Stotřicítkou a jako v bavlnce. U Meziříčí skončila oprava devátého úseku D1

4 minuty
Studio 6: Průjezdná dálnice před víkendem
Zdroj: ČT24

Devátý úsek dálnice D1 má za sebou kompletní modernizaci. Jde o sedm kilometrů mezi Měřínem a Velkým Meziříčím, kde začaly práce počátkem září 2015. Na dalších místech, kde práce ještě pokračují, se pak již dělníci ve velkém připravují na zimu. Na jaře totiž mají práce ještě pokračovat na čtyřech již rozkopaných úsecích.

Podobně jako v osmi předchozích případech proběhlo mezi Měřínem a Velkým Meziříčím, tj. 134. a 141. kilometrem dálnice D1, malé kouzlo – z tankodromu se stala docela příjemná dálnice.

Jinými slovy došlo během dvouleté modernizace k rozšíření obou jízdních pásů o 75 centimetrů, dělníci kompletně vyměnili cementobetonový povrch vozovky a také mosty – na kterých je ovšem asfaltový povrch.

Jak ráno připomněla redaktorka ČT Veronika Kynčlová, ještě ve středu večer panoval před Velkým Meziříčím čilý ruch, kvůli změnám značení se jezdilo v každém směru pouze jedním pruhem. Ve čtvrtek ráno však již žádné omezení nezůstalo, dálnice byla plně průjezdná celkem čtyřmi pruhy a plnou rychlostí.

Mezi Měřínem a Velkým Meziříčím je i jedna z proslulých vzácností „déjedničky“ – úsek, který může posloužit jako vzletová a přistávací plocha pro letadla. Ta zůstala zachována, řidiči ji poznají jednak podle toho, že jde o dlouhý zcela rovný úsek, který se však liší i tím, že nemá travnatý dělící pás a dálniční těleso je betonové v celé šíři.

Na dvou místech hotovo, na čtyřech se bude po zimě pokračovat

Úsek Měřín – Velké Meziříčí, jehož oprava stála přes miliardu korun, je druhou letos zcela dokončenou částí D1. Mezi Psáři a Souticemi na Benešovsku jezdí auta již od konce října. Hotová je také oprava mostu u Ostrovačic. Nicméně komplexní oprava samotné dálnice u Ostrovačic teprve začne, jde o jeden z pětice posledních úseků, kde ještě ani nezačalo výběrové řízení.

Na dalších čtyřech místech naopak práce již začaly, ale ještě neskončily a dělníci je nyní připravují na zimu. I v příštím roce musí řidiči počítat s omezeními v úsecích Ostředek–Šternov, Hořice–Koberovice, Jihlava – Velký Beranov a Velké Meziříčí – Lhotka. U Šternova přitom vypukne zima naplno až 13. prosince, mezi Hořicemi a Koberovicemi jsou omezení naplánovaná do konce příštího týdne a mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou by měla zimní přestávka začít v sobotu.

  • Ostředek (34. km) – Šternov (41. km): listopad 2018
  • Hořice (75. km) – Koberovice (81. km): listopad 2018
  • Jihlava (112. km) – Velký Beranov (119. km): červenec 2018
  • Velké Meziříčí-východ (146. km) – Lhotka (153. km): červenec 2018

V úseku Jihlava – Velký Beranov již žádné práce neprobíhají. Jde přitom o úsek, kde není stát spokojen s odvedenou prací a již odvedenou práci reklamoval. „Necháme firmu znovu udělat betony. Ty prostě nejsou kvalitní a my tady budeme jako striktní investor trvat na tom, že dostaneme kvalitní práci,“ řekl již dříve v Otázkách Václava Moravce ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO).

V příštím roce se modernizace dotkne celkem osmi úseků, ke čtyřem rozpracovaným by měly přibýt i čtyři, kde opravy teprve začnou. „Přesné termíny zahájení budou záviset na průběhu výběrových řízení a na případném napadání stavebních povolení,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Připomněl tak námitky spolku Děti Země, se kterými se v některých případech stále nevypořádaly stavební úřady. Například vydání stavebního povolení pro úsek Mirošovice–Hvězdonice, kde by měla modernizace začít v příštím roce, trvalo dva roky. Děti Země však ani pak nebyly spokojeny s tím, jak se stát vypořádal s jejich výhradami, a podaly proti rozhodnutí rozklad.

„Především namítáme zbytečnou výsadbu místně nepůvodních druhů rostlin na dálnici D1, dále absenci výjimky k zásahu do biotopů cenných druhů organismů a také všechna závazná stanoviska,“ zdůvodnil předseda spolku Miroslav Patrik.

Čtyři roky pryč, tři zbývají. Hotová je necelá polovina

Modernizace dálnice D1 probíhá od května 2013. Týká se části dálnice mezi středočeskými Mirošovicemi a jihomoravskou Kývalkou, která je rozdělená do 20 stavebních úseků, samostatně pak figuruje ještě most Šmejkalka. Oprava každého úseku trvá zhruba dva roky a zatím je – včetně čerstvě ukončené stavby u Velkého Meziříčí – hotových devět, tedy necelá polovina.

Modernizace by měla skončit v roce 2020, Ředitelství silnic a dálnic přitom počítá s tím, že nyní již půjde vše rychleji, než tomu bylo zpočátku, kdy se zhruba po roce příprava dalších staveb zasekla a místo čtyř úseků probíhaly práce pouze na dvou. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 55 mminutami

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 3 hhodinami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 4 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 14 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 14 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 15 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami
Načítání...