Strojvedoucí podle Drážní inspekce chybují častěji než dřív. Na červenou jich měsíčně projede i více než dvacet. Od začátku roku již došlo k 114 případům. Omylů se přitom dopouštějí hlavně začínající strojvůdci, příčinou může být i únava nebo zkrácený čas jejich výcviku.
Strojvedoucí často chybují. Stěžují si na mnoho předpisů i únavu
Jen do konce letošního srpna projeli strojvedoucí návěstidlo, které zakazovalo jízdu, ve 114 případech. Minulý rok to za stejné období bylo o dvacet míň. Nejčastěji chybují strojvedoucí právě při odjezdu ze stanice.
V Jablonném nad Orlicí vjel na začátku srpna osobní vlak do cesty protijedoucímu. Soupravy zastavily jen pár desítek metrů od sebe. Stejná situace nastala o dva dny později na Karlovarsku. Pětadvacet raněných ošetřili záchranáři i po srážce dvou osobních vlaků v centru Prahy na konci září. Případů přibývá už deset let, výjimkou je jen rok 2023. Letos při projetí návěstidel stůj zemřelo nebo se zranilo nejvíc cestujících.
„V případě, že projedou návěst stůj, může být takovému strojvedoucímu uložena pokuta až do výše deset tisíc korun. Evidujeme třináct případů, ve kterých strojvedoucí projeli dvakrát návěst zakazujících jízdu. Celkově Drážní úřad potrestal už dvaadvacet strojvedoucích,“ shrnula mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
Strojvůdců ubývá
Nejvíc návěstidel chybně projeli strojvedoucí, kteří mají méně než pět let praxe. „Strojvedoucí s nižší praxí jsou lidé, kteří jsou například rekvalifikováni z jiných pozic na dráze nebo přichází úplně mimo dráhu. Dochází následně k vyšší chybovosti,“ vysvětlil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
K chybám podle strojvedoucích může přispívat i současný kratší výcvik. Stěžují si i na přemíru předpisů. Vedle modernizovaných nádraží existují v Česku stanice, na kterých je zastaralé kolejiště, ale v obou případech platí stejné předpisy, upozornil člen prezidia Federace strojvůdců Kamil Chaloupka.
„V této oblasti Správa železnic zpřehledňuje předpisy, probíhá i lepší komunikace s dopravci,“ míní Straková. Strojvedoucí tvrdí, že pozornost jim může ubírat i skladba směn. „Odpočinek tam nenastává. Bohužel, může se stát, že se člověk cítí unaven. Ale jak z toho ven, nevím. Pokud nebudou lidi...“ uvažuje Chaloupka.
Strojvedoucích je teď v Česku zhruba devět tisíc, tedy o třináct set míň než před třemi lety. Podle Drážního úřadu by jim pomohl i výcvik na simulátoru – ten ale není povinný, a navíc ho nemají všichni dopravci.