podle resortu průmyslu mohlo dojít už v roce 2024.

Dodavatelé budou zřejmě dál zlevňovat

Jednou ze slabin LNG je jeho údajná finanční náročnost. „Jsou tam určité technické nutnosti,“ prohlásil v pořadu 90' ČT24 šéf týmu LNG společnosti ČEZ David Viduna. „Ten plyn je pochopitelně potřeba vytěžit, je potřeba ho přepravit do zkapalňovacího terminálu, to zkapalňování je energeticky náročné a pochopitelně ta přeprava přes moře také stojí nějaké náklady. Nicméně pořád je to ta nejlepší varianta, kterou dneska Evropa má, a proto ten plyn do Evropy proudí,“ řekl.

15 minut
90′ ČT24: Plynové zásobníky v ČR jsou plné na devadesát procent
Zdroj: ČT24

Zkapalněný zemní plyn nejspíš bude ale dál zlevňovat, myslí si. „Tím, že vidí dodavatelé ve Spojených státech a stejně tak přepravci, že je poptávka v Evropě, tak pochopitelně se snaží budovat nové terminály, stavět nové lodě, a tato zvýšená nabídka snižuje cenu komodity.“

„Musíme počítat s tím, že tím, že plyn se bude dovážet z celého světa, tak možná už nebudeme vídat takové ceny, jaké jsme historicky občas vídali, třeba 10 euro za megawatthodinu,“ doplnil a poznamenal, že taková cena je vcelku výjimečná a že k obvyklejšímu rozhraní 15 až 20 euro za megawatthodinu se současné ceny plynu nejspíše časem dostanou.

ČEZ se rozhlíží i po dalších terminálech, většinou v zemích blízkých České republice, odkud bude jednoduchá a levná doprava plynu do tuzemska. „Uvidíme i, jak bude vypadat spotřeba plynu v České republice,“ doplnil Viduna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 40 mminutami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 2 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 11 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 12 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...