„Tatraktory“ musí také platit mýto, soustředí se na ně kontroly celníků

6 minut
Události: Přísnější podmínky pro nákladní auta v zemědělství
Zdroj: ČT24

Platí přísnější pravidla pro nákladní auta, která jsou registrována jako traktory. Dříve totiž nemusela na dálnici platit mýtné, měla i další výhody. To ale na začátku prázdnin změnila novela zákona. Dodržování povinné registrace v elektronickém mýtném systému vůbec poprvé na desítkách míst kontrolují celníci.

Provozovatelé takzvaných tatraktorů ještě před prázdninami mýto platit nemuseli. Vozidla sice vypadají jako nákladní, díky přestavbě jsou však registrované jako traktory. Původně měly pomáhat v zemědělství.

Jenže podobná auta začaly čím dál víc využívat firmy, které po dálnici vozily i stavební materiál. Vyhnuly se tím mýtnému, proto ministerstvo dopravy výhody stoplo a mýtné pro ně znovu prosadilo.

„Stát přicházel o finanční prostředky. Dopravci, kteří ty tatraktory využívali, tak byli zvýhodněni,“ popsal mluvčí resortu dopravy František Jemelka. Takto užívaná vozidla nemusela vozit ani připevněnou poznávací značku.

Od 1. července musejí platit mýto všichni nákladní dopravci. Celý týden je celníci budou kontrolovat skoro na třiceti místech. A soustředí se hlavně na auta, která sice vypadají jako nákladní, ale majitelé je registrují jako traktory.

Lokality s vyšším výskytem „tatraktorů“
Zdroj: Celní správa ČR

„Během pondělí jsme zkontrolovali skoro šedesát vozidel a v devíti případech jsme zjistili porušení, kdy vozidla nebyla registrována v elektronickém mýtném systému,“ uvedla mluvčí Generálního ředitelství cel Hana Prudičová. Celníci si také dopředu zmapovali trasy, kterými nejčastěji jezdí auta, která se za traktory mohou vydávat.

Počet aut, jejichž majitelé je registrují jako traktory, stále roste. Za posledních osm let se více než zdesetinásobil. Zpřísněné podmínky od začátku prázdnin také zahrnují to, že zatímco do této změny je mohli řídit i sedmnáctiletí řidiči, nově jen ti od osmnácti let.

Nákladní doprava dopadá na malé obce

Přetížená doprava pak dopadá i na malé obce, kde ničí silnice. Řidiči si totiž přes ně zkracují cestu mezi hlavními tahy, případně se vyhýbají mýtu. Některé radnice proto – s dílčími úspěchy – zavádějí zákazy vjezdu.

Kamiony jsou každodenní rutinou například pro obec Vlčí Habřina se třemi sty obyvateli. „Utrhané krajnice, díry, po zimě se po silnici nedá skoro jet, jenom kličkujete mezi výmoly,“ popisuje místostarosta obce Martin Rajmond (nestr.).

Poté, co tranzitní dopravu zakázalo nedaleké město Lázně Bohdaneč, se přesunula právě do Vlčí Habřiny. Řidiči se tam snaží vyhnout dálnici D11 nebo na ni míří od Přelouče. Opravu v místě kraj plánoval letos, nakonec dal ale přednost jiným úsekům. Rekonstrukce by měla začít v příštím roce, místní na ni netrpělivě čekají.

Provoz nákladních aut pociťují lidé i doma, mnohdy mají popraskané domy zvenku i zevnitř.

Obdobná situace je i v Blučině v Jihomoravském kraji. Obcí prochází hlavní tah, který propojuje dálnici D2 s dálnicí D52. Nejvytíženější je podle místních ve chvíli, kdy se stane nehoda a auta ji používají jako objížďku.

Na silnici, opravené před třemi roky, se objevují trhliny a praskliny. Doprava je velmi hustá a v některých místech se protijedoucí kamiony jen stěží vyhnou.

Vozovky odborníci navrhují tak, aby s běžnou údržbou vydržely 25 let. Vrstvy jsou složené podle předpokládané zátěže. Pokud dojde k přetížení, životnost klesá. „Typické poruchy budou takzvané vyjeté koleje nebo to budou trhliny,“ popsal Petr Mondschein z Fakulty stavební ČVUT v Praze.

Největším nepřítelem silnic je voda, která se dostává do podloží, pro asfalt je škodlivé i extrémní teplo.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 17 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 17 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 22 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 22 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...